Anbefaling af walkie talkie

I udlandet hvor det jo er hundedyrt at bruge mobiltelefonen, har vi
flere gange haft glæde af vores billige walkie-talkier fra Harald Nyborg
når fx den ene er ude at handle og den anden hjemme på hotellet lige
kommer i tanke om noget andet skal købes.

Men selvfølgelig er det begrænset hvad man får for 200 kr, så der skal
ikke mange husblokke i vejen før samtalen er så skrattende at den næstes
ikke kan tydes.

Hvad skal man købe i stedet hvis der skal være en lang rækkevidde og
rimelig lydkvalitet? Og gerne til under 1000 kr hvis muligt.

Re: Anbefaling af walkie talkie
Hej Martin

Find ud af om SMS ikke kunne være en rimelig økonomisk løsning.

Max

Re: Anbefaling af walkie talkie

Jo, og det har vi da også brugt en del. Jeg har dog også andet at bruge
en walkie til, men denne anvendelse vil være hovedformålet.

Re: Anbefaling af walkie talkie
Hej Martin

Så tag jer et amatør-radiocertificat, det giver mulighed for
radioer man virkelig kan bruge til noget fornuftigt. Mange
steder vil der også være muligheder for at bruge repeatere
der er opstillet så dækningen i byområder vil være rigtig god.

Max

Re: Anbefaling af walkie talkie

Spørgsmålet er om du kan få nogen der rækker længere hvis det skal være den
type der sender på UHF båndet.
Hvis du vil have lidt længere rækkevidde tror jeg at du skal have noget 27
Mhz grej idet de må sende med en noget højere effekt og 27Mhz i det hele
taget rækker længere end 432 Mhz. Mht. prisen på dette er jeg ikke sikke på
at du kan få et sæt til den pris du nævner men prøv at søge.
Nu ved jeg ikke hvor lang rækkevidde du regner med at kunne få men jeg tror
ikke du kan opnå mere end max 1000m med 2 hånd stationer i byområde selv på
27 Mhz.

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Denne model lover 12 km, men det er naturligvis med frit udsyn mellem
stationerne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr13%44&Grp=&n10 %

Men tror du ikke at de vil kunne mere end ca. 1 km i by?

Re: Anbefaling af walkie talkie

Det tror jeg næppe er muligt - med mindre at begge er placeret højt og frit
samtidigt

Nej, ikke engang det.

Som skrevet, skal du have en der bruger 27 MHz båndet, altså en traditionel
walkie.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: Anbefaling af walkie talkie

Glem hvad de lover i annoncer, det har overhovedet ingen sandhedsværdi.
Min erfaring med walkie Talkie er at 2 hånd stationer på 27 Mhz med 100 mw
sende effekt kun kunne række omkring 500- 1000 m i et villa kvarter.
Når jeg opholdt mig på 1 sal i en villa og talte med andre der havde en stor
udendørs antenne på base station så er det længste jeg husker ca. 2 Km i
luft linie.
De PMR radioer du taler om sender på en meget højere frekvens som har en
meget lavere gennemtrængningsevne og desuden sender de med en meget lavere
effekt. Det skal lige nævnes at 27 Mhz må sende med 1w nu, dengang jeg
testede dem var det kun tilladt at sende med 0,1w.
Jeg har også et sæt PMR og det længste vi kan bruge dem er 300 meter væk ad
vejen så det er måske mellem 2og300 m i luft linie. Ved denne afstand er
signalet ikke alt for godt.

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Rettelse: 27 Mhz må sende med 4 w.

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Jeg har søgt lidt for dig.
Hvis du nu er villig til at slippe 1800 kr så kan du få 2 af disse fine
radioer.
Jeg vil godt garantere dig at du vil være meget gladere for dem end for de
gamle PMR.
disse ser ud til at være rigtigt lækre apparater men du kan måske finde
billigere vha. Google.

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Øh, hvilke...? ;)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: Anbefaling af walkie talkie

Det er godt at du holder øje med det hele Carsten, jeg havde sørme helt
glemt det link.
Har du forresten lagt mærke til at jeg ikke topposter ret meget i denne
gruppe?
Det er naturligvis fordi at der ikke er nogen der hele tiden siger at man
ikke må og derfor bliver man ikke provokeret til at gøre det.
Det samme gælder forøvrigt for camping gruppen som du moderede for en tid,
der er faktisk blevet meget stille der og ingen toppostere GSG, som din
kristne kammerat ville sige :-)

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Holder skam ikke øje - faldt blot over tråden...

Det var dengang... ;)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Re: Anbefaling af walkie talkie

Undskyld, glemte link:
http://www.iccom.dk/radio-hobby/Midland%20Alan42l%20Walkie%20talkie.htm

Steen.

Re: Anbefaling af walkie talkie

De er - host host - en hel del dyrere end jeg havde forestillet mig, men
du har ret i at de ser lækre ud!

Re: Anbefaling af walkie talkie

Nej de lover netop *ikke* noget som helst.
Der står "op til 10 km".
Bemærk det kendte trick med at skrive "op til". De skriver reelt intet om
hvor langt du kan forvente den rækker.
Jeg har aldrig oplevet at noget rækker bare i nærheden af den "op til"
afstand der oplyses.

Re: Anbefaling af walkie talkie

Det har du ret i. Men det jeg hæftede mig ved er at ved dem jeg har i
forvejen står der "op til 5 km" - så jeg antager at de trods alt rækker
længere. Men man ved jo aldrig :-)

De 12 km var i øvrigt en skrivefejl, der skulle have stået 10.

Re: Anbefaling af walkie talkie
Hardcore sælgere kunne sikkert finde på at skrive: "Op til 535 km":
http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
;-)

Lars

Site Timeline