Anbefaling af diode

Jeg skal bruge en håndfuld dioder til ensretning af sekundærsiden af en
SMPS. Det skal være nogle fast-recovery dioder på min 100V og  1A og må ikke
have en ben diameter på mere end 1.0mm. Jeg vil gerne have nogle til en
højere spænding og lidt større strøm - men målet må ikke overskrides.

En 1N5059 eller 5062 ville passe mig fint, men kan de bruges til mit formål?
og til tillægsspørgsmål: hvornår er en diode passende til det formål og
hvornår er den ikke, dvs. for langsom?

Hvad kan anbefales? skal kunne købes hos el-supply, rscomponents,
lavpris-elektronik e.l.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Anbefaling af diode

Hej Peter

Du skal selv checke bendiameteren.

Kig f.eks. på (fra et tidligere indlæg i denne gruppe):

MBR1100 (100V, ca. 1A, lav lækstrøm) fra www.rsonline.dk
eller
11DQ10 (100V, ca.1,1A, spids 14A) fra http://elfa.se/dk/ eller
www.rsonline.dk

Husk at bemærke mindste-pakkestørrelsen som f.eks. kan være 25 stk.
Bestiller du f.eks. 1 pakke= 1 stk pakke, menes f.eks. 1 pakke med 25 stk.

/Glenn

Re: Anbefaling af diode

Hej Glen

Tak for dine indlæg. Jeg har fundet nogle 1N4935 hos el-supply som ser ud
til at kunne anvendes(?). Det er til reparation jeg skal bruge dem og min
tanke var lidt at finde nogle standard dioder med den bendiameter og en
eller et par spændinger og så bestille nogle hjem at have liggende.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Anbefaling af diode [SiC Schottky-dioder. 1N5059 og 1N5062 ej Schottky]

Hej Peter

Du skriver selv at du vil anvende diode til SMPS. 1N5059 og 1N5062 lader
til at være almindelige siliciumdioder og de er ikke hurtige nok til
SMPS på mellem f.eks. 50k-1.000kHz.

http://www.datasheet4u.com/html/1/N/5/1N5059_DiotecSemiconductor.pdf.html

Du bør anvende hurtige Schottky-dioder. Det er ikke alle Schottky-dioder
som er hurtige. Derfor kan det betale sig at lede efter nogle der er
hurtige og billige.

Specielt ved højere sekundærspændinger skal de helst have så lav
recovery-tid, da det energi ellers går tabt i dioden.

-

Hvis du har tiden kan du prøve at lave prototyper med 1N5059 og 1N5062
og sammenligne med Schottky-dioder.

-

Rent faktisk er SiC Schottky-dioder bedst ved højere spændinger, men de
er pt. lidt svære at få fat i. Men du kan jo spørge forhandlerne om de
vil skaffe dem hjem.

Kig i:

http://da.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

f.eks.

Mar 1, 2003, Power Electronics: SiC Schottky Diodes Improve Boost
Converter Performance:
http://powerelectronics.com/mag/power_sic_schottky_diodes/index.html
Citat: "...The switchmode power supply (SMPS) accounts for more than 10%
of the total system weight in a typical portable computer...Replacing a
conventional ultra-fast Si diode with an SiC Schottky diode at 140 kHz
(point 1) reduces the total power loss by 8.7W at 400W output power
(about 2% more efficiency)..."

/Glenn

Re: Anbefaling af diode [SiC Schottky-dioder. 1N5059 og 1N5062 ej Schottky]

Hej Peter

Disse producerer f.eks. SiC Schottky-dioder:

http://quicklinks.infineon.com/infineon-sic/index.html

/Glenn

Re: Anbefaling af diode [SiC Schottky-dioder. 1N5059 og 1N5062 ej Schottky]

Hej Peter

March 25, 2006 Infineon Introduces Second-Generation Silicon Carbide
Schottky Diodes, Enabling Highly Efficient, More Reliable Switched-Mode
Power Supplies:
http://power.elecdesign.com/Articles/index.cfm?ArticleID12%270&StyleName=brown
Citat: "...
Unlike other high-voltage SiC Schottky diodes, system designers and
power supply manufacturers do not have to oversize the diode for a given
application and can use smaller and cheaper diodes, which can result in
a 30 to 50 percent reduction in diode costs and increased application
ruggedness.
Unlike conventional silicon PIN diodes, SiC Schottky diodes show an
absence of any reverse recovery charge and current during hard commutation.
In quantities of 10,000 pieces, the SiC Schottky diode IDT04S60C (4A) is
priced at less than Euro 1.50 (US $1.80) per unit.
..."

Oversigt (mindste 600V 4A i TO220 hus):
http://www.infineon.com/cgi-bin/ifx/portal/ep/programView.do?channelId=-64630&programId33%356&programPage=%2Fep%2Fprogram%2Ftypelist.jsp&pageTypeId17%099

/Glenn