Anbefaling af chip med kiprelæ funktion ?

Hejsa ..

Jeg mangler et kiprelæ ... det skulle gerne være elektronisk .. dvs .. det
må være en Bistabil Multivibrator ? .. jeg har fundet nogen stykker hos RS-
Components ., men aner ikke hvad jeg skal vælge ...

Den skal aktiveres af en trykkontakt ., så helst ikke alt for meget prel
..og hvis det er muligt skal den gerne kunne forsynes direkte med 12 volt dc
., samt trække et relæ på udgang ..  jeg skal bruge en 4 stykker ..

er der nogen der har forslag til kreds ?

~~Frank .,

--
Sarkasme er blot endnu en del af vores kundeservice...

Re: Anbefaling af chip med kiprelæ funktion ?
Hej Frank,

Tjaa, fx. halvdelen af en 4011 (eller 4093), så kan du lave to flipflops
for omkring en femmer :)

           +---+-----+------------O +12V (3..18V)
           |   |     |
          [R1][R2]   |
           |   |    _|
      +--------*---|  \
      |    |       |   >O--*------O /Q
      |    |     +-|__/    |
      |    |     |        /
      |    |      \      /
      |    |       \    /
      |    |        \  /
com   O nc |         \
+--O/      |          \
|     O no |        /  \
|     |    |       /    \
|     |    |      /      \
|     |    |     |  __    \
|     |    |     +-|  \    |
|     |    |       |   >O--*------O Q
|     +----*-------|__/
|                    |
+--------------------+------------O 0V (stel)

R1 og R2 kan være alt mellem 1k og 1M og vælges hvis du har unormalt
støjfyldte (elektrisk støj) omgivelser i det lave område.
Ved "normal" anvendelse er 10k..100k passende.

Den er 100% prelfri !

Hvis det _skal_ være med ringetryk må der en RC-led på og så skal der
laves lidt om, men så kan du lave 3 stk. af fx. en 40106 :)

--
Venlig hilsen,
Søren

.,  Det skal netop være med ringetryk ., dvs ., ingen skiftefunktion ..

har du nogen løsning p´å det ? ., uden at det hele  går op i loddearbejde
..:-)

~~Frank .,
--
Sarkasme er blot endnu en del af vores kundeservice...

Re: Anbefaling af chip med kiprelæ funktion ?
Hej Frank,

Nu ved jeg ikke hvor mange loddeklatter du tåler, men her er en mulighed:

             |\ 1/6 40106
         +---| >O------------+---O Ud
         |   |/              |
         |              /|   |