Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Jeg leder efter en analog top-wizard som vil være med til at udvikle en
speciel mikrofon preamp i stil med denne:

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr33%805

Eller endnu bedre denne:
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr33%805 :-)

De billige preamps, som er på markedet er  alt for dårlige, og de gode er
alt  for dyre for almindelige hjemmebrugere.  Derfor vil jeg selv lave een,
men jeg  er ikke rigtig elektronikmand, og kan ikke lave beregninger og
udvikling. Jeg kan teste med ørene, designe, komme med ideer,  bygge,  bore
og male og den slags. Og så kan jeg indkøbe billigt og sælge dyrt :-)

Der er naturligvis ingen penge i projektet, men jeg tror godt, at det er
muligt at sælge flere af dem, hvis de spiller godt og kan laves for rimelig
små penge. Men lydkvaliteten skl holde hele vejen igennem!
Min tanke var, at tage en klassisk vellydende midtfirser mixer som er
modulopbygget, og så kopiere preampen og strippe alle ting som EQ osv. Måske
kan man endda gøre den bedre med nyere komponenter eller tilpasninger.  Jeg
ved godt, at det ikke er helt fint at planke andres konstruktion, men de
skal jo også kun tjene som inspiration :-)

Mange af de gamle mixere fra 80 - 90'erne  har nogle rigtig gode preamps, og
som ikke er bygget af rasende dyre komponenter. Alligevel er kvaliteten
langt bedre end nutidens Behringer og andre discountmærker.

Der skal ikke være så meget hejs. Bare en fed mic preamp ballanceret (med
phantompower), som har en normal osse balanceret line out. Ikke andet. Man
kunne så lave den i versioner med 2 til 8  (eller mere) preamps. Det skal
altså være enkelte printmoduler for hver kanal og ikke et stort print, så
det er så simpelt og fleksibelt som muligt.

Der er efterhånden mange billige men rigtig gode lydkort som har 8 kanaler
eller mere, men langt de fleste har kun to med preamp, resten er så
linjeindgange. Der ville sådan en boks passe fint oven på -  navnlig hvis
prisen og kvaliteten er fin.

Og når man ikke skal have løn, har store investeringer, rentebyrder osv, så
er det osse muligt at lave et godt lille produkt.

Er der nogen her, som har kompetancen og lysten til at være med i et sådanne
projekt?
Man skal naturligvis have særdeles indgående kendskab, indsigt og erfaring
med analogudvikling..

Claus

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Thu, 18 Jun 2009 13:21:52 +0200, "Claus Tersgov"

KompetEncen - ja.

Arbejde gratis - nej.

Du får aldrig et kvalitetsprodukt uden at ville betale for det.

 På et skrabt budget vil jeg vurdere at de første prototyper kan laves
for 2.000.000DKK

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Ja, eller også vælg som udgangspunkt f.eks. en velegnet IC fra f.eks. Analog
Devices, RC eller TI eller Motorola og så gå ud fra en af deres application
notes. De har jo lavet alt forarbejdet.
Karsten H. (7870)
Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Ja, eller Soundcraft, Allen & Heath eller 117 producenter. Der er massevis
af producenter, som har lavet forarbejdet, som som er forholdsvis nemt at
tilpasse for en erfaren analog-mand.

Når jeg som udgangspunkt vil kopiere disse produkter, så er det, fordi det
er uomtvivteligt at konstruktionen virker.

Der er ingen grund til at genopfinde hjulet  eller den dybe tallerken på ny.
Det er kun folk som Geisler, der er så firkantede og begrænsede i deres
fantasi, ogg som aldrig selv får skabt noget!

Claus

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 17:44:30 +0200, "Claus Tersgov"

Det er meget sjovt at jeg så får en fornuftig hyre for at bruge min
fantasi :-)

Seriøst : det er ikke så simpelt som du tror. Men du kan jo fortælle
når du har et (vel)fungerende produkt til mindre end prisen på de
færdige. Det vil ikke ske ;-)

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Jamen, ud over selve udviklingsomkostningerne, som i givet fald allerede
allerede er "betalt" gennem at anvende et udkast/project fra en aspplication
note, som jeg tidligere foreslog, og som utallige gennem tiderne har anvendt
med held, så er der produktioinsmodningsomkostningerne.

Hvor mange enheder vil du sætte i produktion som prototyper? Hvor mange
enheheder vil du basere din endelige kalkulation på pr. år? Hvor mange penge
er du overhovedet parat til selv at stikke i sådan et project?

Kan du overhovedet selv svinge loddekolben? - altså i produktionsmæssigt
øjemed? For at det skal være lønsomt uden loddemaskiner og andet moderne
produktionsmaskineri til min. kr. 100.000,-  som investering  skal du være i
stand til at udføre 10.000 - 15000 lodninger på en almindelig arbejdsdag,
før du kan regne med at have en min. løn hjemme forrudsat du har en skrap
pige til at montere selve komponenterne i printene først. Og hun skal også
have løn.

Hvis du nu har prøvet at efterregne lidt på de tal, der er fremkommet fra
forskellige sider og måske overjet outscorsing på et bestent project og
indhenten de nødvendige tilbud, og som der så allerede findes available fra
en anden fabrikant, der har anvendt netop den samme udvikling (læs
aqpplication note), tja, så kan det alligevel være, du skal vælge en anden
levevej, med mindre du er ukammerat med dine penge.

Ud af ovenståernde behøver jeg vel næppe at udtrykke min opfattelse af en
vis form for naivitet i dit oprindelige forslag.

Ked af det Claus. That's life I've been there i alt for mane år.
Karsten H. (7870)
Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Sikke noget vrøvl!

Det meste i denne her verden er skabt  af ideologiske grunde og ikke  af
jagten på profit!

Det er derfor du lever af at reparere alt det andre har skabt!

Du er heller idealist, så du kan næppe tænke på en måde, der kan skabe ret
meget uden at bruge en million. Men det er der heldigvis andre der kan.

Claus

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 17:40:20 +0200, "Claus Tersgov"

Heh :-)
Jeg er så ikke enig.

Øh, nej. Jeg har efterhånden været ude af servicebranchen en del år.
Du kommer ingen vegne for 1 mil. - hvis det skal være seriøst.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
Hej Claus

For at bruge din egen form, ja så har jeg arbejdet i en udviklings-
afdeling i 20 år, og jeg er tilbøjelig til at give Ole ret.

Gør som de proffesionelle gør i stor stil, køb en der dur og
så igang med Reverse Engineering.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 20:19:13 +0200, "Max"

;-)
Det er en erfaring man gør.

Men det er svært at tro, jeg ville have været enig med CT for 10 år
siden. Men det er lovligt at blive klogere.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
Hej Ole

Det er nok de færreste der tænker på at den største opgave
i en udviklingsafdeling, ja det er er lave budget og så holde dem.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 21:09:37 +0200, "Max"

Så er det jo nemt - lav et budget på 5000.- og hold det.

Hvorfor er det at det ikke sker :-)

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
Hej Ole

Fordi vi laver budgetter for at kunne måle overskridelserne :)

Udviklingsopgaver overrasker altid prismæssigt, men når det
går op for alle, ja så er der ingen vej tilbage, man har investeret
så meget at man er nødt til at fortsætte.

Mit råd med at købe en der er som man vil have den, ja det
løser et andet stort problem man også har når man udvikler,
nemlig at kravsspecifikationerne skrider undervejs.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 21:24:52 +0200, "Max"

Nejda ?
Det sker ingen steder :-) :-) :-)

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp proj ekt

Om sE5% man tog et eksisterende produkt og kopierede det er der
stadig lang vej igen hvis det ska' op pE5% et niveau hvor det kan
produceres og sE6%lges.

-Lasse

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt
On Mon, 22 Jun 2009 12:33:33 -0700 (PDT), " snipped-for-privacy@fonz.dk"

Præcis. Selv en 1-1 kopi bliver IKKE billig. Selv en masseproduceret
1-1 kopi vil næppe kunne bære omkostningen ved at dokumentere
originalen vha reverse engineering.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Kort sagt, du er ude efter en tosse der vil knokle gratis for at du kan få
en kvalitets preamp til billig mønt.

Held og lykke med at finde den tosse.

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Krage søger mage ;o)

Mvh Hauge

Re: Analog top- wizard søges til et mic preamp projekt

Jeg er godt klar over, at der *altid* er een, der skal spille idiot. Det
ville næsten være ubegribeligt andet.

Tilsyneladende har du ikke fattet en skid, og hvem havde forventet det.

For de likvider, jeg er villig til at kaste i projektet, der kan jeg købe
både 2 og 3  og 4 apparater hos Åge Jensen, men det er IKKE det, jeg vil.

Så det handler ikke om at jeg skal have en billig preamp, det handler om at
få udviklet noget som er billligt og som kan hamle op med dediscount ting,
som er på markedet, og som kan lige præcis det, jeg efterlyser og ikke
andet. Senere kan man så prøve at sælge produktet i mindre skala.

Men det er nok for svært for dig at forstå...

Claus

Site Timeline