Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Hej!

Jeg vil gerne kunne styre et Peltier-element fra en microcontroller, og
af støjmæssige årsager må det ikke PWM-styres. Men hvordan gør jeg så
det? Det eneste jeg umiddelbart kunne komme i tanke om er et par
DA-convertere til at drive en h-bro af bipolære transistorer, men det
synes jeg er lige i overkanten til formålet. Endvidere er BJT h-broer
ved at være svære at finde, og især da jeg skal trække ca. 8 ampere.

Hvis nogen af jer har en god idé er i velkomne til at fortælle den! :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

H-bro? Hvorfor vil du vende strømmen? Applikation?
Nå, hvis temp. skal styres præcist, skal du bruge en strømgenerator.
På det punkt er peltier som LED.

/Bo.

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Ah, vigtig detalje. De skal både kunne varme og køle en aluminiums-boks
af moderate dimensioner (ikke et køleskab;).

Temperaturen skal styres præcist. Jeg måler efterfølgende temperaturen
og korrigerer. Skal helst holdes konstant på hhv. 25 og 50 grader celcius.

Kan du referere til noget af interesse?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Hvorfor vil du køle?

Hvor stort er dit peltier-element? Under 1A?
Så skal du tænke LM317 og digitalt potentiometer.
Eller DAC, og negativ udgangsspænding.

/Bo.

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Fordi der skal bruges de to temperaturer og skiftes - relativt - hurtigt
imellem dem.

Jeg er oppe i to Peltierelementer á ca. 4A stykket, så der skal en
relativt kraftig regulator til.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Fy for den! Lyder som testudstyr.

Færdigkøbt bipolær PID-regulator med strømudgang.

/Bo.

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Tæt på ;o)

Se det er da en mulighed. Kan du komme på et firma som kunne tænkes at have den
slags?

Eneste anke er, at der skal bruges et par hundrede af dem, så det skal jo ikke
koste en bondegård.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Siemens. Tror jeg. De har i hvert fald haft.

/Bo.

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Hvis den termiske masse er stor nok kunne du jo skrue ned for PWM
frekvensen (er 1Hz lav nok?), med et stort fedt filter vil der komme tæt
på ingen switch støj ud af pwm'en.

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Som udgangspunkt vil jeg undgå PWM helt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Men det er så nemt :-) Jeg har lige lavet en 8A PWM peltier styring med
en PIC, en effekt transistor og en _masse_ kondensatorer. Den kan både
varme og køle, den vender bare strømmen med et dobbelt relæ.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Nu er den nemme løsning jo ikke altid den rigtige. Desværre ikke :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Peltier elementer skal helst strF8%mstyres, sE5% det vil nok vE6%re end
fordel at sE6%tte dem i serie og sE5% er det da muligt at du kan finde
f2E%eks en audioforstE6%rkerkreds eller lignende
der kan strikkes op som strF8%mgenerator i  det omrE5%de.

Men nE5%r du alligevel skal til at ha en masse kF8%ling etc. sE5% er fire
bjt'er og to opamp vel ikke sE5% galt.

Du ku' ogsE5% bruge en h-bro til at skifte retning med og sE5% bare ha'
en enkelt bjt+opamp som strF8%mstyring.

-Lasse

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Tak for interessen i tråden. Jeg tror alligevel det bliver en h-bro og
pwm-styring. Man kan jo midlertidigt slukke for signalet når systemet skal være
støjfrit, og temperaturen kan ikke ændre sig så hurtigt alligevel.

Kan være jeg vender tilbage med spørgsmål ang. h-broer.

Watch this space ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Hey

Du kan lige kontakte mig på mail...

Kan være jeg har noget du kan bruge

Kasper

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller
Hej!

Tjo, men så får jeg brug for din mail. Den er vel ikke det der står i
from-feltet?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Nix, men troede du havde den fra gammel tid :)

Mit navn bagfra med S skiftet ud til Z på hotmail.com

Mvh

Kasper

Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Øøehh, din MPU/uC støjer jo hele tiden. Så hvis du generer PWM med den, og
derefter lavpasfiltrerer
PWM-signalet, får du så ikke fjernet den farlige støj?
Ja, du er så ude i lineær analog regulering, med varme og hvad dertil hører.
Men er du ikke det alligevel?
Der er nok nemmere at regulere med MPU/uC end med modstande, kondensatorer
og op-amps.

/Bo.

--
Og hvor jeg dog hader at alle studerende på DTU siger" kapacitorer" og
"resistorer",

Tror Kim vil stoppe PWM outputtet når han har brug for et støjtfrit
miljø. Men micro i sig selv støjer ikke noget særligt.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Analog styring af Peltier-element fra microcontroller

Den er ikke møntet på Kim, den der signatur.
Men Kim er nyligt dimmiteret fra ovennævnte institution, og det fik
lige ansporet mig. Hvad laver du egentlig nu, Kim?

/Bo.

Site Timeline