Ampheremåling

Vil starte med at indrømme at jeg ikke ved noget om elektronik, hvorfor
enkelte måske finder mit spørgsmål mindre heldigt. Forsøger alligevel.

Jeg har forsøgt at måle mAh på nogle batterier, for at finde ud af hvor
megen strømstyrke de reelt har. Jeg har brugt et multimeter fra Harald
Nyborg, og på et batteri af typen AA 1500mAh viser multimeteret ca. 30.
Dette efter at jeg har indstillet multimeteret under A  og endvidere 200m.
Svarer dette til at der er ca. 300 mAh tilbage eller hvad?

Mvh Niels

Re: Ampheremåling

Nej.

Du kan ikke måle hvor meget der er tilbage på et batteri, undtagen ved
at bruge det og så måle hvor meget du bruger (Der findes ladere der kan
gøre dette).

Re: Ampheremåling

Er det du prøver at finde ud af hvor meget energi (dvs. Ah) der er
tilbage på batteriet (det går jeg ud fra) eller et det hvor stor
strømstyrke (A) det kan give?

Et almindeligt multimeter kan ikke umiddelbart give dig svaret på et
første spørgsmål (selvom man muligvis kan estimere sig frem til det
udfra målinger).

Med venlig hilsen Preben

Re: Ampheremåling

Kortslutningsstrømmen er afhængig af den indre modstand - men det er jo ikke
det du er interesseret i...
mA*h  måler du fx. ved at trække en fast strøm og så tage tid på hvor lang
tid der går inden batteriet er dødt. Hvis du fx. kan trække 200mA i 8 timer
er batteriets kapacitet 1600mAh

For mig lyder det meget lavt. 30mA i kortslutningsstrøm (næsten ;-) betyder
enten en meget afladt celle eller een der er moden til battericontaineren
;-)

Mvh.
 Anders

Re: Ampheremåling

Ikke gjenta eksperimentet på en bilakumulator.

HM

Re: Ampheremåling

Tak for alle svarene. Jeg er nu blevet lidt klogere og kan forstå at der er
forskel på mAh og A. Det jeg har målt er selvfølgelig batteriets aktuelle
strømstyrke på selve måletidspunktet.

Mvh Niels

Re: Ampheremåling
Bortset fra alle de andre svar: Du er den første jeg har set stave
ampere med ph :- )

Bo //

Re: Ampheremåling

er
Det undrer mig at ingen andre har råbt vagt i gevær, jo Harald var tæt
på....... Du må sgu'tte måle på et batteri med at amperemeter, enten brænder
du fingrene når ledninger/meter fiser af, eller osse dør cellen ;-)

mvh
Ebbe

Re: Ampheremåling
On Sat, 2 Jul 2005 23:03:15 +0200, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>

Det har du misforstået.

--
Kim

Re: Ampheremåling

Hvilken del af det? At man ikke måler en akku med et A-meter eller hvad?

/Hauge

Re: Ampheremåling

Næe, vi er bare ikke så nervøse for Niels' helbred. Ikke af ond vilje - men
vi ved at Harald Nyborgs multimetre trods alt ikke er så billige, at der
ikke er sikringer i amperekredsløbet. Og hvis han kun kunne måle 30mA, kan
der ikke være meget liv i elementet ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Ampheremåling
Hejsa

Det afhænger jo af hvilken spænding der skal være over målemodstanden inde i
instrumentet, før den viser 200 mA, kunne jo være der skulle mere end 1.2 V
til..
Men ok, nu er vi vist gået over i lidt ævl ;o)

Men kort sagt, så bør man ikke måle direkte på en forsyning, dvs. batterier,
akkuer eller strømforsyninger uden strømbegrænser på, direkte med et
amperemeter.
Man bør istedet måle spændingen over forsyningen ved belastning, fx. med det
strømforbrug man forventer at bruge, og så se om spændingen falder "for
meget", så kan man jo selvfølgelig ud fra det, regne den indre modstand ud,
men det er jo en anden sag.

/Hauge

Re: Ampheremåling

men

Det kan der være noget om. Men det vidste han så først _efter_ forsøget.
Det er nu mere princippet i at måle direkte med et amperemeter, nogen ku'
måske fristes til at pille et gammelt drejespoleinstrument frem og forsøge
at afgøre helbredet på bilen's akku ;-)

mvh
Ebbe

Re: Ampheremåling

Det mener jeg efter min bedste overbevisning ikke. Ok, meteret står i mA
området, det mindsker risiko lidt, men jeg mener nu stadig det er en usund
måde at behandle både sine instrumenter - og akku'en.

mvh
Ebbe

Re: Ampheremåling

Jeps man springer sikringen....

Re: Ampheremåling

usund

Jeg har et slikt meter, et "AVO-meter" der der er forsøkt å måle strommen i
akumulatorene på en DC4. Det virker fortsatt, altså det som ikke er
fordampet.

HM

Re: Ampheremåling

Hehe, ja hvis ikke der var sikring, og man uheldigvis kom til at sætte det
f.eks i 10A område, så blev et eller andet meget varmt meget hurtigt ;-)

mvh
Ebbe
( som stadig vil advare Niels mod at forsøge at måle på akku'er/celler på
den måde, man kan heller ikke bruge det til en sk.. øh snus )

Re: Ampheremåling

Hvis du har sat ledningen i stikket der står "A" på i multimeteret, har
du nu brændt sikringen af indeni. Hvis du har valgt stikket uden
sikring, er det nok selve multimeteret der er brændt af :/

Du kan bruge spændingen til at se hvor opladt et batteri er, tag et kig
på: http://www.batteryuniversity.com/ og find den type celle du har,
samt overskriften "state og charge". Det siger dog kun hvor opladt i %
batteriet er.. ikke hvor meget strøm 100% rent faktisk er.

Mvh Per Hansen

Re: Ampheremåling
200m.

Hvis den viser andet end 0, så er den ikke brændt af ;)
Jeg tror heller ikke et NiMH AA batteri kan brænde sikringen af i sådan et
instrument, men jeg vil nu ikke garantere!

Brian

Site Timeline