Amperemeter?

Jeg leder efter et amperemeter så jeg kan måle hvor meget strøm der er
tilbage på et 12V 100A tørbatteri. Batteriet skal bruges til noget
hjemmebygget musikanlæg til festival her til sommer, og et panel amperemeter
af en eller anden art som kunne indbygges i anlægget ville være rart, så det
var muligt at holde øje med strømforbruget.

Jeg har virkelig søgt meget på nettet og har ledt hos mange af de store
online elektronik butikker, men har slet ikke haft heldet med mig. Er der en
venlig sjæl der har et godt tip til mig? :-)

Ved godt at sådan et amperemeter nemt kan rende op i en del penge, men det
kan da ikke passe at det slet ikke er til at finde..

/Søren

Re: Amperemeter?

postnummer 8xxx
-Silkeborg ?
-Riverboat?

Jeg kan sikkert finde nogen, der kan lade op undervejs...
-og jeg kommer selv og drikker jazz i flere dage :-)
Bo //

Re: Amperemeter?

"current shunt"
eller evt.
"Allegro Hall-Effect Sensors"

...men som Ebbe skriver er det nok reelt ikke det du er ude efter?

/A

Re: Amperemeter?

Hmm, jeg har ærlig talt nok mindre forstand på det her end jeg var klar
over. Men jeg troede at eftersom musikken spillede ville batteriet kunne
levere end mindre og mindre strøm, altså fra de 100A -> gående mod et
minimum før det gav op, men sådan hænger det måske ikke sammen?

Jeg har sådan en lille fætter til en 20,- i bauhaus der kan fortælle (sådan
ca.) om mine alm. 1,5Vs batterier er flade eller ej, og jeg tænkte bare at
det var muligt at gøre det samme, og mere præcist, når man opskalerede til
et "ordentligt" batteri.

Jeg ved desværre ikke hvad de to termer du nævner dækker over, men hvis det
er noget i +500krs klassen har det nok ikke den helt store interesse
alligevel ;-)

Jeg vil dog lige google lidt og blive klogere!

Re: Amperemeter?

Din dims måler spænding. Det kan du også gøre på dit bilbatteri - og det vil
også give dig en ide om hvor meget "saft" der er tilbage...

Det er det ikke. Men det er det der skal til hvis du virkeligt ville måle
strømmen...

Nemlig, ja!

Mvh.
 Anders

Re: Amperemeter?

Ja, men det vil vel ikke være særlig præcist, og heller ikke nogen ide om
hvornår man er "halvvejs", svjv

Re: Amperemeter?
Sådan en Hall-Effect Sensor lyder rigtig spændende, men er det noget det er
muligt at købe bare-lige-sådan? Jeg har søgt rimelig bredt, men der har ikke
lige afsløret sig nogle forhandlere som var brugbare, i hvert fald ikke i
Danmark.

Det ender nok op med et voltmeter med en scale fra 11.5V til 13V og så må vi
se hvor meget det er muligt at lure ud fra spændingsfaldet!

I hvert fald indtil videre mange tak til alle for de goe indslag til mit
(noob) spørgsmål ;-)

Mvh. Søren

Re: Amperemeter?

dit batteri er stort.
så det bliver ikke bare trukket ned af de få amperer en radio bruger.
mellem 12v og 13V et et almindeligt syre / blybatteri nogenlunde liniært. +-
en stridsvogn.
på med voltmetret fra haraldskrald. du skal have en udlæsning der siger
12.37V
falder spændingen ligepludselig hurtigt så sluk. du skal jo nødigt beskadige
dit batteri. sådanne nogle kan ikke lide at komme under 11.5V

Re: Amperemeter?
[klip - noget om et tørbatteri}

Uden at bilde mig selv ind at jeg er ekspert på området, så tror jeg det
bliver svært at bruge en vægtfyldemåler på et tørbatteri. Det er vist
noget med at de er fyldt med en art gele i stedet for væske.

Tomas

Re: Amperemeter?

Nu ikke så kedelig.

en strøm shunte til at holde øje med forbruget. og et voltmeter til at se
spændingen på batteriet. disse to ting holdt sammen kan give en indikation
om hvor meget energi der er tilbage.
Hvad er jeres strømtræk ? en bilradio ?

Jacob

Re: Amperemeter?

Ja en ganske almindelig bilradio med 2 16x9 hattehylde højtalere, og så er
der selfølgelig også en cigarettænder indbygget ;-)

Re: Amperemeter?

Hmm. widescreen højtalere. ;-)

MVh. Uffe Ravn

Re: Amperemeter?

Nej uffe det er 9:16 ikke 16:9 ;-)
Jeg har dog aldrig fattet pointen med 9x6 højtalere. Hvad er meningen med
dem ? Hvorfor er de ovale. de lyder jo elendigt.

jacob

Re: Amperemeter?

Bas på den lange led, diskant på den korte.
Ja, de lyder ikke helt godt.

Bo //

Re: Amperemeter?

Ups, det lille ord: "tørbatteri" forbigik min opmærksomhed.

mvh
Ebbe

Re: Amperemeter?

At mE5%le hvor meget der er tilbage pE5% batteriet er ikke sE5% nemt,
Hvis du bare vil mE5%le forbruget sE5% kF8%r i Biltema, +/-60A amperemeter
til 12V, 32,90kr
hvis du skal mE5%le mere end end 60A sE5% kF8%b to og sE6%t dem i parallel,
sE5% skal man selvfF8%lgeligt ku lE6%gge sammen ;)

-Lasse

Re: Amperemeter?

Udskyld min nysgerrighed. Men hvor får man tørbatterier med de kapaciteter
idag? Bly-gel og lign blybatterier er ikke det storeproblem.
Med tørbatterier forstår jeg dog brunsten og alkaline, altså et
engangbatteri. I gamle dage kunne man jo få alverdens brunsten, kæmpe 4,5 og
6 volts og sågår nogle med så høje spændinger som 90 v (60% celler til brug
med f.eks. transportabelt rørgrej, selvom man kunne få rør der kunne arbejde
med noget mindre spændinger) og sikkert endnu flere typer, der dog for
størstedelens vedkommende forlængst er gået ud af produktion.

Mvh
Morten

Re: Amperemeter?

Jeg tør ikke udtale mig om hvad det er for noget pulver der er i
batterierne, men de vejer da en 30-40kg stykket så noget er der da i dem.
Har fået lånt mig til en 3 stykker der bare stod og samlede støv. Er blevet
informeret om at styk prisen ligger på en 4-5000, det er jo også nogle
kraftige sataner, hehe.

Re: Amperemeter?

Jeg tør ikke udtale mig om hvad det er for noget pulver der er i
batterierne, men de vejer da en 30-40kg stykket så noget er der da i dem.
Har fået lånt mig til en 3 stykker der stod for en udskiftning og de er en
4-5år gamle, men har været i brug indtil nu. Er blevet
informeret om at styk prisen ligger på en 4-5000, det er jo også nogle
kraftige sataner, hehe.

Re: Amperemeter?

kapaciteter
Jeg tør godt holde en halv spegesild på, at det er gele-akkuer.

mvh
Ebbe