Amperemeter?

Jeg leder efter et amperemeter så jeg kan måle hvor meget strøm der er tilbage på et 12V 100A tørbatteri. Batteriet skal bruges til noget hjemmebygget musikanlæg til festival her til sommer, og et panel amperemeter af en eller anden art som kunne indbygges i anlægget ville være rart, så det var muligt at holde øje med strømforbruget.

Jeg har virkelig søgt meget på nettet og har ledt hos mange af de store online elektronik butikker, men har slet ikke haft heldet med mig. Er der en venlig sjæl der har et godt tip til mig? :-)

Ved godt at sådan et amperemeter nemt kan rende op i en del penge, men det kan da ikke passe at det slet ikke er til at finde..

/Søren

Reply to
Søren Christensen [8000]

postnummer 8xxx

-Silkeborg ?

-Riverboat?

Jeg kan sikkert finde nogen, der kan lade op undervejs...

-og jeg kommer selv og drikker jazz i flere dage :-) Bo //

"Søren Christensen [8000]" wrote in message news:448f0a0d$0$11696$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

"current shunt" eller evt. "Allegro Hall-Effect Sensors"

...men som Ebbe skriver er det nok reelt ikke det du er ude efter?

/A

Reply to
Anders F

On Tue, 13 Jun 2006 21:19:59 +0200, Ebbe [7000] wrote: [klip - noget om et tørbatteri}

Uden at bilde mig selv ind at jeg er ekspert på området, så tror jeg det bliver svært at bruge en vægtfyldemåler på et tørbatteri. Det er vist noget med at de er fyldt med en art gele i stedet for væske.

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Nu ikke så kedelig.

en strøm shunte til at holde øje med forbruget. og et voltmeter til at se spændingen på batteriet. disse to ting holdt sammen kan give en indikation om hvor meget energi der er tilbage. Hvad er jeres strømtræk ? en bilradio ?

Jacob

Reply to
Jacob

S=F8ren Christensen [8000] skrev:

er

meter

s=E5 det

re

en

det

At m=E5le hvor meget der er tilbage p=E5 batteriet er ikke s=E5 nemt, Hvis du bare vil m=E5le forbruget s=E5 k=F8r i Biltema, +/-60A amperemeter til 12V, 32,90kr hvis du skal m=E5le mere end end 60A s=E5 k=F8b to og s=E6t dem i parallel, s=E5 skal man selvf=F8lgeligt ku l=E6gge sammen ;)

-Lasse

Reply to
langwadt

Hej

Udskyld min nysgerrighed. Men hvor får man tørbatterier med de kapaciteter idag? Bly-gel og lign blybatterier er ikke det storeproblem. Med tørbatterier forstår jeg dog brunsten og alkaline, altså et engangbatteri. I gamle dage kunne man jo få alverdens brunsten, kæmpe 4,5 og

6 volts og sågår nogle med så høje spændinger som 90 v (=60 celler til brug med f.eks. transportabelt rørgrej, selvom man kunne få rør der kunne arbejde med noget mindre spændinger) og sikkert endnu flere typer, der dog for størstedelens vedkommende forlængst er gået ud af produktion.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Ja en ganske almindelig bilradio med 2 16x9 hattehylde højtalere, og så er der selfølgelig også en cigarettænder indbygget ;-)

Reply to
Søren Christensen [8000]

Jeg tør ikke udtale mig om hvad det er for noget pulver der er i batterierne, men de vejer da en 30-40kg stykket så noget er der da i dem. Har fået lånt mig til en 3 stykker der bare stod og samlede støv. Er blevet informeret om at styk prisen ligger på en 4-5000, det er jo også nogle kraftige sataner, hehe.

Reply to
Søren Christensen [8000]

Hmm, jeg har ærlig talt nok mindre forstand på det her end jeg var klar over. Men jeg troede at eftersom musikken spillede ville batteriet kunne levere end mindre og mindre strøm, altså fra de 100A -> gående mod et minimum før det gav op, men sådan hænger det måske ikke sammen?

Jeg har sådan en lille fætter til en 20,- i bauhaus der kan fortælle (sådan ca.) om mine alm. 1,5Vs batterier er flade eller ej, og jeg tænkte bare at det var muligt at gøre det samme, og mere præcist, når man opskalerede til et "ordentligt" batteri.

Jeg ved desværre ikke hvad de to termer du nævner dækker over, men hvis det er noget i +500krs klassen har det nok ikke den helt store interesse alligevel ;-)

Jeg vil dog lige google lidt og blive klogere!

Reply to
Søren Christensen [8000]

Hmm. widescreen højtalere. ;-)

MVh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Jeg tør ikke udtale mig om hvad det er for noget pulver der er i batterierne, men de vejer da en 30-40kg stykket så noget er der da i dem. Har fået lånt mig til en 3 stykker der stod for en udskiftning og de er en

4-5år gamle, men har været i brug indtil nu. Er blevet informeret om at styk prisen ligger på en 4-5000, det er jo også nogle kraftige sataner, hehe.
Reply to
Søren Christensen [8000]

"Tomas Pedersen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dbmail.dk...

Ups, det lille ord: "tørbatteri" forbigik min opmærksomhed.

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

"Søren Christensen [8000]" skrev i en meddelelse news:448f2d57$0$11673$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

kapaciteter

Jeg tør godt holde en halv spegesild på, at det er gele-akkuer.

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

Til den pris og med de dimensioner er der nok tale om rørcellebatterier. De er meget dyrere end almindelige startbatterier til biler. Forskellen er, at et startbatteri er beregnet til en voldsom stor belastning i forhold til dets max kapasitet (står mærket på den aktuelle akku.) i kort tid. I jeres tilfælde er det bedst med rørcelle-akku'er, da de er beregnet til en "beskeden" belastning over et meget større tidsrum (e-trucks, el-stabelløftere).

Du kan ikke umiddelbart måle rest-energien i akkuen. Med et strømtræk på f.eks. ca. 2-5 Amp. ved 12 Volt ved en akku (uanset type) vil du kunne udregne sådan ca., hvor meget der er tilbage. Der står mærket Amp/h., hvilket betyder hvor mange Amp. akku'en kan belastes med i et givet tidsforløb, før det er tid til at lade op.

Har du en akku. i en størrelse på f.eks. 60 Amp/h betyder det, at du kan belaste den med 1 Amp i 60 timer eller 5 Amp i 15 timer. Dette er naturligvis ca. tal i jeres tilfælde, da belastningen vil variere meget i forhold til lydstyrken på ghettoblasteren.

Ved opladning skal du lade med batteriets kapasitet (Amp/h) * 1,4. Dvs 5 Amp i 12 timer vil kræve en opladningstid på ca 17 timer. Specielt rørcellebatterier må ikke lynlades.

I øvrigt er der sikkert ikke pulver i batterierne, men som sædvanlig svovlsyre. Syrevægten vil ved en helt opladet akku. ligge på ca. 1,26 (det grønne felt eller nederste kant deraf) pr celle. Er syrevægten helt nede på

1 langt nede i det røde felt), så er det næsten det rene vand - og så skal der oplades.

Syrevægte fås sikkert hos alle akku-fabrikanter. For en ordens skyld, så er en syrevægt ikke noget med vægtlodder eller fjedre. Det er et rør, glas eller plastic med en suge-gummi/plasticbold og en flyder i. Flyderen vil hæve sig i en indsuget væske fra akku'en med højere syrevægt, og det vil kunne aflæses på selve flyderen, der også indikere den enkelte celles tilstand.

Dwet kan godt være, at dette for nogen er kommet ind med modermælken, eller det er højtlæsning for dværge. Men det kunne være, at der var nogen, der kunne bruge/var interesserede i informationerne.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

"Søren Christensen [8000]" wrote in message news:448f2ccd$0$11698$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Din dims måler spænding. Det kan du også gøre på dit bilbatteri - og det vil også give dig en ide om hvor meget "saft" der er tilbage...

Det er det ikke. Men det er det der skal til hvis du virkeligt ville måle strømmen...

Nemlig, ja!

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Ja, men det vil vel ikke være særlig præcist, og heller ikke nogen ide om hvornår man er "halvvejs", svjv

Reply to
Søren Christensen [8000]

Du kan se speccs på batteriet her

Det er model Powersafe 6VF11 - og de vejer åbenbart 48kg/stk. så man får vist rimelig lange arme af at slæbe for meget rundt med dem ;-)

Reply to
Søren Christensen [8000]

Sådan en Hall-Effect Sensor lyder rigtig spændende, men er det noget det er muligt at købe bare-lige-sådan? Jeg har søgt rimelig bredt, men der har ikke lige afsløret sig nogle forhandlere som var brugbare, i hvert fald ikke i Danmark.

Det ender nok op med et voltmeter med en scale fra 11.5V til 13V og så må vi se hvor meget det er muligt at lure ud fra spændingsfaldet!

I hvert fald indtil videre mange tak til alle for de goe indslag til mit (noob) spørgsmål ;-)

Mvh. Søren

Reply to
Søren Christensen [8000]

Nej uffe det er 9:16 ikke 16:9 ;-) Jeg har dog aldrig fattet pointen med 9x6 højtalere. Hvad er meningen med dem ? Hvorfor er de ovale. de lyder jo elendigt.

jacob

Reply to
Jacob