ampere-timer

Hej!

Jeg har aldrig helt forstE5%et forholdet mellem amperetimer og ampere..
Hvis jeg har et 2700 mAh AA-batteri og en gps-ting der bruger 200mAh,
hvor lang tid kan min GPS sE5% kF8%re pE5% batteriet? (hvis vi lige antager
at GPS'en kan kF8%re pE5% batteriets 1,5 volt..)

Og lige en helt anden ting: Hvis mit AA-batteri kan levere uendelig
meget strF8%m/sekund (eller i hvert fald meget mere strF8%m/sekund end
GPS'en bruger pr sekund), vil det sE5% vE6%re nF8%dvendigt at indsE6%tte en
strF8%mbegrE6%nser mellem batteri og GPS, hvis jeg vil undgE5% at GPS'en
bliver brE6%ndt af?

Jeg skal bruge det til en autonom RC-bE5%d jeg er ved at bygge.

mvh Jon Loldrup

Re: ampere-timer

2700mAh betyder batteriet kan levere 1mA i 2700 timer, eller 2700mA i 1
time og alt derimellem.

I praksis er der en grænse for hvor hurtigt batteriet kan aflade, og der
mistes noget strøm i konverteringer, osv.

2700/20013%,5 så et forsigtigt bud kunne være 10timer.

/Jan

Re: ampere-timer

Din GPS tager kun den strøm den har brug for, så den begrænser strømmen til
200 mA og brænder ikke af. Du kunne for den sags skyld forsyne din GPS fra
et atomkraftværk der kunne levere millioner af amperer uden at der skete
noget ved det.

Hvis man forsyner småelektronik fra kraftige strømkilder (så som
atomkraftværker eller mere praktisk, en bilakkumulator, SKAL man sørge for
at der er en passende sikring indskudt i kredsløbet. Sikringen skal kun lige
være så stor at den ikke springer ved normalt brug. Således vil en
kortslutning inde i dit apparat (GPS-modtageren osv) ikke betyde at der går
ild i denne eller ledningen, men at sikringen springer.
Forsømmelse af dette har forårsaget at flere biler er gået op i røg.

Audi havde i sin tid i de første Audi 100 modeller glemt at indsætte en
sikring i kredsløbet til den elektriske blæser ved køleren. Når elmotoren i
blæseren blev gammel og træt, kortsluttede den og ledningerne glødede som i
en brødrister - og det var så den Audi :-))

Eller 5400 mA i en halv time osv. Her kommer batteriets indre modstand ind i
billedet så 10,8 A i et kvarter får du ikke ud af det for det er modstanden
for stor til :-)

/Jens

Re: ampere-timer

Og plads til et lille grin: den slags sikringer har i tidens løb
forhindret at GPS'er har forårsaget nedsmeltning af flere A-kraft værker.

JA: brug ALTID en sikring, og hvis man laver noget, der bruger eksterne
batterier, som man selv fumbler med, kan en seriediode, indbygget i
apparatet hindre skader, NÅR (ikke hvis) nogen bytter ledningerne til
plus og minuss. Her har jeg set en del brandskader, der IKKE kunne
hindres af en sikring.

Bo //

Re: ampere-timer

Det er vel derfor det hedder smeltesikringer.:-)
Karsten H. (7870)
Re: ampere-timer

"Jan Nielsen"

Ja, og Den Gamle Autoelektriker må lige indskyde at "virkningsgraden" på
sådan en syrekasse afhænger stærkt af hvor mange ampere der forbruges - og
endnu mere af temperaturen.

Per

Re: ampere-timer

2700/20013%,5 timer

Nej.

Re: ampere-timer
jeg vil såmen bare lige tillade mig at rette dig lidt... din gps-ting
trækker en strøm på 200 mA og ikke mAh.
kan du ikke huske at man skal regne med enhederne fra fysiktimerne? :-) så
er sammenhængen sådanset meget nem at få øje på...
2700 divideret med 200 giver 13,5 og mAh divideret med mA giver h - altså
13,5 h (13,5 timer).
det kunne også være du havde en enhed der brugte 500 mA og skulle køre i 3
timer, hvor stort skal batteriet så være...
500 gange 3 giver 1500 og mA gange h giver mAh... kan du se det nu?

bemærk at dette er en ren teoretisk beregning og din gps vil kun kunne virke
i måske 10 timer som nævnt af en anden...

jeg ville såmen blot forsøge at skabe lidt klarhed omkring  betegnelsen
mAh...

Rasmus

Re: ampere-timer
<snip>

yes :)
tak for svarene!

mvh Jon

Re: ampere-timer

Ellers almimdelig sprogbrug udi det tekniske. Noget har en kvantitet som er
produktet af fysiske enheder - navneordene, som er faktorer i matematisk
forstand, danner navnet på en ny enhed.

Jeg vil lige kaste endnu et par mandminutter efter det med batterier.

Man kan jo forestille sig (mindst 2) måder at betegne et batteries
kapacitet.
1. Afladt ned til sidste elektron.
2. Afladt ned til min. brugsnivea - den spænding hvor teknikken ikke
længere fungerer.
Jeg forventer at det unuanceret (reklame) tal er 1. - det man skal bruge er
2.

Benny Andersen

Site Timeline