Amitech monitor tikker

 Hej NG

Jeg har en ældre Amitech 17" PC skærm der bare står og tikker i stedet for
at
tænde. Er den lige til lossepladsen, eller er det noget der kan fixes hvis
man selv kan svinge en loddekolpe?

Jeg har chekket sikringen, og der ser ikke ud til der er noget brændt af.

--
Mvh. Mathias

Re: Amitech monitor tikker

Hej Mathias,

Uden at være den store ekspert i monitor reparationer, vil jeg alligevel
give
mit råd.

Jeg ville starte med at tjekke højspændingenstransistoren for kortslutning.

Hvis den er kortsluttet, smides en ny i, men inden det gøres omloddes hj.sp.
delen
da det ofte er dårlige lodninger/forbindelser der er skyld i at hj.sp.
trans. brænder af.

Mvh
Gert K.

Re: Amitech monitor tikker
Hej Gert,

Tak for svaret. Da jeg ikke er særlig skrap til elektronik, skal jeg lige ha
lidt  mere hjælp :)
højsp.trans. - er det den store, ca. 4cm høje sorte trans.?

--
Mvh. Mathias

Re: Amitech monitor tikker

Hej,

Det lyder som om den kunne være den, lod den ud og mål på den.
Når du har loddet den ud kan du lige skrive hvad den hedder.

Mvh
Gert K.

Re: Amitech monitor tikker

Pinligt, jeg har lige fundet ud af det er en elektrolyt og ikke en
transistor...
Har du et par hints til hvad jeg skal gå efter for at finde den?

--
Mvh. Mathias

Re: Amitech monitor tikker

Højest sansynligt sort plastichus.
Har tre ben, sidder clipset/eller skruet til køleplade.

Mvh
Gert K.

Re: Amitech monitor tikker

for

Det er sikringskredsløbet i strømforsyningen der lukker ned fordi der er en
overbelastning på lavspændingssiden.
Det kan være højspændingstransformatoren eller sweep-transistoren i
linieafbøjningen, en ensretterdiode eller kondensator på lavspændingssiden
af strømforsyningen der er kortsluttet for at nævne noget af det mest
oplagte.

Hvis det er transformatoren der er gået vil jeg umiddelbart dømme den til
genbrugsstationen, men ellers kommer det jo an på om du kan få fat i egnede
reservedele. Tænk også på hvad en tilsvarende ny skærm koster idag (800 -
1000 Kr) inden du bruger dit guld på at reparere den.

/Lars

Site Timeline