Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspa ce) i Århus

Sidste gang jeg gjore opmærksom på vores forening blev jeg sablet ned
fordi websitet var på engelsk og foreningen hed noget med Hacker.

Nu er der stiftet en anden forening, af stort set de samme folk, til at
drive værkstedet, denne forening hedder Open Space Aarhus og websitet er
helt igennem på dansk: http://osaa.dk /

Vi har lejet os ind i 277 m² store lokaler, der rummer både køkken,
sofakrog, værksted og mødelokale. Stedet ligger lige inden for ringvejen
og vi er ved at møblere i disse dage.

Målet er at have både mekanisk og elektronisk værktøj (alt fra
søjleboremaskiner, cnc fræsere og vakuum-former til oscilloskoper og
loddekolber) som alle medlemmerne kan benytte uden at skulle ofre penge
og plads på værktøj de sjældent har brug for.

Inden 1/7 har vi et elektronisk adgangskontrolsystem, som giver alle
betalende medlemmer adgang til lokalerne døgnet rundt. Kontingentet er i
øvrigt 150 kr. om måneden.

Allerede fra nu af holder en fast klub aften hver tirsdag kl 17, så der
er en bedre chance for at rende ind i de andre og se hvad de går og river i.

Alle er velkomne til at dukke op en tirsdag, det er ikke nødvendigt at
tilmelde sig.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus

Dine opslag hører til i dk.opslag

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus

Principielt har du ret. Men har OSAA og lignende intiativer ikke så
meget interesse for mange af gruppens læsere så der kan gøres en
undtagelse?
Det er jo ikke direkte et kommercielt opslag men for en forening der
giver folk, med interesse for elektronik (og mekanik), et sted de kan
udføre den med apparater de måske ikke kan have plads eller råd til at
have i lejligheden.
Det er jo ikke lige frem fordi det er hobby-elektronikfolk der er flest
af mere.

Jeg ville nok ikke være blevet opmærksom på de eksisterede hvis ikke det
var for OP. Jeg har desværre lidt langt til Århus, så jeg vil nok ikke
benytte mig af muligheden, men hvis et lign. initiativ kom op og stå i
nærheden af hvor jeg residerer, kunne jeg måske finde på at benytte det
selv om jeg også har muligheder på jobbet.

Om foreningens hjemmeside er på engelsk eller foreningen hedder noget
med hacker kan jeg ikke se skulle være et problem. Det var vel kun et
opråb fra få personer der ville dræbe et godt initiativ.

- Lars

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus

Vi har medlemmer helt ude fra Låsby, Randers og Vejle, så der er nogen
der kører et godt stykke...

Hvor i landet er det?

Jeg ved der er et 'space i Odense og der er i hvert fald Labitat i Kbh.,
Aalborg har masser af folk, men sidst jeg snakkede med nogen der fra
havde de ikke lige klumpet sig sammen endnu.

... hmm, der ser ud til at være gang i noget i Aalborg nu:
http://hackerspaces.org/wiki/Denmark

Der skal ikke så meget til som man måske går og tror, så det kan være du
bare skal starte et space hvor du nu er?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus

Det ligger på teknikum/SDU... Sakset fra deres egen hjemmeside:
"TEK-Boblerne er et hackerspace for dig som går i gymnasiet eller 9. klasse"
Og som jeg læser det er det kun forudbestemte projekter...

Jeg syens ikke rigtigt at det passer ind sammen med resten af stederne...

Brian - fra Odense

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus

Ja, det er lidt en skam at det kun er for små nørder, hvor skal de store
nørder så gå hen?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus

Så er der mange andre, der "også skal have lov" og så bliver en
velfungerende gruppe udvandet.
Er det kun hackerspace i Århus, der skal have lov til at poste opslag i
gruppen, hver gang de laver ændringer i foreningen?

Havde det været kommercielt havde dk.opslag heller ikke været den rigtige
gruppe

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus

Pladder, jf:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope#The_slippery_slope_as_fallacy

Nej, alle skal da bare poste alt de vil, så længe det er noget der har
den mindste smule med elektronik at gøre.

Hvis der en gang kommer for meget traffik kan man begynde at vejlede dem
der mest off-topic, men som situationen er lige nu er det meget
Fidonet-agtigt at skælde ud over en tråd fordi den kunne opfattes som en
anelse off-topic i en gruppe der ser 10 indlæg på en travl dag.

Det eneste du opnår ved dit skrappe politiarbejde er at skræmme nye folk
væk, som ellers kunne have bidraget positivt.

Som jeg ser det, er det langt vigtigere at få folk til at bruge gruppen
og bevare den gode tone, end at få dem til at bruge den 100% korrekt.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. h ackerspace) i Århus
Lars Kristensen skreiv:

Noen mennesker kalles "fundamentalister".

I Norge har vi, kanskje et særlig norsk?, forhold til lover.

Før lover blir vedtatt, er de grundig behandlet i komiteer og
embedsverk, og så blir lovene begrunnet i en stortingspropopisisjon der
de fleste om og nen, for og mot er diskutert og begrunnet.

Når lovbrudd skal behandles i rettsapperatet, blir
stortingsproposisjonen lagd til grund, for å sikre seg at stortingets
intensjon med loven blir ivaretatt.

Hva er hensikten med å "forby" "oppslag" i denne gruppen? Jeg skjønner
hvordan fundamentalistene tenker, men jeg er uenig.

HM

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace ) i Århus
Lars Kristensen sendte dette med sin computer:
8X
8X

http://usenet.dk/fundats/dk.teknik.elektronik.txt

Jeg mener ikke, at reklame for en forening i Århus, har så almen
interesse, at det hører til her.
Selvfølgelig er det nok rart for dem der bor i eller i nærheden af
Århus. For resten af os, er det uinteressant støj.
Lidt ligesom TV reklamer for bleer, når man ikke har småfolk i huset:
Ligegyldigt og malplaceret.

Mindes ikke at have set Flemming Frandsen deltage ret meget i
debatterne i øvrigt (og har ikke undersøgt).
Så umiddelbart er formålet med oplægget ene og alene reklame - og det
hører ikke til her.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus

Så kan du jo lade være med at læse tråden, det er netop for at gøre det
nemt for geografisk udfordrede at ignorere tråden at der står "Århus" i
emnet.

Jeg har allerede skrevet at jeg vil følge net-politiets henstilling om
at lade være med at bruge dk.teknik.elektronik i fremtiden, så den
eneste grund til jeg svarer dig nu er for at forsøge at forklare hvorfor
din og Allans holdning er skadelig for gruppens anvendelighed.

Det er meget fint at henvise til en fundsats og hænge sig i lovens ord
frem for lovens ånd, men prøv at se lidt på virkeligheden:
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.elektronik/about

Læg mærke til at vi de sidste par år har raslet rundt under 16 indlæg om
dagen i denne gruppe, den gang det gik vildt for sig i 2003 var der 80
indlæg om dagen.

Min pointe er:
1) Emnet (elektronik i .dk), Usenet og gruppen har set set deres
storhedstider.
2) Selv tilbage i 2003 var det nemt for alle at ignorere tråde man ikke
var interesseret i, det er kun blevet nemmere.
3) At brokke sig over off-topic indlæg, som har nogen form for relevans
er som at arrangere liggestole på Titanic; bedøvende ligegyldigt i
forhold til virkeligheden.

... faktisk er det værre end værdiløst, at komme med ligegyldige
henstillinger, fordi det skaber en elitær og lukket stemning hvor nye
folk ikke føler sig velkomne.

Så har du været meget lidt opmærksom, jeg har skrevet en del, i denne
gruppe, i mange år, jf. over 1200 posts der nævner mit navn:
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.elektronik/search?group=dk.teknik.elektronik&q=flemming+frandsen&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

Siden du synes vi skal måle retten til at poste i gruppen ud fra hvor
meget man har deltaget, har jeg kontrolleret din egen indsats og jeg kan
se at du er nævnt under hundrede gange over de sidste to år:
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.elektronik/search?group=dk.teknik.elektronik&q=Birger+S%C3%B8rensen&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

... betyder det så at jeg har vundet konkurrencen og kan bede dig om at
STFU, NOOB?

Jeg synes faktisk jeg har gjort mig fortjent til at poste i gruppen,
også selv om det er en anelse off-topic, uden at blive modereret af folk
der først opdagede Usenet for 2 år siden.

Det er ikke gavnligt for noget som helst at mundhugges på denne måde, og
det er under alle omstændigheder ikke noget der har med elektronik at
gøre, så jeg synes du skal gå over i dk.admin.netikette hvor du kan
diskutere med Allan hvor galt det er at folk snakker om ting du ikke
gider at læse.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspa ce) i Århus)

Tjae, så synes jeg der er forholdsvist meget andet støj der også burde
vejledes noget mere om. Der er f.eks. en del spørgsmål der går igen og
som kunne undgåes hvis folk fulgte netiketten og søgte tilbage i gruppen
f.eks. vha. google groups. Hvad der ikke er relevant for dig, kan jo
godt være det for andre.

Det er jo ikke lige frem fordi vi er overbebyrdede af indlæg her
(hverken spam eller ham) - faktisk er Usenet en døende størrelse da folk
finder fora og meget andet at skrive på. Rundt omkring bliver flere
usenet servere lukket fordi det ikke er rentabelt for ISP at holde dem i
luften. Derfor synes jeg da vi skal være glade for at få indlæg der rent
faktisk er relevante for elektronik folk - uanset om det så foregår i
ens eget lokalområde eller et andet sted i landet.
I stedet for at fare i blækhuset og løfte pegefingeren synes jeg da man
skal glæde sig over at der er initiativer andre steder i landet for at
interessen for elektronik udbredes og gøres mere tilgængelig.

Jeg ser ikke skrevet noget sted sted, et krav om hvor aktiv man skal
være i en gruppe for at måtte komme med den ene, anden eller tredje type
indlæg - og det håber jeg da heller aldrig der kommer, for så dør Usenet
fuldstændig.

I øvrigt følger Allan jo heller ikke netiketten i hans vejledning og det
er derfor mindst lige så meget off topic. Der burde futtes til netikette
gruppen hvor denne diskussion jo faktisk hører hjemme. Ligeledes gør du
jo heller ikke selv. Du burde jo ændre topic til at beskrive det vi rent
faktisk diskuterer.

- Lars

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-t eknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus)
Lars Kristensen forklarede:

"3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af
elektronik-relaterede emner så som:

* Design/udvikling af alle former for elektronik.
* Vedligeholdelse/reparation af elektronik.
* Laboratorie/måleudstyr.
..."

Der står ikke noget om at der skal tages hensyn til om usenet er døende
eller ikke, så den betragtning er i hvert fald off topic.
Og egentlig vil jeg mene, at hvis vi skal til at have reklamer for alle
små og store hobbyværksteder, hvor man evt. kunne reparere elektronik,
dør den her gruppe i hvert fald. Og hvis OSAA skal have lov, skal alle
andre vel også.
I øvrigt forekommer det mig, at netop elektronik gruppen hører til de
mere aktive, så hvis nogle grupper har brug for OT indlæg for at holde
sig i live, er det næppe denne.

Allerede med ordene "diskussion af" er det oprindelige indlæg off
topic.
Der lægges ikke op til en diskussion, stilles forslag eller spørges.
Der gøres opmærksom på en klub man kan være medlem af. Ren reklame.

Udemærket initiv i øvrigt - reklamen for det, hører bare ikke til her.
Hvis "vi skal tillade" reklame for OSAA - og dermed alle andre lignende
initiativer -, skal fundatsen ændres.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? ( Was: Amatør-teknisk værksted (aka. hac kerspace) i Århus)

Du mener ikke at omtale af en forening der fremmer elektronik-nørderi
kommer ind under betegnelsen "elektronik-relaterede emmner"?

Læg mærke til at "så som:" indikerer at listen af lovlige emner ikke er
er udtømmende, men blot eksempler på emner der kan komme ind under den
betegnelse.

Jeg er fast overbevist om at en omtale af en forening der har meget med
elektronik at gøre kan betegnes som et "elektronik-relateret emmne".

Jeg tror du har en urealistisk ide om aktivitetsniveauet i den danske
elektronik-fusker undergrund, der er simpelt hen ikke så mange af den
slags folk at de kan poste nok til at du ikke kan følge med i gruppen,
så ulven kommer altså ikke denne gang.

Det var da en fin ide! Alle der har den slags foreninger bør straks
poste til gruppen og gøre opmærksomme på sig selv, det kan kun være med
til at gøre gruppen mere relevant og gavne tilvæksten af nye elektronik
folk.

F.eks. kunne det være fint at høre om EDR går og laver noget spændende
for tiden.

Dit ordkløveri tjener ikke noget formål, hverken akut (der er ikke så
meget traffik at du drukner i en ekstra tråd lige nu) eller teoretisk
(selv hvis alle der er i et hackerspace poster en ny tråd en gang om
måneden vil alle stadig kunne navigere uden om).

Tjah, jeg vil derimod hævde at det er vigtigere at en tråd er i den
gruppe hvor der er flest mulige interesserede læsere, det er vel også
derfor du ikke sidder og poster i en anden gruppe hvor dine voldsomt
off-topic henstillinger hører til, hvis man blindt kigger på fundsatser.

Fint, den retter du bare, læg dog mærke til at mit oprindelige indlæg
passer perfekt ind i fundsatsen som den er så din ændring vil være
overflødig.

Alt kævl i denne tråd kan afvises med tilstrækkelig grundig læsning af
fundsatsen:

Mit oprindelige indlæg er utvivlsomt om et "elektronik-relateret emne"
og det er ikke en af de 2 forbudte kategorier: "forbruger-relaterede
diskussioner af eksisterende apparater" og "Kommercielle indlæg", QED.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-teknis k værksted (aka. hackerspace) i Århus)

Ikke når det er et opslag som har sine egne grupper.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Hvori består diskussionen?
For mig et se, er det reklame for en klub, det koster 150.- kr. om
måneden at være medlem af - og dermed kunne den være en af de ting
fundatsen specifikt nævner, at gruppen *ikke* er til.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus)
On Tue, 08 Jun 2010 00:24:56 +0200, Birger Sørensen

Det kan jeg så ikke se det er, jeg ser det som en meget relevant
information i en elektronik gruppe.

Problemet (mht. reklame) ville være reelt hvis der i virkeligheden er
tale om en kommerciel forretning bag klubben, men det er tydeligvis
ikke tilfældet her.

Kunne være, men er det så ikke.

Men det kan man desværre diskuterer i evigheder uden at nå til nogen
endelig afgørelse.

Og mht. lovligheden af indlæg, så kan man ikke bruge ordet "lovligt"
alt den stund at alle indlægsholdere deltager på frivillighedens basis
og ikke kan siges at være juridisk bundet til fundasen.
Fundasen er og bliver en henstilling om at opfører sig efter de i
fundasen nævnte vilkår.

Man må leve med vide rammer for indholdet i indlæg i grupperne.

Og "politiet" skal passe på at de ikke i deres iver for at opretholde
orden (og derved undgå uvedkommende støj) ikke er dem der reelt set
genererer endnu mere uvedkommende støj end de indlæg "politiet"
jagter.

/Hans

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (W as: Amatør-teknisk værksted (aka. hacke rspace) i Århus)

Heri tager du fejl. Din ISP har højst sandsynligt en pasus, i de
betingelser du har accepteret for brugen af din forbindelse, om hvad du
må og ikke må på Usenet. Der står sikkert noget i stil med at du skal
følge fundats og netiketten for de grupper du skriver i. En (gentagende)
overtrædelse af det kan i sidste ende medføre en lukning af din Internet
forbindelse. Så hvad der står i fundats og netiketten er ikke helt
ligegyldigt - i hvert fald ikke hvis der er nogen der begynder at blande
ISP'erne ind i diskussionen.

- Lars

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-teknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus)

Fordre at man benytter usenet via sin ISP.
Jeg garanterer dig at min ISP er kold som is over for hvad jeg
foretager mig på usenet, ja de stiller ikke engang usenet til
rådighed.

Og så vil det jo nok ikke være en effektiv udelukkelse.
Jeg har alle dage skrevet med samme navn/email og jeg har både skifter
ISP og news server flere gange. Og jeg er stadig den samme "person" på
usenet, uanset hvilken ISP/newsserver jeg benytter.

Og i praksis skal man være meget ud over det sædvanlige før enes ISP
skrider til handling, jeg har kun hørt om 2 danskere der har fået
opsagt deres internetforbindelse pga. usenet aktiviteter, så den
trussel er så godt som ikke eksisterende.

/Hans

Re: Lovlige indlæg i d.t.e.? (Was: Amatør-t eknisk værksted (aka. hackerspace) i Århus)
Hans Kjaergaard udtrykte præcist:

Hvis din ISP, er en af dem der ikke tager sig af klager, er det en af
dem, internettet ville have rigitgt godt af at komme af med.

Internettet er noget med frihed under ansvar.
Hvis man ikke lever op til ansvaret, skal man heller ikke have
friheden.
Sådan som "sytemet" er bygget, er det ISP'ens ansvar at sørge for, at
de der ikke forstår at opføre sig ordentligt, bliver fjernet.
Og det gælder også ISP'erne - hvis de ikke lever op til deres ansvar,
bør de fjernes.

Og det er helt ligegyldigt hvilket forhold din ISP har til usenet. Hvis
hyn får klager over *din* opførsel på usenet, bør hyn gøre noget ved
det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Site Timeline