AM modtagelse

Davs

Har opbygget en lille AM radio udfra en MK484 kreds. Det er ikke noget
problem at modtage stationer, men for at øge selektiviteten har jeg indsat
to svingningskredse. Ved modtagelse af stationer modtages også en masse
støj/hylen hvilket giver en irriterende lytteoplevelse.
Er der en måde hvorpå man kan forbedre indgangskredsløbet i en retmodtager
som en MK484 opstilling jo er, så man undgår denne hylen?
Kan evt. sende diagrammet på min opstilling.

Mvh
Wind

Re: AM modtagelse

Hvor høj frekvens er den hyletone ?

Det kan være egenstøj fra komponenter, hvis den er over de 3Khz ca som AM
vidst kører op til kan du jo filter det væk :)

Kasper

Re: AM modtagelse

AM er jo ikke begrænset af nogle øvre frekvens.
men du skal jo have et indgangsfilter. dernæst bør du have en blander
krystal filter og endnu en blander. der efter så din modtager kreds (kan
ikke huske om der sidder blander i sådanne en) så har du dit lf signal. her
skal du så have et båndpas filter så det kun er det du ønsker der kommer ud.

Jacob

Re: AM modtagelse

her
ud.

Det er jo en   Superhetrodyne modtager du beskriver
Carsten Vind arbejder med en RetModtager ;o)

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Så er det jo ingen ret-modtager længere, men en heterodynmodtager. De findes
vist også i enkelt-chip med få udenomskomponenter.
Karsten H. Jensen

Re: AM modtagelse
Davs

Så vidt jeg kan lytte mig frem til, er det en hyletone med høj frekvens, så
måske skulle jeg som Repzak foreslår, indskyde et lavpasfilter imellem MK484
og mit udgangstrin (LM380).
Har søgt lidt på nettet, og der er delte meninger omkring båndbredden på AM,
det svinger fra 3-5kHz. Men hvis jeg ligger fcutoff ved ca. 4,5Khz med et 2.
ordens LC filter håber jeg at kunne fjerne/dæmpe hyletonen.

Wind

indsat
retmodtager

Re: AM modtagelse

Hej Carsten

Hvis E5%rsagen er tilbagekobling/selvsving mellem svingningskredsenes20%
spoler/transformatorer, sE5% kan du placere spolerne i denne vinkel i20%
forhold til hinanden:

"A new slant on an old angle". Electronics World & Wireless world (20%
http://www.softcopy.co.uk/mag/default.asp?dir3D%ew ). September 1995. sid=
e20%
746-747.

Vinklen er 54,7B0% for luftspoler - Resultatet er at spolernes gensidige =

magnetiske pE5%virkning udfases. Jeg formoder at spoler med kerner, ogsE5%
20%
kan placeres i en lignende gensidig udfasende vinkel.

Denne lF8%sning er vel en form for neutrodynstabilisering?

(fundet via: http://da.wikipedia.org/wiki/Neutrodyn_modtager )

Kig evt. ogsE5% pE5%:

http://da.wikipedia.org/wiki/Retmodtager

mvh/Glenn

Re: AM modtagelse
 > Davs
 >
 > Har opbygget en lille AM radio udfra en MK484 kreds. Det er ikke noget=

 > problem at modtage stationer, men for at F8%ge selektiviteten har jeg =

indsat
> [...]

kan placeres i en lignende gensidig udfasende vinkel.

Denne lF8%sning er vel en form for neutrodynstabilisering?

Site Timeline