Aluminiumsprint ?!

Hej.

Jeg har en stor bunke print liggende jeg har overtaget fra en
virksomhed, der er tale om PERSTORP glasfiberprint der er sølvblanke,
jeg formodede at det var rullefortinnede print, men nu hvor jeg har
forsøgt at lodde på dem, viser det sig at være helt og adeles umuligt.
Hvad kan det så være at de er coated med ? De er sølvfarvede og lidt
matte i det. Hvis jeg laver en mekanisk + kemisk rens, så bliver de helt
blanke men jeg kan stadig ikke lodde på dem.

Kan det være aluminium der er lagt oven på kobber ? De indre lag er skam
kobber (har trukket laget af for at kontrollere)

// Per.

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Per

Ja, det kan det nemt være.

Re: Aluminiumsprint ?!

Godt så.

Nogen der har en anvendelse for den slags ? Jeg gider ikke at lodde med
aluminiumsloddetin, det er noget krads stads...

// Per.

Re: Aluminiumsprint ?!
De er fortinnet med blyfri tin som krE6%ver hF8%jre temperatur at lodde p=
E5%.

Re: Aluminiumsprint ?!
Nej.

De er ihvertfald 15 år gamle, og da var blyfrit tin ikke opfundet. Jeg
har skam forsøgt at lodde på dem med 450 grader+ og det duer ikke.

// Per.

Re: Aluminiumsprint ?!

Så prøv at varme printet op til 280 grader, anbring en lille bismut perle på
printet og rids lidt i aluminiumlaget der hvor det flydende bismut ligger.
Så vil bismuten danne en hinde under aluminiumoxydlaget, men oven på på
aluminiumet, fjerner du så aluminiumsoxydlaget, så kan du lode på det med
almindeligt eller blyfrit tin.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Aluminiumsprint ?!
Jeg har intet bismuth.

Desuden duer det altså ikke at stå og fjumre med diverse metaller for at
skynde sig at montere SMD komponenter bagefter.

Jeg har også forsøgt mekanisk at slibe et godt aluminiumslag af (således
at oxydlaget er væk) - det er helt og adeles umuligt at lodde på.

Jeg kasserer bare printene.

// Per.

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Per

Du kan ikke nå det, oxydlaget dannes på mikrosekunder,
så selv om det bliver blank at se på, ja så er der alligevel
oxyd på. Oxydlaget er forøvrigt glasklart.

Gad vide om man kan finde noget der ætser aluminium
som kobber kan tåle, det kunne jo gøre pladerne anvendelige.

Max

Re: Aluminiumsprint ?!
Er det helt sikkert at det er alu?

  - jeg kan ikke rigtig forestille mig et formål!!
   - foruden at jeg kemisk ikke kan binde de to ting sammen. Kobber og
alu æder jo hinanden.

jeg tror mere på ib.s teori.

//finn

Re: Aluminiumsprint ?!

Kunne det evt. være sølv?
Der kunne jeg se et formål (hf) og problemet med tinlodning!

//finn

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Cykelsmeden

Der er intet problem i at tinlodde sølv.
Formålet kan være korrosionsbeskyttelse eller
bedre temiske egenskaber.

Max

Re: Aluminiumsprint ?!

De er blevet brugt til nogle fugtsensorer der har siddet udsat for
elementerne, en enhed med noget varme under printet der var fræst/ætset
med fingre der detekterede når der var regn der ramte det.

Idag laves printene ude i byen og er forgyldt, så de ikke anløber.
Detektionen fungerer vha en svingningskreds der klapper sammen når der
kommer fugt på sensoren.

// Per.

Re: Aluminiumsprint ?!
  Kobber og alu

Så  fatter jeg ikke, at man fremstiller bl.a. coaxkabler, hvor
indelederen er aluminium, der er forkobret.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Aluminiumsprint ?!
On Sun, 12 Jun 2011 20:52:11 +0200, "Karsten H. (7870)"

Det er kun et problem når der er fugt mellem metallerne.
--
OV1A Jens

 Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Max

Natriumhydroxid også kaldet ætsnatron eller kaustisk soda.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Karsten

Naturligvis, det bruger man jo for at klargøre aluminium
til aluksering.

Og kan kobber klare det ?

Max

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Max

Og det kan jeg jo selv svare på efter lidt omtanke, det
kan kobber godt, man bruger jo natriumhydroxid til
fremkalder af fotoprint.

Max

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Max

Jaå, så dét vidste jeg så ikke!:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Aluminiumsprint ?!
Hej Karsten

Sikke kloge vi bliver idag :)

Max

Re: Aluminiumsprint ?!

Kunne det tænkes at printene er forniklede ?

Fornikling gør pladerne korosionsbestandige og du skriver senere i
tråden at printkortene blev anvendt til fugtsensorer.

--
TA

Site Timeline