Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

Hej alle,

Jeg er i gang med at oprette nogle komponenter i Altium Designer. Et
par af komponenterne har en masse af de samme ben (primE6%rt GND
og VDD).
Er der ikke en smart mE5%de sE5% der kun optrE6%der et enkelt GND-ben i
mit schematic, men at alle de resterende GND-ben bliver tilsluttet til
samme net?

PE5% forhE5%nd tak.

Mvh.
Jonas Jalling

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

Jeg kender ikke omtalte program, men det ville undre mig.
Printudlæggeren skal kunne redegøre for alle ben, og derfor skal de med
gennem diagram værktøjet. I "mit" program laver jeg en split komponent,
hvor jeg har en part (A) med alle powerben, en part (B) med alle
konfigureringsben, en part (C) med alle ... etc. Power delen anbringer
jeg på det diagram, der omhandler forsyninger, regulatorer, afkoblinger
og... -power dele af store komplexe komponenter.

Bo //

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben
Hej Bo

Er det ikke normalt at man kan vælge at have f.eks. 1 ben
til GND i schematic delen og alle de ben man ønsker til
GND i PCB delen ?

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

De tre systemer, jeg kender til: nej. eet ben i schematic bliver til eet
ben i PCB. Hvordan skulle man i givet fald styre at pin 9 i schematic
pludseligt skulle dække over et større antal nummeredede ben i PCB. En
skjult tabel ?

Bo //

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben
Hej Bo

Gad vide om vi taler om det samme, hvis jeg bruger en pin i et symbol
i min SCH der hedder GND, så kan jeg da sætte alle de pads i min
PCB del og forbinde dem til GND net og så bliver de alle forbundet
til sammen net som den ene GND pin i SCH.

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

-så viser diagrammet ikke hvilke ben, der er forbundet til GND, og det
er for mig en mangel ved dokumentationen.

Bo //

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben
Hej Bo

På f.eks. nogle spændingsregulator er både tap og midterben forbundet
sammen, det vises da ikke på diagrammet, men på komponenten i
PCB afdelingen er man jo nødt til at tage hensyn til det.

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

Hej Bo,

Altium Designer er det der engang hed Protel. Jeg er "vokset" op med
Protel og har ikke rigtig kunne komme igang med Orcad - bruger dog
PSpice en del.
Det lyder som en fornuftig ide at dele komponenten op i flere
delkomponenter - tE6%nk at jeg ikke har overvejet det.
Tak for tippet.

Mvh Jonas

[...]

-->(P) spice delen i altium designer er blevet ganske fortrinelig også, dog
til dokumentations brug kan den -->være lidt træls at få korrekte billeder
ud af, og efter pspice modeller er supported virker det rigtig -->godt.

Det lyder som en fornuftig ide at dele komponenten op i flere
delkomponenter - tænk at jeg ikke har overvejet det.
Tak for tippet.

Jeg har lavet det på den måde jeg har lagt dem totalt oveni hindanden, og
fjernet nummeret fra pin's, så står der gnd for enden, og når man trækker en
ledning kommer der en connection prik der hvor du sætter wiren på der
fortæller den har forbindelse til alle

Kasper

Re: Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

-hvilket hindrer at man på diagrammet kan se hvilke ben der er GND på
komponenten. Det gør fejlsøgning noget mere besværligt...