Altium Designer - Komponenter med mange ens ben

Hej alle,

Jeg er i gang med at oprette nogle komponenter i Altium Designer. Et par af komponenterne har en masse af de samme ben (prim=E6rt GND og VDD). Er der ikke en smart m=E5de s=E5 der kun optr=E6der et enkelt GND-ben i mit schematic, men at alle de resterende GND-ben bliver tilsluttet til samme net?

P=E5 forh=E5nd tak.

Mvh. Jonas Jalling

Reply to
Jonas Jalling

Jeg kender ikke omtalte program, men det ville undre mig. Printudlæggeren skal kunne redegøre for alle ben, og derfor skal de med gennem diagram værktøjet. I "mit" program laver jeg en split komponent, hvor jeg har en part (A) med alle powerben, en part (B) med alle konfigureringsben, en part (C) med alle ... etc. Power delen anbringer jeg på det diagram, der omhandler forsyninger, regulatorer, afkoblinger og... -power dele af store komplexe komponenter.

Hej Bo

Er det ikke normalt at man kan vælge at have f.eks. 1 ben til GND i schematic delen og alle de ben man ønsker til GND i PCB delen ?

,

Hej Bo,

Altium Designer er det der engang hed Protel. Jeg er "vokset" op med Protel og har ikke rigtig kunne komme igang med Orcad - bruger dog PSpice en del. Det lyder som en fornuftig ide at dele komponenten op i flere delkomponenter - t=E6nk at jeg ikke har overvejet det. Tak for tippet.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

De tre systemer, jeg kender til: nej. eet ben i schematic bliver til eet ben i PCB. Hvordan skulle man i givet fald styre at pin 9 i schematic pludseligt skulle dække over et større antal nummeredede ben i PCB. En skjult tabel ?

Hej Bo

Gad vide om vi taler om det samme, hvis jeg bruger en pin i et symbol i min SCH der hedder GND, så kan jeg da sætte alle de pads i min PCB del og forbinde dem til GND net og så bliver de alle forbundet til sammen net som den ene GND pin i SCH.

Hej Bo,

Altium Designer er det der engang hed Protel. Jeg er "vokset" op med Protel og har ikke rigtig kunne komme igang med Orcad - bruger dog PSpice en del.

-->(P) spice delen i altium designer er blevet ganske fortrinelig også, dog til dokumentations brug kan den -->være lidt træls at få korrekte billeder ud af, og efter pspice modeller er supported virker det rigtig -->godt.

Det lyder som en fornuftig ide at dele komponenten op i flere delkomponenter - tænk at jeg ikke har overvejet det. Tak for tippet.

Jeg har lavet det på den måde jeg har lagt dem totalt oveni hindanden, og fjernet nummeret fra pin's, så står der gnd for enden, og når man trækker en ledning kommer der en connection prik der hvor du sætter wiren på der fortæller den har forbindelse til alle

Kasper

Reply to
Kasper

-hvilket hindrer at man på diagrammet kan se hvilke ben der er GND på komponenten. Det gør fejlsøgning noget mere besværligt...

-så viser diagrammet ikke hvilke ben, der er forbundet til GND, og det er for mig en mangel ved dokumentationen.

Hej Bo

På f.eks. nogle spændingsregulator er både tap og midterben forbundet sammen, det vises da ikke på diagrammet, men på komponenten i PCB afdelingen er man jo nødt til at tage hensyn til det.