Alternativ til Mindstorm

Hejsa

For at gøre en lang historie kort. Jeg vil gerne lave en robot, men
Mindstorm har ikke indgang/udgange nok til det som jeg vil lave..

Derfor er der nogen som kender til noget hvor jeg har adgang til flere
indgang/udgang som kan registere tryk og få motorer til at dreje? Jeg
har søgt lidt i gruppens gamle beskeder, og der er nogen som skriver om
PIC.. Men assembler ikke lige mig.. Så jeg overvejer måske også bare at
finde et eller andet kort med USB forbindelse og putte det i min laptop,
og så putte laptopen ind i roboten.. Men hvad hedder sådan et kort? Og
hvor kan jeg købe det?

Venlig hilsen
Frederik Hansen, Total-Newbie (hvis nogen skulle have misset det)

Re: Alternativ til Mindstorm
Hej!

Du kan da nemt finde en C kompiler til PIC eller AVRs microcontrollere. Så kan
det da vist ikke blive meget nemmere :)

Kan ikke lige komme i tanke om færdige løsninger, beklager.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Alternativ til Mindstorm
kan

... Ved godt det ikke er helt færdigt.. men når i snakker pic.. så er basic
stamp vel noget at overveje og det er da ½ færdigt ??

Kasper

Re: Alternativ til Mindstorm
Hej!

Well, jeg kender nada til Basic stamps, så det skal jeg ikke kunne udtale mig om
:(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Alternativ til Mindstorm
Hejsa

Jeg kigge lidt videre og fandt en OOPic (fra www.oopic.dk) nogen som kan
  sige fra eller til over for dette product? (Det skulle være være
"nemt" at smide et batteri og nogle motorer etc. på?)

Venlig hilsen
Frederik Hansen

Re: Alternativ til Mindstorm

Du skal nok lige sætte noget elektronik imellem mikroprocessoren og dine
motorer, og så skal du måske
lige læse lidt om pulsvidde modulering, hvis du er så meget newbie som du
nævner.

mvh
christian haugwitz.

> [...]

 > motorer, og så skal du måske
 > lige læse lidt om pulsvidde modulering, hvis du er så meget newbie som du

Hvis vi nu siger at jeg er mere newbie end jeg nævner, hvad skulle det
så være for noget elektronik jeg skal sætte imellem processoren og motoren?

Pulsvidemodulering (PWM, right?) det er i en "forstærker", altså at
processeneren giver f.eks 1v, og det kan/skal så laves om til 10v før at
motoren kører, right? Plus at den kan udligne eller "omforme" svingende
output til en mere stabil output, right? Og det er vigtigt fordi
processoren ikke laver et stabil output?

Hilsen
Frederik Hansen

Re: Alternativ til Mindstorm
Hej Frederik

motoren?

Jeg er netop nu igang med et projekt til at lave en motorcontroller, og det
er ikke så simpelt endda.
Spændingen over motorens to ben varierer farten, og "spændingens retning"
bestemmer motorens retning.

Med PWM kan man bestemme pulsvidden på et signal man sender fra
microcontrolleren.
Det vil sige at man kan sørge for forholdet mellem hvor længe signalet er
højt og hvor længe det er lavt.
Hvis signalet altid er højt, er spændingen bare udgangspændingen, på mellem
5 og 3.3volt.
Men hvis signalet feks. er halvt højt og halvt lavt. vil det ved høje
frekvenser bare ligne den halve spænding altså 2,5 eller 3.3/2 volt
På den måde kan spændingen varieres.

Derudover skal du bruge en dims kaldet en H-bro eller h bridge. Der primært
består af fire mosfet transistorer, de bruges til at
bestemme motorens omdrejningsretning.

imellem microcontrolleren om h-broen skal sidde en såkaldt driver.

Man kan få en IC- med både driver og H-bro, så skal der kun tilføjes nogle
få ekstra kondensatorer.

Med andre ord, er det er ret stort arbejde, hvis ikke du har planer om et
stort elektronikprojekt, er det nok lettest med mindstorm.

mvh
Christian Haugwitz

Site Timeline