Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?

Kære alle,

Jeg har efterhånden så meget grej sat til min PC at jeg er ved at drukne i
små kabler og strømforsyninger. Jeg overvejer derfor om jeg skulle bygge een
strømforsyning med passende udgange til

CPU switch 9V
net switch 9V
Scanner  16V
Notebook 16V (max 3A)
En PCaudioforstærker som jeg ikke har lige nu ??V

Kan jeg anvende en gammel switchmode PSU fra en PC, eller bør jeg grave en
passende ringkernetrafo med passende sekundærside frem (hvilke udtjente
husholdningsapparater ville I lede efter noget sådan i?) og i alle tilfælde
stabilisere med spændingsdelere, lytter og dioder?

Findes der dokumneterede projekter af lignende karakter på www.?

MvH

Thomas

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?

een
tilfælde

De fleste ældre PC strømforsyninger kan bruges som alm. forsyning, hvis du
sørger for at belaste +5V med et par ampere ( PSUen reguleres udfra
belastningen på +5V )..

På den forsyning jeg har liggende her ( mener det er en 150W'er ) kan der
trækkes følgende ( max strømmen varierer altefter hvor kraftig forsyningen
er, men farverne på ledningerne plejer at være standard )

-12V: 0,5A, brun ledning
+12V: 7,5A, gul ledning
+5V: 20A, rød ledning
-5V, 0,5A, blå ledning
0V - sort ledning

hvis 12V-spændingerne er for lave kan du belaste 5V hårdere, så burde
forsyningen selv regulere 12V op..

Dog skal du ikke regne med at kunne hive den helt op på 16V uden at skulle
ændre på printet..

De 9 V DC (?) kan du lave med en 7809 spændingsregulator..

/peter

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?
says...

Der er 24V mellem +12V og -12V - skal man ikke bruge meget strøm er det
da en mulighed sammen med en LM317.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?

skulle

Det har du ret i, men du kan rende ind i problemer med forskellige
nulpunkter, hvis apparaterne skal dele stel...

Samtidig er kan du ikke trække mere end max-strømmen på -12V, dvs. 0.5A i
det eksempel jeg havde lagt ovenfor..

/peter

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?

Jeg har ikke set nogle modificere en SMPS på den måde, men hvis du
belaster din PS med noget der kan tåle de 9V og 16V, så sæt dem til
henholdvis 5V og 12V og inde i boxen skal du så finde de modstande i
tilbagekoblingen der holder spændingen på 5V. Disse ændrer du (skifter
ud eller jursterer) så udgangen bliver 9V (de 16V kommer af sig selv
da det kun er 5V der bliver "målt" på). Men husk at gøre det med
belastning, ellers risikerer du at spændingen falder hvis du bagefter
sætter noget på.
Mvh
  Klavs.

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?
Så vidt jeg husker er der en artikkel i OZ(Eksperimenterende danske
radioamatører) på at ombygge en PC psu. Den gik dog på at få meget
strøm på en spænding.
(Prøv biblioteket)
Google på "modify pc psu radio" gav bl. a.:
http://www.hamforum.com/viewtopic.php?t72%8
/hjj

Re: Alternativ anvendelse af AT eller ATX strømforsyning?

hej Thomas

det har været oppe at vende mange gange her i gruppen
på et tidspunkt lavede jeg noget ala det her
http://www.bit-tech.net/article/76 /
http://sound.westhost.com/project79.htm

jeg tænkte på et tidspunkt at tage alle mine strømforsyninger og bygge dem
ind i en "fed kasse"
altså hele adapter og "sorte bokse" ind i en kasse
smarte stik, on/off knap(per) på kassen og så deruda

man har jo faktisk strømforsyninger i de "sorte bokse"
så hvorfor bygge eller købe nye ?!

så har du jo bare en blæser mere til at støje :)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Site Timeline