ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Jeg har et potentiometer, fra volume kontrollen i en Sansui AU-X111
forstærker, hvor pinden man drejer på at blevet voldet af. Det er
lykkedes for mig at få det på igen med noget lim, men erfarer at
kulbanerne er gået i døden.
Min idé er nu at finde et matchende potmeter, jeg kan bare ikke rigtigt
finde ud af hvad det er for en størrelse der sidder i nu.

Teksten på den siger: 930P      49480900-150KBX2

Det er hvertfald et dobbelt potmeter, og der er noget midterudtag af en
art. Hvis jeg ohmer mellem to yderben måler jeg omkring 90kohm.

Det er ikke lykkedes for mig at finde hverken datablad til potmeteret
eller service manual til forstærkeren. Google gav mig dog et link til
tråden: http://www.hifi-forum.de/viewthread-29-3573.html men mit tyske
er lidt meget rustent, så jeg kan ikke rigtigt finde frem til hvad ham
der spørger finder frem til.
De billeder han har taget af potmeteret, i den tråd, passer ikke helt
med det der sidder i min forstærker. Mit sidder vertikalt, men ellers
ligner det.

På forhånd tak!

Anders Brandt

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Det er et 100 kOhm pot.meter.

Prøv at søg her:

http://www.alps.se /

Der er den skandinaviske distributør. Her får du teksten på amerkansk og
måske svensk. Du kan evt. prøve at spørge dem med det serier/produktnr., du
har.
Karsten H. Jensen

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

På siden

http://www3.alps.co.jp/alpscom/pdf/index_potentiometers-e.html

er der nok at vælge imellem.
Karsten H. Jensen

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..
Jeg vil gætte på 150kOhm, logaritmisk med midterudtag for loudness...
Og de når frem til det samme som mig ;-)

mvh.
Kåre

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Underlig værdi?? Da næppe standard? Men man skal da ikke lade sig forbløffe.
Karsten H. Jensen

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..
Tjooohh,
Jeg har set 150k potmetre i en del gammelt udstyr...At det så ikke er
standart i dag er jo noget helt andet ;-)
Jeg tror forøvrigt ikke det vil betyde ret meget om det er 100k eller
220k i stedet, men det kan være problemmatisk at finde et potmeter med
loudness i vore dage.

mvh.
Kåre

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Tja, Brug f.eks. en 447 kOhm lineær. Den kommer til at virke som en
logaritmisk ved den nomineller værdi. Midtudtag for Loudness? Behøver du
egentlig det?. Hvis det endelig er, kunne du koble den over en switch, så du
kan slå den fra eller til uafhængigt af lydnivaeu. Det giver den fordel, at
du er uafhængig af højttalernes virkningsgrad.
Karsten H. Jensen

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..
Hej Karsten

Når Sanusi og folk som jeg skal bruge potentiometre, ja så fortæller
vi ALPS nøjagtig hvorledes vi vil have dem og sådan laver ALPS
dem, de skelner ikke til standarder i nogen retninger, ihvertfald
ikke når det drejer sig om kurveform, udtag og Ohm'sk værdi.

Mvh Max

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Mon de fremstiller bare 1 stk. uden for normalt leveringsprogram??????
Karsten H. Jensen

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..
Hej Karsten

Ja da, hvis du vil betale for det, og forøvrigt er normalt leveringsprogram
noget der er ved at blive udfaset, man laver snart alt kundespecifikt.

Mvh Max

Re: ALPS potentiometer, Sansui amp. og lidt tysk..

Det har man gjort i mange år. Jeg skulle en gangt bruge nogle RUWIDO
skydeportmetre, stereo, 10 kOhm log. Det var standard - indtil et år
tidligere, så med mindre jeg ville - o.s.v. Jeg blev nødt til at hjemtage en
hel bakke (100 stk. svjh), men da det var direkte fra fabriken var prisen
rimelig. Så skal du bruge nogle, så bare sig til.:-)
Karsten H. Jensen