ALPS motorfader

Hej,

Jeg er kommet over en stak 60 mm motoriserede ALPS stereo fadere (Der
står "4 05X" på dem). Motoren er en lille jævnstrømsmotor til 2-3V. Den
bruger cirka 4 omdrejninger på at flytte faderen de 60 mm (og det går
stærkt ved 3V).

Det giver ikke meget mening hvis man ikke kan styre den præcist, så det må
kunne lade sig gøre, men hvordan ? Nogen der kan gi' et hint ?

/Henrik

Re: ALPS motorfader

Det er antakeligvis 4 X 5 kOhom. Ikke mye til profft bruk, men du kan jo
lage din lille fjernstyrte preAmp med dette???

Arne o

Re: ALPS motorfader

Brug en af banerne og lav en reguleringssløjfe?

/A

Re: ALPS motorfader

Du skal selvfølgelig bare bruge den ene bane til at regulere med.

1) Hvis du er en analog haj så burde en analog PID regulator nok kunne
lade sig gøre.

2) Hvis du er en microcontroller haj så burde en enkelt avr nok kunne
styre alle dine potmetre på samme tid.

3) Hvis du er en fusker kan regulatoren fra en RC servo nok hakkes til
at lave selve reguleringen, men så skal den have et pwm signal et eller
andet sted fra.

Jeg ville nok vælge en lille AVR med 3 io pins pr. potmeter (2 til
h-bro'en og  analog indgang til at måle på potmetret).

Ved du hvordan motoren er koblet til skyderen?

Re: ALPS motorfader

Jeg ville helst kunne bruge begge baner til at regulere et stereo signal,
men ja, løsninger er jo nok at afsætte den ene til styring og så bruge en
fader pr. kanal (jeg har nok af dem).

Motoren driver en lille tandrem ser løber i faderens længde. Fader-armen er
fastgjort til tandremmen.

Tak til alle for input :-)

/Henrik

Re: ALPS motorfader

nogen du sælger et par stykker af? :-)

Rasmus
Re: ALPS motorfader

Hvor mange skal du bruge, og hvad vil du gi' for dem ?

/Henrik

Re: ALPS motorfader

tjaa... har ikke noget konkret lige på nuværende tidspunkt med roder lidt
med nogle preamp-ideer så måske 2 eller 4 stk kunne jeg godt være
interesseret i.. er der 2 eller 4 kulbaner (potmetre)?
aner ik rigtig hvad prisen ligger på... men jeg er på SU så jeg håber du kan
komme med et studievenligt tilbud... :-)

Rasmus