ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Hej,

Jeg har et ALPHA 1 omstillingsanlæg til at sidde hjemme hos mine forældre - og de er vældig glade for det... Det har fungeret upåklageligt i de 6-7 år jeg har haft det men nu går det helt galt... når der ringes til mine forældre kan de høre telefonklokken der er tilsluttet, men 3ud af 5 lokale linjer kan ikke besvare opkaldet... de ringer simpelthen ikke med og når røret løftes bliver opkaldet ikke besvaret... derfor er der nu kun reelt en telefon i huset de kan besvare opkaldene på hvilket mildest talt er enormt irriterende... man kan fint ringe ud fra alle linjer...

jeg håber meget på at der er nogen her i gruppen der har erfaringer med det anlæg selvom det har nogle år på bagen... evt. et diagram ville være rart... måske nogle telefonfolk der ligger inde med "guldet"?? :-)

--
mvh
Rasmus

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:45cc5655$0$49197$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hej Rasmus

Jeg har selv haft et kørende derhjemme - er der ikke noget med at man skal aktivere "indringningen" på de enkelte apperater ? Jeg mener det er #-tasten. *-tasten ophæver så vidt jeg husker indringning igen. Det kan være det er omvendt ;) Det kan jo være omstillingen har glemt hvordan du har sat det op oprindeligt..... Hvis ikke indringning er aktiveret kan man vist besvare opkald udefra ved at trykke.....hmmm - det er læænge siden..... er det 7-tasten ?

Mvh. Jens

Reply to
Jens Jespersen

"Jens Jespersen" skrev i en meddelelse news:45cc5b8e$0$48628$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

tak for reminderen... ja det kan jeg godt huske at der er noget med... jeg mener det er 9 tasten for der er jo 8 lokalnumre... men jeg vil prøve det der... synes bare det lyder underligt hvis anlægget skulle have "glemt" det... så vidt jeg kan se sidder der en EPROM på printet, men om den "bare" indeholder et lille program til styringen ved jeg ikke... ellers kunne man jo godt forestille sig at den "husker" opsætningen...

--
mvh
Rasmus

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:45cc5fe8$0$49197$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

De opsætninger brugeren kan foretage er i hvert fald *ikke* gemt i EPROM. Det ville kræve at den skulle pilles ud og under UV-lys i en EPROM-sletter, hver gang brugeren ønskede at ændre på opsætningen ;o)

Mon ikke der sidder en lille EEPROM (evt. internt i microcontrolleren), eller en RAM med et Lithium-batteri, til de data.

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:45cc7ebe$0$900$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

hehe... selvfølgelig... :-)

--
mvh
Rasmus

ALPHA1 er ældgammel, vistnok fra starten af 80'erne, så EEPROM er det nok ikke.

Leo Havmøller.

Reply to
Leo Havmøller

"Leo Havmøller" skrev i en meddelelse news:45cc95d2$0$845$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

ja... det er "ældgammelt" men har virket upåklageligt lige indtil for kort tid siden... har du arbejdet med det eller?? det kunne være rart at få lidt know-how omkring anlægget. :-)

--
mvh
Rasmus

Så ville det jo være særdeles nærliggende at gætte på et defekt NiCa-batteri.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:45cc5655$0$49197$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

--

Skulle du ikke få det til at virke, har jeg en ALPHA 2 stående med manual.

Mvh KS

Reply to
KS

nu siger flere her i tråden at det muligvis er batteriet der er defekt - og jo der sidder et batteri på printet... jeg kan bare ikke se hvad det bruges til eftersom kredsløbet vel får forsyning fra den tilhørende PSU... leverer batteriet strøm til noget hukommelse og så er der et andet kredsløb der leverer strøm til batteriet??

--
mvh
Rasmus

Ja.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

så det at batteriet går i stykker får det til at virke som en kortslutning eller meget lav modstand?

--
mvh
Rasmus

Det er ofte set.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

ok... jamen jeg spørger skam også kun af ren nysgerrighed... har ikke så mange erfaringer mht. den slags... kan man få den type batteri mere?

--
mvh
Rasmus

Måske, ellers erstat det med et af en anden type men med samme spænding.

Tag nogle gode billeder af det, så finder vi nok ud af hvad det er for et.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn