ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Hej,

Jeg har et ALPHA 1 omstillingsanlæg til at sidde hjemme hos mine forældre -
og de er vældig glade for det...
Det har fungeret upåklageligt i de 6-7 år jeg har haft det men nu går det
helt galt...
når der ringes til mine forældre kan de høre telefonklokken der er
tilsluttet, men 3ud af 5 lokale linjer kan ikke besvare opkaldet...
de ringer simpelthen ikke med og når røret løftes bliver opkaldet ikke
besvaret... derfor er der nu kun reelt en telefon i huset de kan besvare
opkaldene på hvilket mildest talt er enormt irriterende... man kan fint
ringe ud fra alle linjer...

jeg håber meget på at der er nogen her i gruppen der har erfaringer med det
anlæg selvom det har nogle år på bagen... evt. et diagram ville være rart...
måske nogle telefonfolk der ligger inde med "guldet"?? :-)

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Hej Rasmus

Jeg har selv haft et kørende derhjemme - er der ikke noget med at man skal
aktivere "indringningen" på de enkelte apperater ? Jeg mener det er
#-tasten. *-tasten ophæver så vidt jeg husker indringning igen. Det kan være
det er omvendt ;)
Det kan jo være omstillingen har glemt  hvordan du har sat det op
oprindeligt.....
Hvis ikke indringning er aktiveret kan man vist besvare opkald udefra ved at
trykke.....hmmm - det er læænge siden..... er det 7-tasten ?

Mvh. Jens

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
tak for reminderen... ja det kan jeg godt huske at der er noget med...
jeg mener det er 9 tasten for der er jo 8 lokalnumre...
men jeg vil prøve det der... synes bare det lyder underligt hvis anlægget
skulle have "glemt" det... så vidt jeg kan se sidder der en EPROM på
printet, men om den "bare" indeholder et lille program til styringen ved jeg
ikke... ellers kunne man jo godt forestille sig at den "husker"
opsætningen...

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

De opsætninger brugeren kan foretage er i hvert fald *ikke* gemt i EPROM.
Det ville kræve at den skulle pilles ud og under UV-lys i en EPROM-sletter,
hver gang brugeren ønskede at ændre på opsætningen ;o)

Mon ikke der sidder en lille EEPROM (evt. internt i microcontrolleren),
eller en RAM med et Lithium-batteri, til de data.

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
hehe... selvfølgelig... :-)

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

ALPHA1 er ældgammel, vistnok fra starten af 80'erne, så EEPROM er det nok
ikke.

Leo Havmøller.

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
ja... det er "ældgammelt" men har virket upåklageligt lige indtil for kort
tid siden...
har du arbejdet med det eller?? det kunne være rart at få lidt know-how
omkring anlægget. :-)

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Så ville det jo være særdeles nærliggende at gætte på et defekt
NiCa-batteri.

Mvh. Uffe Ravn

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
nu siger flere her i tråden at det muligvis er batteriet der er defekt - og
jo der sidder et batteri på printet... jeg kan bare ikke se hvad det bruges
til eftersom kredsløbet vel får forsyning fra den tilhørende PSU... leverer
batteriet strøm til noget hukommelse og så er der et andet kredsløb der
leverer strøm til batteriet??

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Ja.

Mvh. Uffe Ravn

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

så det at batteriet går i stykker får det til at virke som en kortslutning
eller meget lav modstand?

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Det er ofte set.

Mvh. Uffe Ravn

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
ok... jamen jeg spørger skam også kun af ren nysgerrighed... har ikke så
mange erfaringer mht. den slags...
kan man få den type batteri mere?

Rasmus
Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(

Måske, ellers erstat det med et af en anden type men med samme spænding.

Tag nogle gode billeder af det, så finder vi nok ud af hvad det er for et.

Mvh. Uffe Ravn

Re: ALPHA 1 telefonomstillingsanlæg - er i stykker... :-(
Skulle du ikke få det til at virke, har jeg en ALPHA 2 stående med manual.

Mvh KS

Site Timeline