ala one shot trigger

Hej, totalt ny i mit forsøg på at lave et opslag på denne måde, så håber det
lykkes :-S

For meget at tænke på for tiden, så kan ikke rigtig få kringlet mit forsøg
på at lave en switch som skulle virke som en slags one-shot med den ene
forskel, at den skal trigge udgangen på kun et halvt skifte. Ligegyldigt om
vi snakker om H/L eller omvendt, både I/O. En lidt overfladisk tanke på
problemet, input på pin 1 til gate, tilbageløb fra output over D til C som
går til pin 2, trans over C med B fra pin 1 til øjeblikkeligt afladning,
eventuelt modstand i tilbageløbet for at forlænge switchingstiden, og en
pull up på pin 2 for at forlænge holde tiden. Uden andet end at ha tænkt
overfladisk på noget sådan, og derfor heller ikke kigget på hvilken type
gate, er det muligt at der nok også skulle indsættes inverter? Nogle som har
en ide på noget simpelt jeg kan bruge? Ideen med det er at løse problemet
med at ha en langsom Input og en hurtig output, så hvis Input skifter en
halv gang, skifter output en hel gang og derved fyre triggeren fyres af, i
samme baner som en flip/flop til Input igen skifter en halv gang! Kringlet?
:-S

/Kenneth

Re: ala one shot trigger

Hvis det er OK med TTL-kredse, så start med en smith triggered inverter ala
7414, og derefter en exor gate (7486) med RC led på den ene indgang, og
direkte signal på den anden. Så får du en puls ved hver flanke på indgangen,
både op og ned flanker.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: ala one shot trigger
Fik hvis sendt et svaret på den forkerte måde :( TTL/CMOS ligegyldigt, men
på den måde køre gaten konstant, skifter hver gang RC er modsat anden
indgang.

/Kenneth

"Ulrik Smed"  skrev i meddelelsen

[...]

tror jeg skal holde en lang ferie fra mig selv, misforstod det, men ja det
burde virke
perfekt, takker :)

Selv tak! :-)

--