aksial kraft sensor

Hej,

Jeg leder efter en forholdsvis billig aksial kraft-sensor til et lille fusk
projekt.
Altså hvis man eksempelvis har en potteplante ophængt i en snor, så vil jeg
gerne klippe snoren over, og sætte min sensor ind i stedet.

Jeg har søgt og søgt, men synes ikke jeg kan finde noget anvendeligt. (Og
det kan jo ikke passe).
Hvad skal jeg søge efter ?

Det drejer sig om små kræfter, omkring 10N (1 kg).
Den må evt godt være piezo elektrisk (jeg kan nøjes med at måle ændringerne
i belastning)
Jeg er på sin vis åben overfor at bruge en fjeder, og så måle fjederens
strækning med et lineært potentiometer. Det burde bare kunne købes !?!?
Hvis det er lidt kompakt, vil det være fint. Gerne som en pakke
tændstikkker, lidt større kan gå.
Hvis jeg kunne slippe for at bygge en rigtig strain gauge forstærker ville
det være fint. Det skal samples med en uC analog input, så én eller anden
form for dc modstand, strøm , spænding villle være fint.

I værste fald skal jeg så købe en film strain gauge ligesom denne:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R03%08118
og så montere den på et stykke plastic (forholdsvis let at strække) ?

/tt

Re: aksial kraft sensor

Det lyder som en digital fiskevægt - ? Eller behøver du noget, du kan udlæse
med en computer e.lign?

-Joachim

Site Timeline