akkumulatorer?

Er det iorden at parallelkoble flere bilakkuer, ved behov for større strøm?
Eller skal man ha' styr på den enkelte akkus ladningstilstand?
Hvad hvis den ene akku bliver defekt, indeholder de en slags temp. sikring
eller?

Re: akkumulatorer?
Hej RK

Ikke i min verden, det kan være en ren bombe hvis den ene
af dem fejler.

Lav et kredsløb der sørger på at du lader på alle akumulatore
og sørger for at du tømmer dem en ad gangen.

Re: akkumulatorer?

Nej, aldrig parallelforbinde !

-hvor store strømme har du da brug for ??

Bo //

Re: akkumulatorer?

Øhh ? Nå! Ganske mange traktorer, deraf flere JohnDeere, som jeg har haft
fingrene i, har netop parallelkoblede blyakkumulatorer aht. fysiske
pladshensyn.

Det fungerer udmærket, omend den "dårligste" akkumulator bestemmer
levetiden. I praksis over 4 år.

Orla Pedersen
Re: akkumulatorer?
Hej,

jeg har set flere JD som har kørt 8 - 11 år med to parallel koblede.

Ingen problem.

Mvh Jens

Re: akkumulatorer?
JeGy skreiv:

Paralellkopling av blyakumulatorer er helt OK dersom:
Akumulatorene er av samme produksjonserie, og
Spenningen er lik når de blid tstt ut ab esken som fabrkknye.

Krav fra AROS.

HM

Re: akkumulatorer?

Det må du hellere fortælle Toyota og Ford for de gør det da gladeligt i
nogle af deres diesel varevogne. Bla.a. den Hi-lux jeg kører i. :-)

Steen.

Re: akkumulatorer?

Joh, men så er er vel også et pæn længde kabel imellem, der ligesom "leger"
elastik for at udligne de værste forskelle.
Karsten H. (7870)
Re: akkumulatorer?

Ja da, bare søg for at de har samme ladestatus før du forbinder dem,
ellers vil der gå en for stor ladestrøm.

eller?

Nej til temp sikring.

Hvis der ryger en celle i et af batterierne, så vil det defekte batteri
trække mere ladstrøm ind de ande og foresage at hele batteribanken bliver
drænet. Under opladning vil de raske celler i det defekte batteri bliver
overopladet og begynde at afgasse(væske mængden falder).

Man kan evt. montere en 50-100A sikring imellem dem, hvis man er nervøs for en
total
nedsmeltning.

Serieforbundet akkumulatore er bedst, men offtes ikke mulig ved normal 12 volts
drift
og tilgængelige batterier.

Da bil aku'er (start batterier) ikke er beregnet til dybte afladning er det
bedst med mange
paralellforbundet for at sørge for at man aldrig aflader mere ind 10-20%

Disse kurver illustrere dette.
http://www.elfrasolen.dk/images/Batterier/Batterityper-1.gif
http://www.elfrasolen.dk/images/Batterier/Newmax_Cyclus-1.gif

Jan Rasmussen

Re: akkumulatorer?
Jan Rasmussen skreiv:

Er dette helt sant?

HM

Re: akkumulatorer?

"RK"

Som andre skriver, saa er der et problem hvis et af batterierne bliver
defekt.
Jeg maa dog indrømme at jeg selv bruger at parallelkoble flere ens batterier
og indtil nu er det gaaet udmærket.

Den sikreste maade er at sætte en passende diode i serie med hvert batteri
og aftage strømmen over en diode fra hvert batteri. Det kræver altsaa to
dioder for hvert batteri. Paa den maade er alle batterier uafhængige. Det er
jo lidt kompliceret. Jeg overvejer selv at gøre det men er ikke kommet
længere end til tanken. Mine batterier staar paa altanen og er beregnet til
at trække en 12 vdc til 230 vac inverter til nødstrømsforsyning.

Der er ikke indbyggede sikringer i almindelige batterier. Du maa selv sætte
nogle ind passende steder.

Aage

Re: akkumulatorer?

Det er som andre skriver ikke ideelt men jeg har da gjort det med held i
campingvognen hvor jeg har haft 4 22 amp parellelt i 5 år uden problemer.
Jeg holder så også lidt øje med dem når jeg lader dem op, ved simpelthen at
mærke om ét af dem bliver varmt under opladning. Dét batteri der bliver
varmt først er det dårligste og samtidig dét der afgør hvor meget ladning de
samlet kan modtage. Jeg har lige taget ét batteri ud af pakken fordi det
blev varmt før de andre var fuldt opladet.
Når man skal rådgive i den slags spørgsmål skal man jo altid tænke på om de
der spørger er istand til at tænke selv eller om det skal kunne bruges af
hvem som helst der ikke kan bedømme tilstanden af et batteri. Jeg ved ikke
hvor på skalaen du befinder dig, men udfra spørgsmålet lyder det da som om
at du har tænkt over det og så tror jeg nok at det kan gå.

Steen.

Re: akkumulatorer?

En syrevægt er en god ting at have. Så kan man altid sammenligne ladestanden
mellem de enekelte celler.
Karsten H. (7870)
Re: akkumulatorer?

Den er bare lidt svær at bruge på de AGM batterier jeg bruger :-)

Steen.

Re: akkumulatorer?

Kommer an på hvad du mener med "større strøm", er det "strøm over tid"
(Ah), eller er det en "samlet strømstyrke" (A) som ikke kan nås med et
enkelt batteri ?

Men ja det kan man godt, men det er klogest at frakoble
sammenkoblingen når man ikke har behov for at trøkke de store strømme.

Det er også mest optimalt at oplade hvert batteri for sig, hvilket man
passende kunne gøre medens de er frakoblet hinanden.

Helt klart det bedste.

Er de parallelkoblede konstant kan et defekte trække de andre med i
døden.

Nej.

/Hans

Re: akkumulatorer?

I min Toyota Landcruiser HJ80 er der to akkumulatorer. I daglig brug er
de parallelkoblede, men i startøjeblikket kobles de i serie, så
startermotoren får 24V. Resten af bilen får naturligvis stadivæk 12V

I den ældre Landcruiser HJ60 er der også to akkumulatorer, men de  er
altid i serie, så der skal bruges en stepdown-konverter for at forsyne
radio og trailerstik, sidstnævnte via relæer.

Leif

Site Timeline