Aftastning af gammel elmåler

Jeg vil gerne holde øje med mit elforbrug, gerne uden at skulle
investere i en ny måler eller lave noget ulovligt med den gamle.

Jeg har ladet mig inspirere af den her: http://phk.freebsd.dk/Gasdims /

Problemet er bare at jeg godt kunne tænke mig at tænde lyset i mit
bryggers uden at dimsen bliver forvirret, så der skal mere til end i
gasdimsen.

Jeg har tænkt på noget i stil med at smide 40kHz ind i en IR led og
bruge en integreret IR modtager til aftastning, tricket med den løsning
er at det er meget svært at justere den så den kan fange striben på den
tynde skive.

Det ville være bedre med en fototransistor med et højpas filter
efterfulgt af en opamp, men så ender jeg med et 40kHz signal og så
slutter mine analoge evner.

Umiddelbart ville jeg lade en kondensator op med en (hurtig) diode og
aflade den med en passende modstand, men er det den bedste løsning?

I den sidste ende vil jeg have en pic til at lave alt det hårde arbejde
med at polle mine sensorer og lave et fint rs232 signal til min pc at
arbejde med.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Aftastning af gammel elmåler
Hejsa

Tag en billig laserpointer, og peg imod kanten af skiven der kører rund, og
tag så en fototransistor og aftast lyset der kommer tilbage.
Selvfølgelig skal du lave modtageren retningsbestemt, men det er nu meget
nemt. Har prøvet.

Mvh Hauge

Re: Aftastning af gammel elmåler

Lyder ret spændende. Kan laserpointeren holde til det ?

Re: Aftastning af gammel elmåler

Jeg ved det faktisk ikke, har kun haft den kørende til test en uges tid, og
det var ikke noget problem.
Men man bør kunne skrue ned for effekten, så LEDen kan holde lidt længere
hvis det er et problem, for der er rigeligt lys ved normal lysstyrke.

Nå, men måske man skulle smide en enkelt af de 40 laserpointere man har, til
test, for at se om den kan holde i længere tid?!.

Mvh Hauge

Re: Aftastning af gammel elmåler

Jeg skal bruge noget lignende til en gasmåler. Den dims jeg skal ha´ købt
kan genkende ciffrene på måleren.(Der er for dårlig opløsning ved at bruge
den blanke plet for mit vedkommende.)

Jeg har et link til en dims liggende på min arbejdspc, jeg poster det her
næste gang jeg åbner den.

mvh Steen

Site Timeline