Aftastning af gammel elmåler

Jeg vil gerne holde øje med mit elforbrug, gerne uden at skulle investere i en ny måler eller lave noget ulovligt med den gamle.

Jeg har ladet mig inspirere af den her:

Problemet er bare at jeg godt kunne tænke mig at tænde lyset i mit bryggers uden at dimsen bliver forvirret, så der skal mere til end i gasdimsen.

Jeg har tænkt på noget i stil med at smide 40kHz ind i en IR led og bruge en integreret IR modtager til aftastning, tricket med den løsning er at det er meget svært at justere den så den kan fange striben på den tynde skive.

Det ville være bedre med en fototransistor med et højpas filter efterfulgt af en opamp, men så ender jeg med et 40kHz signal og så slutter mine analoge evner.

Umiddelbart ville jeg lade en kondensator op med en (hurtig) diode og aflade den med en passende modstand, men er det den bedste løsning?

I den sidste ende vil jeg have en pic til at lave alt det hårde arbejde med at polle mine sensorer og lave et fint rs232 signal til min pc at arbejde med.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to

Tag en billig laserpointer, og peg imod kanten af skiven der kører rund, og tag så en fototransistor og aftast lyset der kommer tilbage. Selvfølgelig skal du lave modtageren retningsbestemt, men det er nu meget nemt. Har prøvet.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

partyticket.net.invalid> skrev i en meddelelse news:4333f836$0$1747$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Jeg skal bruge noget lignende til en gasmåler. Den dims jeg skal ha´ købt kan genkende ciffrene på måleren.(Der er for dårlig opløsning ved at bruge den blanke plet for mit vedkommende.)

Jeg har et link til en dims liggende på min arbejdspc, jeg poster det her næste gang jeg åbner den.

mvh Steen

Reply to
Steen Andersen

Hauge skriver:

Lyder ret spændende. Kan laserpointeren holde til det ?

Jeg ved det faktisk ikke, har kun haft den kørende til test en uges tid, og det var ikke noget problem. Men man bør kunne skrue ned for effekten, så LEDen kan holde lidt længere hvis det er et problem, for der er rigeligt lys ved normal lysstyrke.

Nå, men måske man skulle smide en enkelt af de 40 laserpointere man har, til test, for at se om den kan holde i længere tid?!.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge