Afstandsmåling og genkendelse af en p erson foran en PC

Hej,

Er der nogen som har en god ide til hvordan man kan måle afstanden til
og genkender en person? Når personen f.eks. er inden for 1-2 meter fra
PC'en vil den automatisk bede om en pinkode. Når personen igen fjerner
sig fra maskinen, skal system automatisk låse for indtastninger i
bestemte felter.

Jeg havde tænkt på RFID, men afstanden er ofte for kort og signalet kan
ikke begrænses til det rum som personen befinder sig i (som jeg har
opfattet det).

Jeg har også tænkt på ultralyd. Dvs. at personen har en ultralydsender
på sig og på PC'en sidder der så en ultralyd modtager. Her kunne
senderen afgive en puls som er forskellig afhængig af hvem personen er.
Hvis modtageren samtidigt er skærmet, så lyden måske kun kan "ses" fra
en bestemt retning, ville det være perfekt. Jeg har dog ingen erfaring
med det, så jeg ved ikke om det vil virke. Reflektion og flere personer
i samme rum kunne måske give problemer.

Mvh
Brian

Re: Afstandsmåling og genkendelse af en person foran en PC
Hej Brian

Der findes et nøglesystem hvor man har en nøgle i lommen
og en dims er stoppet i USB porten på computeren, så kan
computeren kun betjenes når vedkommende med nøglen
i lommen er i nærheden.

Re: Afstandsmåling og genkendelse af en person foran en PC

Eller som armbånd :-)
http://www.tyvstop.dk/nextved-tr%C3%A5dl%C3%B8s-pc-l%C3%A5s-tr%C3%A5dl%C3%B8s-usb-l%C3%A5s-tr%C3%A5dl%C3%B8s-usb-dongle-p-436.html

mvh Ebbe

Re: Afstandsmåling og genkendelse af en person foran en PC
http://www.tyvstop.dk/nextved-tr%C3%A5dl%C3%B8s-pc-l%C3%A5s-tr%C3%A5dl%C3%B8s-usb-l%C3%A5s-tr%C3%A5dl%C3%B8s-usb-dongle-p-436.html

Jeg har bestil to stk. Så må vi se hvad det bringer. Jeg har også fundet
noget open source i stedet for det crapware som følger med.

Kildekoden kan findes på: http://sourceforge.net/projects/usbwisec/

mvh
Brian

Re: Afstandsmåling og genkendelse af en person foran en PC

Jo.

Nøglen er en mobil telefon med Bluetooth slået til.
Dimsen i USB porten er en Bluetooth adaptor.

Site Timeline