afstandsmåler

Hej Gruppen, har brug for at lave en (gerne billig og simpel)
afstandsmåler, der giver et signal proportiolelt med afstanden til en
hånd. Mener at det hedder en kapacitativ rf-sensor.

Har fundet denne her:
http://www.discovercircuits.com/PDF-FILES/5vtchremom2.PDF men jeg huske
at have lavet noget for en del år siden med nogle cmos-kredse, der var
meget simplere, men detaljerne står ikke lysende klart i min erindring...

Nogen der har en god idé?

- stoffer

Re: afstandsmåler

jeg tror ikke du skal gå efter kapasitiv rf. det er møg unøjagtigt.
udslagets størrelse afhænger af genstandens størrelse. lav noget med
ultralyd. en simpel "radar".

Hvad skal din nøjagtighed være ? hvor stor afstand snakker vi om ?

Jacob

Re: afstandsmåler

I denne forbindelse betyder nøjagtigheden ikke noget. Jeg skal bare have
en lille lampe til at ændre hvor meget den lyser afhængig af hvor tæt
man er på føleren. Til gengæld skal der sidde en del følere i et net med
nogen afstand imellem, så jeg tror ultralyd bliver for meget.

Nøjagtigheden er næsten ligemeget. Lampen skal bare lyse mere, jo
tættere på man kommer. Afstanden er omkring 10 cm max.

- stoffer

Re: afstandsmåler
Hej stoffer

Mon ikke opgaven kunne løses hvis du stjal "tastaturet"
fra en "Theremin" ?

Mvh Max

Re: afstandsmåler

Jo, måske. Det vil jeg lige tænke over.