Afprøvning af UV-Led lyskasse

Så fik jeg afprøvet min nye UV lyskasse til
fotoprint.

Afprøvningen var en blandet fornøjelse,
først lavede jeg en elementær fejl med
testen, man er je en gammel kloven ind
imellem.

Men så fik jeg testet den korrekt.

Et stykke sort isolerbånd på tværs.
Belysningstid 8 min.

Og så kan jeg se at det er en ommer,
der skal flere lysdioder til, nok 50 mere
end de 54 der er der nu.

Se her:
http://www.sandcastle.dk/artikler/PCB-test.jpg

Max

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse
nu er det 100 år siden og en menneskealder før begrebet lysdiode.

Men jeg husker tydeligt de første forsøg, og især skiftet fra gløde-uv
til lysrørsuv, hvor banerne af, til at begynde med, uforkarrlige årsager
blev tyndere. (punktlys vs. bredlus og dermed manglende skygge)
vil det ikke være et større problem med lysdioder?

finn

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse
Hej Finn

Nej, det er åbenbart det modsatte problem man har med
lysdioder, de er for meget punktformede.

Men jeg vil prøve at løse det ved at øge antallet af dioder,
øge afstanden mellem dioder og print, øge strømmen og
så til sidst øge eksponeringstiden.

Max

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Alternativt kan du kigge lidt på diffusionsfiltre til scenelys. Der
findes et hav forskellige. De kan formentlig erhverves i midre kvanti
hos dit nærmeste lyd og lys firma:
http://www.leefilters.com/lighting/products/finder/act:colourdetails/colourRef:C4630710C7D9ED /

- Lars

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

det haqvde jeg regnet ud, mente bare at ved "mange", blev
resultatet ligesom ved lange rør, men jeg forstår at det istedet bliver
mange punkter.

Som sagt er min erfaring bedaget, men jeg har da rodet med lysdioder. Nogle
har været med en linseformet top, til at koncentrere lyset. Ku' det
tænkes at "punktet" ville blive større ved et tryk mod en fin slibesten?

finn

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

jeg vil lige tE6%nke hF8%jt..
I har skrevet om difust lys og punkt lys..
jeg tE6%nker at alt det lys der kommer ud i en vinkel feks pE5% over 45
grader vil gE5% en anelse under filmen.
jeg bruger en lyskasse med rF8%r, og her er afstanden til filmen
afgF8%rende for at jeg fE5%r et skarpt aftryk ,sE5% derfor min tE6%nken h=
F8%jt..
alex

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Hvad er afstavden fra rF8%rene til printet, og hvilken afstand er der
mellem rF8%rene??
PE5% min lyskasse er er ca 50 mm mellem UV rF8%rene og ca 50 mm. til
glaspladen. (denne er fra en kopimaskine) Jeg synes det fungerer fint.

m.v.h.

BF8%rge

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

hej BF8%rge
jeg har lige mE5%lt ....der er ca 50 mm mellem rF8%rene.. det er en
ansigstsol med 4 rF8%r a 20 watt
.
jeg har sE5% en afstand til printet pE5% ca 12 cm.
Hvis jeg lavede afstanden under 8 cm kunne jeg ikke fE5% skarpe
aftryk ,de blev slF8%rede i kanterne,
(jeg tror ikke at jeg oversE5% at der skulle vE6%re kortere belysningstid,
for jeg har gentaget forsF8%get senere med samme resultat)
..og jeg tE6%nkte dengang at det nok var strE5%ler i nE6%r vandret der var
E5%rsagen ,og disse strE5%ler ville sE5%
ikke nE5% ned til printet med stF8%rre afstand...
fakt er at hvis jeg vender filmen sE5% det sorte print er pE5%
oversiden ,kan jeg fE5% et ligesE5%godt aftryk som med
filmen mod printpladen.
alex

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Blot en hurtig tanke...
Bør du ikke have en form for diffusere, måske en matslebet plexi-plade, så
du får en mere jævn fordeling af lyset? Dit problem er jo punktbelysning.

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse
Allan Soerensen forklarede:

Mener ikke det er en god ide.
Løsningen må være dioder der selv spreder lyset.
Nogle plexiglas dæmper UV som alm. glas også gør, og nogle fordeler lys
til alle flader.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Afprøvning af UV-Le d lyskasse
On Thu, 05 Aug 2010 17:25:51 +0200, Birger Sørensen

Hvad med disse?
<http://cgi.ebay.com/50-5MM-FLAT-TOP-UV-LED-5000MCD-WIDE-ANGLE-/260645259689?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cafab09a9

Dem får du levet direkte i postkassen for 30,-

/Jesper

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Det må være muligt at finde en plasttype, der ikke dæmper UV lys
nævneværdigt.
Husk på at der sidder en plastplade foran enhver fjernbetjening, det ville
der ikke gører, hvis den ødelagde rækkeviden. Iøvrigt at de billige LED
typer jo også i et plasthus.

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse
Allan Soerensen sendte dette med sin computer:

Det er sædvanligvis lexan på fjernbetjeningen - meget mørk rødt næsten
sort.
Det er specielt ved - i modsætning til andre typer "plexiglas" (acryl)
- ikke at dæmpe UV.
Uden at vide det, tror jeg ikke det findes som plader. Jeg har aldrig
set det som sådan.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Nu er vist de fleste lysorienterede fjernbetjeninger infra og ikke
ultra. Infra er svjv. mere penetrerende end ultra, og går fint gennem plast.

finn

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Du har fuldstændig ret, en tanketorsk fra min side :o)

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

i fjerbetjeninger er det IR lys og det er et filter som pE5% modtager
ihvertilfE6%lde   skal filtrere et smalt spektrum igennem , sE5%vidt jeg
ved
alex

Re: Afprøvning af UV-Led lyskasse

Tror roligt du kan smide 10 gange så mange led i, og du får stadig ikke en
ensartet belysning.
Hvis du vil have det til at virke så bliver du nok nød til at have noget der
kan sprede lyset som andre også er inde på, du kan prøve at se lidt på de
forskellige plast plader der bliver brugt i LCD og TFT skærme, ved dog ikke
om de dæmper UV lyset for meget.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Jeg er klar over problemet med den ensartede belysning.

Men nu har jeg lavet et nyt print til 96 lysdioder, jeg har
dem nemlig 50 lysdioder mere liggende på lager, og så er
de brugt.

Det er helt sikkert at et diffuserende materiale æder meget
af lyset, og der er jo ikke for meget i forvejen.

Men det er jo sjovt at eksperimentere, og kikker man på
nettet, ja så er der en del der taler om denne løsning jeg
har lavet og de bruger den.

Jeg har jo heller ikke rigtig styr på hvad dioder jeg egentlig
bruger, de er jo købt hos en tilfældig dealer på Ebay og
det er ikke altid at de har helt styr på hvad de sælger.

Elektor har lavet en løsning hvor de har brugt Kingbright
L-7113UVC diode, men hos RS koster den 13,15 kr ved
100 stk, og så er det jo ikke sjovt længere :)

Max

Site Timeline