Afmontere print

Hej,

Jeg har blandt andet et gammelt PC-motherboard, som jeg vil bruge som
reservedele.
Hvordan er det nemmest at få de gamle komponenter af (i intakt stand)? Jeg
har besvær med at bruge en lodekolbe til det.

Hvordan plejer i at gøre? Nogle tips?

På forhånd tak for hjælpen :)
~Casper

Re: Afmontere print

Jeg plejer at bruge en varmeblæser fra netto/ alla hjem og fiks...

Det virker fint og det jeg har pillet af har virket indtil nu, dog er
plastik stik etc ikke helt noget hit...

hviis det er noget seriøst, har de en rigtig smd air fis på skolen.. men til
fusk etc gør jeg det på den måde(mest smd)

Man skal dog passe på hvor varmt det bliver... men klart det billigste
værktøj

Kasper

Re: Afmontere print

Jeg vil i dag tage en tur i hjem og fix, bauhaus etc.... og se om de har
nogle.
Ellers har jeg kig på:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl12%0215&pno45%500
som er billig, og tilsyneladende lever op til kravene.

Tak for hjælpen.

Re: Afmontere print

Jeg har nu fået købt en varmepistol (100 kroner, i Biltema).
Smed printet i en skruetvinge, og efter lidt arbejde med pistolen faldt
komponenterne nærmest af :)
Har fået en hel bunke kondensatorer ud af det - nu bliver det bare spændende
at se om de har taget skade af varmen.

Tak for rådene :)

Re: Afmontere print

1. Bruk den elektriske komfyren, største plate. 2-3 rør eller lignende Ø8
brukes som avstandstykker. Bruk svak til middels varme. Legg kortet over med
tinnet ned. Bruk egnete pinsetter og tenger fir å plukke komponentene
etterhvært som de løsner. Kondensatorer og motstandspakker er vanskelige.

2  Bruk en 2KW varmepistol med trangt munnstykke Du trenger noen jigg-greier
for å få hendene fri.

3    Ikke bruk propanbrenner.

Du oppdager at grillhansker beskytter mot varmen, men gir dårlig
verktøyføring.

HM

Re: Afmontere print

Det er da en mulighed, men nok ikke den helt rigtige løsning for mig. Vil
foretrække at kunne klare det ude i værkstedet.

Sådan en vil jeg købe så :)

Ja, der må jeg finde en god løsning... men det går nok.

Tak!

Re: Afmontere print
Den Wed, 12 Jan 2005 12:39:48 +0100, "Casper Bang"

Jeg har selv lænset en masse print for komponenter for kort tid siden
med en varmeblæser.

Pas på ikke at varme printet for meget så det brænder - det stinker!

Brug briller. Når man varmer et print kan der dannes gaslommer som får
printet til at boble op, og en gennemplettering yder modstand indtil
et vist tryk, hvorefter den slipper med et 'plop' og sender en klat
flydende loddetin afsted.

Spænd printet fast med komponentsiden nedad og varm ovenfra. På nogle
print drysser komponenterne ud efter et øjenlik, det hjælper lidt at
slå let på printet med en skruetrækker.

Hvis en komponent har ombukkede ben er det en fordel lige at varme
lodningen op med en loddekolbe og rette benene, inden man går i gang
med varmeblæseren.

Det kræver lidt øvelse at finde den rette temperatur, så start med de
mindst værdifulde komponenter.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Compatible: Gracefully accepts erroneous data from any source.

Re: Afmontere print

Ok, det vil jeg gøre næste gang.
Havde dog ikke de store problemer med at printet brændte - men better safe
than sorry.

Købte sammen med varmepistolen en skruetvinge med kugleled; med den kunne
jeg sætte printet skråt, så komponenterne faldt af til en hvis grad - dem
der ikke faldt af kunne jeg stadig se og få fat i med en pincet.
Ved dog endnu ikke hvor meget skade tingene har taget. Kan man umidelbart SE
på en kondensator om den er beskadiget? Det er hovedsageligt dem jeg har
taget fra kortet indtil videre.

Tak :)

Re: Afmontere print

Generalt bruger jeg ikke lytter der er loddet af på den måde, da de
udtørrere etc... og så det med at sætte gamle lytter i noget er jeg ikke
glad for...

men jeg det er ikke nemt med øjet
kasper

Site Timeline