Afmagnetisering af billedrør

Jeg har en fremragende 22" farveskærm af den slags med et rigtigt
billedrør i. Den bruger jeg til billedbehandling. MEN: en møgunge, der
var på besøg havde åbenbart set det afsnit af krøniken, hvor lærlingen
har en magnet i lommen. Og det er så gået ud over min skærm's
skyggemaske. Degause har ikke kunnet tage det, og jeg har prøvet det
mange gang siden påskedag. Jeg har rullet en stor spole af kobber, og
lavet et 50Hz felt, som jeg så langsomt trækker væk fra skærmen. Det
vælter og farver billedet, men det hjælper heller ikke.

Hvad gør man så, når jeg ikke vil købe en ny skærm. At give ungen prygl
hjælper sikkert ikke på skærmen, så det er spild af tid.

Bo //

Re: Afmagnetisering af billedrør

Så er feltet ikke stort nok, kræver rimeligt stort magnetfelt, for at den
kan afmagnetisere skidtet.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060419195043@smart-tech.dk
Re: Afmagnetisering af billedrør

Ja, det skal givet vis være mindst lige så kraftigt, som det, der
forvoldte skaden.

Bo //

Re: Afmagnetisering af billedrør

Måske, det kan også være den magnetiserbare ring ved billedrørshalsen der er
blevet magnetisk påvirket.

Prøv med en absolut kold skærm, den må gerne have være uden st.bystrøm
natten over

Hvor kraftigt er feltet? kan du se spolens indvirkning på 2m. afstand?

Det må i øvrigt meget gerne være en spole med stor diameter.

Slagt evt. et gammelt fjernsyn og brug afmagnetiseringesspolen herfra uden
PTC direkte på 230V (AC) *fnis*

Hvilken farveurenhedsfejl har du?

Hvilke indstillinger har du på billedrørshalsen?

Nogen gange kan en rigtigt placeret magnet gøre underværker.
--
Mvh.Uffe Ravn
Skrevet fra en umagnetiserbar skærm.

Re: Afmagnetisering af billedrør

Nok ikke så dandsynligt, da den er blevet underholdt fra glassiden. Jeg
er ret sikker på at det er en lokal magnetplet på masken.

Skaden skete i påsken, og den er HELT kold hver nat, osse uden std.-by
strøhm.

A: ca 200vdg 10 cm/diameter, 0.2Amp. B: Nej

Stor farvet plamage, der hvor ungen har hærget den.

Jeg kunne da ikke finde på at hive den ud af kassen?

Re: Afmagnetisering af billedrør

Den jeg i sin tid lånte, var omkring 40-50 cm i diameter og måtte kun være
tændt i omkring 30 sek., blev sat direkte i stikkontakten...

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060419202506@smart-tech.dk
Re: Afmagnetisering af billedrør

Det lyder som alt for lidt.

En afmagnitiserings spole er noget med mindst 80 cm diameter, og kan næsten
"vende vrangen ud" på billedet når man starter tæt på.

Og så er det vigtigt at have plads foran skærmen, så man i stadig større cirkler
kan komme så langt væk, at der stort set ingen synlig effekt er på skærmen, før
man slukker for spolen.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afmagnetisering af billedrør
I meddelelse: snipped-for-privacy@4ax.com

Helt så store var de nu ikke dem vi brugte til farve-TV da det kom frem. Det
var en spole på ca. 25-30 cm diameter og med en tykkelse som en grøn agurk.

Helt enig. Hvis spolen slukkes mens den er tæt på husker skærmen bare den
magnetisme der var lige på det tidspunkt og det er sjældent man får slukket
lige når den er i nul :-)

Forresten sjovt at tænke på, at da Fona solgte deres første farve-TV i
Odense i 1968, tog både værkføreren og svenden ud for at afmagnitisere og
justere farverenhed og konvergens. De var væk en hel formidag :-)
Efter et par år var det noget man fik lov til som ældste lærling og det
skulle ikke gerne tage mere end et kvarter.
Jeg var bl.a. på Egeskov slot hvor jeg forklarede at det var vigtigt at
justere TVét der hvor det skulle benyttes for at der kunne tages højde for
den magnetisme der var på stedet, bl.a. jordmagnitisme. Det mente grevinden
ikke betød noget - slottet lå jo ude i vandet :-)
--
MVH Per, Odense

Re: Afmagnetisering af billedrør
Hej Per

Man skulle jo også have noget service for de 7000 kr. sådan et
TV kostede dengang.

Mvh Max

Re: Afmagnetisering af billedrør

prøv at vente. jeg havde på et tidspunkt placeret en højtaler 5cm fra min
skærm. den blev helt skæv. efter 14 dage var det forsvundet. men ja det er
piz iriterende. hvor lang tid var din skærm eksponeret ?

Jacob

Re: Afmagnetisering af billedrør

Vente? Ja, de degauss'er hver gang jeg tænder den, og det er sket en
eller anden gang i Påsken. Og jeg har brugt manuel degauss en hel del,
men kan ikke se nogen forskel

Bo //

Re: Afmagnetisering af billedrør

Jo koldere PTC jo større afmagnetiseringsstartstrøm

Mvh. Uffe Ravn

Re: Afmagnetisering af billedrør
Hej Bo

Hvor i landet er det du bor ?

Mvh Max

Re: Afmagnetisering af billedrør

ØstJylland. Det lyder som om du har en eller anden helvedemaskine til at
opdrage den med?

Bo //

Re: Afmagnetisering af billedrør
Hej Bo

Vi har sådan en halo ring til at afmagnetisere billedrør med
på fabrikken, den kunne du da godt låne i weekenden hvis
du bor i nærheden af 8700

Mvh Max

Re: Afmagnetisering af billedrør

Jeg bor i 8732, lidt nord for 8700, og jeg vil gerne låne. Jeg henter og
bringer. En aften er også nok ?

Bo //

Re: Afmagnetisering af billedrør
Hej Bo

Send mig en mail med et  telefonnummer.

Mvh Max

Re: Afmagnetisering af billedrør

Bo bor ved Hovedgård (ej den Sjællandske)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Afmagnetisering af billedrør
< Jeg har rullet en stor spole af kobber, og

En ring på ½ meter, forbundet til sekundærsiden af en transformer der
kan levere effekt _nok_ burde kunne gøre det. På 1 meters afstand skal
den meget tydeligt kunne påvirke billedet.

Med mindre at hulmasken er permanenet ødelagt (det kan ske).

Pænt pynt i stuen:

Re: Afmagnetisering af billedrør

Nemlig, det virker. Jeg har en delefilterspole fra højttaler-nørdetiden,
ikke helt så stor i diameter, men vel ca. 25 cm. Den på en passende trafo,
adskillige ampere gennem skidtet (en 20-30 stykker vil jeg skyde på), og så
de velkendte store armbevægelser med spolen.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline