Aflodning af SMD

Jeg har en board hvor jeg gerne vil skifte microcontroller på (gider ikke
lave et nyt). Microcontrolleren er en TQFP64 pakke(?). Hvordan gøre man det
nemmeste? Har engang se en der smeltede en masse lodetin over benene, hvor
hvor efter kan kunne suge det hele væk igen, og der med løsne chipen. Er der
noget der har prøvet det?

--
Hilsen Mikkel
------

Man kan normalt suge tinnet væk med sugelitze.

Hilsen Aksel

Re: Aflodning af SMD

Det virker når den skal loddes på. Du vil ikke få tinnet væk under
benene. Iøvrigt er det nemmest at suge tinnet væk med sugetråd =
litzetråd. Tricket er at lægge en lille klat loddetin i to modsatte
hjørner. Så lægger man ic'en på plads og lige varmer i det ene hjørne.
Så tager du og kontrollere at ic'en ligger korrekt og varmer i det andet
hjørne. Så kan du ellers bruge tricket du selv nævner. Husk lige at lade
ic'en køle ned i mellem hver du side du laver.

- Lars

Re: Aflodning af SMD [vil du beholde print, chip eller begge dele?]

Hej Mikkel

SpF8%rgsmE5%let er om du helst vil beholde print, ic'en eller begge dele.=

Hvis du helst vil beholde printet er der denne metode:

http://www.geocities.com/vk3em/smtguide/websmt.html
Citat: "...
Amateurs generally do not prefer SMT IC's due to the difficulty of20%
making circuit boards for them. However, you might need to repair a20%
faulty IC on your favourite RIG. This technique only works for SO-IC (50 =

thou spaced devices). Other devices require a hot air gun or a grinding20%
tool (Grind the legs off the IC).
[der er mere i adressen]
2E%.."

-

Hvis du vil beholde print og chip:

I denne adresse stE5%r at man skal anvende eutetisk loddetin:

A TYPICAL REWORK SITUATION:
http://www.chipquik.com/newsletters/cq_new_june_2004.htm
HOW DO I INSTALL THE NEW SMD? THIS IS THE MOST FREQUENTLY ASKED QUESTION:=

http://www.chipquik.com/newsletters/cq_new_apr_2005.htm
Citat: "...
SOLDER: Use 63/37 solid core tin lead solder called eutectic alloy. This =

means that it becomes molten and solid at the same temperature of 361F20%
(180C).
2E%..
FLUX: Use a No Clean Paste Flux that is applied with a syringe and20%
nozzle tip. The flux is non-conductive, non- corrosive and can easily be =

cleaned up with isopropyl alcohol. Use flux generously with all20%
soldering. This is your key to good solder wetting. Also using a thick20%
paste flux prevents the flux from running all over the board.
2E%.."

-

Loddetinnet kan f.eks. ses her:
http://www.rsonline.dk /
Tilbage til:    Katalogvarer  | Elektronik og el, forbrugsvarer  |20%
Loddeudstyr  | Loddetin, blyholdigt  | MulticoreAE% loddetin | Loddetin20%
med lavt smeltepunkt (I.m.p):
Citat: "...Loddetin i en kvalitet med 62% tin, 36% bly, 2% sF8%lv, som20%
udviser et meget skarpt (eutektisk) smelteforlF8%b..."

http://www.elfa.se/dk /
Lodning/FortrE5%dning -> Loddetin/Loddepasta -> Loddetin ->
SE5%vidt jeg kan se en af disse:
*"Solder with RMA flux" - tin 62 %, lead 36 %, silver 2 %. Melting point =

179 B0%C.
*"Solder "331" with flux" - (flux: 3.3 %. Alloy: tin 63 %, lead 37 %.20%
Melting point 183 B0%C).
*"Solder, X-39B" - 62/36/2...Melting point 179 B0%C.
*"Solder IF14 with flux" - tin 63 %, lead 37 %. Melting temperature 183 B0%
C.

mvh/Glenn

Re: Aflodning af SMD

    Jeg bruger en alm. varmeblæser fra byggemarkede ;) sætter printet fast
på den lille hjælper, så chippen vender nedaf... så varmer jeg op mod
chippen, mens jeg prikker blidt til chippen med en pinset... 2-3s efter
ryger chippen af, og begge dele kan genbruges(print og chip)... men kan
nok være uheldig at chippen dør af det, men den for nu ik mere varme end
når man bager lodepastaen i en produktion ;) så  changerne er små.

--
VH
Lars Molnit

--
Hilsen Mikkel
------

Det ka' nE6%ppe lade sig gF8%re pE5% den mE5%de uden at varme printet sE5%
meget at banerne slipper printet.

Jeg skE6%rer benene af chippen med en skalpel, og sE5% er det bare at
"feje" benstumperne af med loddekolben og rense printet af med
sugetrE5%d

-Lasse

Site Timeline