Aflæsning af IC-kredse

Hejsa

Jeg er ikke den store elektronik-expert, men kan dog aflæse
diagrammer, lodde og hvad der ellers er nødvendigt for mig. Men nu er
jeg løbet ind i et problem. Jeg er ved at lave et lille experiment
hvor jeg bl.a. skal bruge kredsen 4081 (AND gate). Dem har jeg flere
af, men hvad betyder det der står foran og bagved 4081 på kredsen ??
Jeg har kigget på nettet, men det gjorde mig bare mere forvirret.
Philips har en der hedder HEF4081B og følgende Philips kredse skulle
også kunne anvendes: HEF4081BD, HEF4081BF, HEF4081BN, HEF4081BP og
HEF4081BT - er det korrekt og hvad er forskellen på ex. disse kredse
??   Er det også muligt at bruge ex. HCC4081B, HCF4073BF, HCC4082BC1,
HCC4082BEY, HCC4082BF eller HCF4073BC1 fra firmaet ST Microelectronics
??   Et sidste spørgsmål er, om der er nogen der har et eller flere
link til sider der forklarer lidt om dette, som for mig er et stort
mysterie :-)

Mvh.:
M. Gitt

Re: Aflæsning af IC-kredse
On 23 Mar 2007 18:22:06 GMT, Mikael Gitt Funder Markussen
Den information finder man i de tilhørende datablade ;)

HEF/HEC4000 er Philips' (nu NXP) HighSpeed CMOS serie.
HCC/HCF4000 er ST Microelectronics' svar på samme.

Se evt:
http://www.standardics.nxp.com/products/hef/pdf/hef4081b.pdf

Her kan du se hvad BF, BF, BN, BP og BT betyder. Nemlig hvilken
pakning IC'en er pakket i.

Nej, de typer du lister er forskellige !? 4081, 4073 og 4082. Men hvis
du spørger om eks. vis HCC4081B kan erstatte HEF4081B, så ja.

Databladene:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/8230/hcf4081.pdf
http://www.st.com/stonline/products/literature/bd/12780/hcc4081.pdf

/Thomas

Re: Aflæsning af IC-kredse
Tak for svaret !!

Det var noget jeg fandt ved en Datasheet-side. Der stod disse
har samme datasheet, men syntes selv det lød lidt underligt. Jeg
vil kigge på links'ne og prøve at blive lidt klogere :-)

Mvh.:
M. Gitt

Re: Aflæsning af IC-kredse

Hej M.

Kig i databladene - de kan downloades herfra:

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/H/E/F/4/HEF4081BP.shtml

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/H/C/C/4/HCC4082BEY.shtml

/Glenn

Re: Aflæsning af IC-kredse

Lat meg forsøke, selv om det ikke er lett.

Fabrikasjonensteknologien av "IC-kretser" har endret seg gjennom tiden.
Det som står foran 4xxx er en kode som forteller om teknologien, men
dermed også noe om hastighet og strømforbruk. Ulempen er at de
forskjellige fabrikker bruker forskjellig koding. For å tyde koden, må
du faktisk finne fabrikkens "numbering system". Dise kretsene du nevner
er stort sett fungsjons-like, og du kan velge det du har, stort sett.
Dette er såkallt "CMOS"-kretser, en familie som kan opperere med en
forsyningspenning fra 3V til 15V, fra 3 v - 18V når der står en "B"
bakenfor. Du skal alikevel være noe oppmerksom når det er snakk om
"høye" frekvenser, 5MHz (?), eller "store" strømmer, større en 4 mA :-).

Er dette til noe hjelp?

HM

Re: Aflæsning af IC-kredse

jeg vil da også lige bidrage med et indspark... for lige at komme med en 3.
version af hvad "B" står for - Thomas siger at det er pakningen og Harald at
det har noget med spændingsområdet for IC'en, ja så mener jeg det har noget
at gøre med om IC'ens outputs er "buffered" - hvilket vil sige at de er
noget mere robuste og kan holde til lidt mere mht. strømforbrug osv.
Jeg vil absolut ikke anbefale typen "UB" - unbuffered til hobby-fusk... det
er noget rod at arbejde med medmindre du skal interface udgangene på din AND
gate direkte til indgangen på en anden IC der sidder lige ved siden af på
dit print...

Er forvirringen total nu?? :-)

Hvad bogstavet efter B betyder ved jeg ikke lige på stående fod, men prøv at
led efter "family specifications 4000"...

Rasmus
Re: Aflæsning af IC-kredse
fandt lige en side fra min HE4000B databog... den er godt nok fra 1992, men
jeg er ret sikker på at den info du skal bruge stadig er OK...
har smidt filen i dk.binaer med emne: HE4000B ... .pdf

Rasmus
Re: Aflæsning af IC-kredse
Hejsa

Jo tak, jeg er temlig forvirret men skal nu nok finde ud af det
med tiden :-)   Jeg har prøvet at kigge under "alle grupper" og
søge på både "dk.binaer" og "binaer", men kan ikke finde denne
gruppe ?!?   Øh, ved du hvorfor ??

Mvh.:
M. Gitt

Re: Aflæsning af IC-kredse
hmm... lyder underligt... du har TDC ikke? jeg kan da ikke tro at de har
"spærret" for binære grupper...
sunsite news som jeg sender fra har ikke binære grupper f.eks men det vil
jeg altså tro TDC har...

er din email gyldig ellers kan du sende en mail til mig... fjern "flafflaf"
fra min mail...

Rasmus
Re: Aflæsning af IC-kredse

Fordi du bruger newsserveren dtext.news.tele.dk, prøv news.tele.dk

Re: Aflæsning af IC-kredse
Oh, ok - Tak for oplysningen !!

Mvh.:
M. Gitt

det
og
news.tele.dk
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
andet:

Re: Aflæsning af IC-kredse
b betyder at der er en buffer indbykkrt
de efterfF8%lgende  tegn refere til hud og andre spesifike informer om
temperatur husets materiale p3D%plastik c 3D%keramisk hus det stE5%r i20%
databogen fre leverandF8%ren
mvh bamse

Re: Aflæsning af IC-kredse

Ganske kort:
4081 siger noget om indholdet, AND-gates som du selv siger.
Når det er en 4081 kan du være sikker på at benforbindelsen er ens uanset
fabrikat.
Og du kan være sikker på at det er AND gates.
Det er altså i princippet den samme kreds uanset hvad den ellers måtte
hedde.

Bogstaver før og efter betyder f.eks. noget for hvem der har lavet den,
hustype osv.
Men den vigtigste mener jeg er hastigheden. Der findes både low og high
speed variationer. Dette kan læses ud fra et af bogstaverne (står i
databladet).
Har du ikke specielle krav til hastighed i din opstilling, og det ikke skal
bruges i ekstreme temperaturer, så kan du bruge hvad som helst, bare den
hedder 4081.

mvh
Kåre

Site Timeline