aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

hej NG

på dette skema
http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/images/programmer.gifer
der en 47 uF (foroven i diagrammet) en eller anden dims, men jeg har dog sat
en 47uF kondensator på den Vcc.
Er det forkert aflæst??

Hvorfor jeg spørger er at jeg netop har lavet dette diagram på et hulprint
og jeg kan godt aflæse hvilken chip jeg har siddende i  AT90S2313, men når
jeg prøver at kaste en rom i hovedet [sp12 -wpf cfirst.rom] på den med SP12
programmet, så skriver den at

SP12 version 2.1.0 performing init...
Path to _sp12rc and _sp12dev: Local directory
Running in SP12 cable/dongle compatible mode.
Enabling AVR serial reading/programming...
The device code bytes 0,1,2: 0x1e, 0x91, 0x1 were read
from parallel port 0x3bc and indicate the following:
You have connected an AT90S2313
The device was made by Atmel

Performing chip erase...
Writing content of cfirst.rom into program area.
!!.............................................................
Readback ERROR after 3 write retries.
Writing 0000 (0, B00000000) to the parallel port data bits.
Sp12 was active for 0.22 seconds.

Her er hvad jeg har købt af komponenter til den fyr.

* er den fyr jeg har sat som en 47 uF dims.

    40AT90S2313-10PI: AT90S2313-10PI ISP-MC V 2K-FLASH 10MHz
    05125: SFR 25 100 OHM METALFILM MODSTAND 1 stk
    05129: SFR 25 220 OHM METALFILM MODSTAND 7 stk
     5757: KRYSTAL 4.000 000 MHzHC49
   18117: KER. PLATEKONDENSATOR 22pF 1 stk
   18118: KER. PLATEKONDENSATOR 27pF 2 stk
* 21103: RADIAL ELEKTROLYT 47µF-16V 1 stk

Nogle der har et bud eller 2?

/Johnny

Re: aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

Nej det er okay.

Re: aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?
Jeg fjernede kondensatoren helt, da jeg så at den skulle forbindes til jord
*SSSS*
og nu kan jeg skrive til den

Men er det en tryk knap symbol eller sådan noget`?

------------------------------

SP12 version 2.1.0 performing init...
Path to _sp12rc and _sp12dev: Local directory
Running in SP12 cable/dongle compatible mode.
Enabling AVR serial reading/programming...
Sp12 tried 22 times to find a working device.
[...]

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
cfirst.rom written and verified.
write retries: 0
Writing 0000 (0, B00000000) to the parallel port data bits.
Sp12 was active for 1.10 seconds.

> [...]

 > *SSSS*
 > og nu kan jeg skrive til den
 >
 > Men er det en tryk knap symbol eller sådan noget`?

Det er en elektrolyt kondensator, old school style ;)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Så mangler jeg bare at vide hvad den bliver brugt til i sådan et diagram....

T@kker for svaret

/Johnny

Re: aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

Det burde du også meget gerne kunne, hvis den sad der..

Jeps, en polariseret kondensator. Derfor er det vigtigt at den bliver vendt
rigtigt. Så vidt jeg husker så er 'skålen' katoden, dvs. minus.

Afkobling. Den skal monteres tæt på den kreds den skal afkoble, dvs. tæt på
AT90S2313'ens forsyningsben. Den gør forsyningsspændingen mere 'ren' ved at
frafiltrere højfrekvente variationer på forsyningsspændingen, og sikrer at
den afkoblede kreds kan sluge en høj strøm kortvarigt uden at skulle trække
hele strømmen over hele forsyningsledningen. Strømforbruget ved forsyningen
vil derfor være mere konstant og det vil spændingen også på de andre kredse
der er koblet på samme forsyningsledning. Årsagen er at ingen strømforsyning
er ideel, og det er en ledning heller ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Re: aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

Super, tjaaa så ryger den på igen

T@kker for det hurtige svar

/Johnny

Re: aflæsning af diagram, hvad er d ette for et symbol?

Husk at sætte polerne rigtigt, ellers siger det knaldebang. :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

minus på kondensatoren skal vel være mod lpt porten og plus mod VCC indgang
på chippen ikk?

/Johnny

Re: aflæsning af diagram, hvad er d ette for et symbol?

minus på kondensatoren går til konstruktionens stel, plus til
forsyningsspændingen. Som tidligere beskrevet bør kondensatoren sidde
nær IC'en.

m.v.h. Mikael

Site Timeline