Aflæse "streg" på elmåler optisk

Jeg er så småt begyndt på et lille projekt med automatisk aflæsning af min
gas og elmåler.

Gasmåleren er intet problem da den smider en puls ud på et jackstik for hver
0,1m3

Elmåleren derimod er en gammel type med en metalskive med en sort streg på
som kører x antal gange/kwt.

Er det mon overhovedet muligt at lave en optisk aftasting af "stregen" når
den drejer forbi ?

Alle gode forslag ang. sensorer og teknik modtages :o)

På forhånd tak.

Brian :ø)

Re: Aflæse "streg" på elmåler o ptisk

For få måneder siden, blev emnet behandlet her i gruppen.

Bo //

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Hvor jeg skrev at man kunne bruge en laserpointer og en fototransistor.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051130214351@smart-tech.dk
Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Jeg så/deltog ikke i indlægget, men jeg ville have foreslået det samme! ;)

Brian

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Måske den her kan hjælpe: http://phk.freebsd.dk/Gasdims/

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Jeg tror ikke på at den vil virke, da afstanden fra skive og ud til glasset
foran skiven, er rimelig stor i forhold til det viste.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051130222332@smart-tech.dk
Re: Aflæse "streg" på elmåler o ptisk

3 ting:
1) Ja.

2) Google groups er din ven.

3) Jeg har gået og overvejet en løsning af det problem jeg er kommet
frem til:

* Lyset (IR) skal være moduleret til f.eks. 30kHz så man kan udelukke
"falsk" lys.

* Signalet fra foto sensoren (med IR filter) forstærkes op i en opamp
koblet som højpasfilter og sendes ind i en detektor (læs: diode der
lader på en lille kondensator med en afladnings modstand i parallel)

* Det analoge signal kan så sendes direkte ind i en pic så hysterese og
følsomhed kan laves i software.

* ... eller man kan smide et potmeter + hardware schmitt trigger efter
detektoren og så sende signalet ind i en alm. pc.

Den simple gasdims forlader sig på at det ene tal reflekterer 100% og
resten er næsten 100% sorte så det er let at detektere, i min elmåler er
skiven ret tynd og den sorte streg er ikke 100% sort så der meget mindre
optisk signal at arbejde med.

Jeg er bedre til at skrive kode end til at rode med analog elektronik så
jeg er tilbøjelig til at bruge en pic.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Hej alle.

Tak for svarene.

Jeg lurer lidt på de gamle indlæg. Imponerende at der er flere som har fået
samme "lyster" som mig :o)

Brian :ø)

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk
Hejsa

Hehe, vi er andre der er underlige, og endda for en del år siden. Det var
dengang laserpointere var så dyre, at jeg kun forsøgte, og undlod at lave
det færdigt.
Nu koster laserpointere jo kun en ti'er.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051201172620@smart-tech.dk
Re: Aflæse "streg" på elmåler o ptisk

Hvorfor egentlig bruge en laserpointer? Moduleret infrarødt lys kan vel
også gøre det. Det der skal detekteres er jo en sort streg på en blank
overflade. Det behøver da ikke være specielt kraftigt. Man skal blot
sørge for at modtagerdioden kun ser igennem en lille spalte/hul hvis den
sorte streg ikke er ret lang.

- Lars

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Fordi den har en dejlig tynd stråle, som kan ses og lige netop ramme skiven.

Sagtens.

Men på 20mm afstand igennem en acrylplade (glasset).

Ville også være meget nemt hvis man havde adgang til skiven direkte.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051201192244@smart-tech.dk
Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk
Hej Hauge

Så langt er der nu ikke i min måler, kun en 4-5 mm.
Men havde de da bare limet en lille magnet på skiven,
ja så havde det været nemt.
Den måler jeg har på fabrikken, ja den sender pulser
ud man kan bruge som man lyster, så en ny måler
kunne være en løsning, men jeg ved ikke hvad sådan
en koster.

Mvh Max

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk

Ja, også at stoppe måleren!

Mvh. Uffe Ravn

Re: Aflæse "streg" på elmåler optisk
Hej Brian

fået

Jeg har nogle HOA1180-003 liggende, de ligner en løsning der måske kunne
løse din opgave, hvis du mailer mig en postadresse, ja så kan jeg sende dig
et par stykker du kan få og lege med.

http://content.honeywell.com/sensing/prodinfo/infrared/catalog/Pg_236.pdf