"aflæse" en elmåler

Inspireret af rabatten idag, kunne jeg jo godt tænke mig at "læse med" på
elmåleren så jeg hele tiden kan se forbruget.

Det er nemt nok når den har en lampe der blinker ved x antal wh, men nu har
vi en gammel der bare drejer rundt. Kan man relativt nemt få noget til at
reagere når den sorte streg passerer el.l.?

Re: "aflæse" en elmåler

En laserpointer og en fototransistor.

Pointeren mod kanten af skiven, og fototransistoren der registrerer det
meget store reflektionsvariation der er når der er streg hhv. ikke-streg.

Mvh Hauge

Re: "aflæse" en elmåler
Hej Hauge

Det var lige dig jeg tænkte på, og du var også
hurtigere end jeg :)

Re: "aflæse" en elmåler

Hehe ;o)

Mvh Hauge, der er glad for at blive tænkt på ;o)

Re: "aflæse" en elmåler

7 minutter !!! DET var fadnme et hurtigt svar :-)  takker, jeg forsøger om
jeg kan finde noget der minder...

Re: "aflæse" en elmåler

Denne side kan nok hjælpe dig: http://phk.freebsd.dk/Gasdims /
nu er det ikke selve tælleren men skiven du skal ramme, så kan da godt
være det er svære at placere den, men det burde virke (famous last words)

Den har RS-varenr 307-913 og koster ca 70+moms der, så mon ikke den kan
findes til billiger penge.

/Jan - der bruger RS som vejl. max pris index.

Re: "aflæse" en elmåler

Ditto!

Jeg har eksperimenteret med netop en nær slægtning af gasdimsens sensor:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%11702.htm

Min gamle sorte bakalit måler kunne godt aflæses med den til trods for
at forpladen på måleren er alu og reflekterer ret godt og at stregen på
skiven er er helt sort og ikke dækker 100%.

Jeg fik det bedste resultat ved at flytte sensoren lidt ud til siden og
vinkle den så den stadig er vinkelret på kanten af skiven, men ikke på
alu-fronten.

Jeg vil gerne advare mod laserpointeren, for så vidt jeg husker er
levetiden på de laserdioder man bruger til pointere meget kort, noget
med 10-30 ktimer.

Re: "aflæse" en elmåler
Hej Flemming

Hvis man så kun tænder den 1% af tiden, så bliver det såmændt også
til en 100-300 år :)

Re: "aflæse" en elmåler

Så skal man bare huske at gøre det og ikke bare lade den være tændt al tid:)

Re: "aflæse" en elmåler
Hej Flemming

Den slgs har man heldigvis elektronik til at huske for sig :)

Re: "aflæse" en elmåler

Jeps, jeg har god erfaring med laserpointeren og fotodioden, både til
vandmåler og elmåler.
Så skal man bare samle alle ind-dataerne til en computer, der automatisk
laver log og grafisk statistik osv. på det.
Ryk evt. PHK(gasdims) for software der er ret smart til formålet. Han
talte om at gøre det public i sommers, så måske det kan ske... :)

/Lars Sommer

Re: "aflæse" en elmåler

En fototransistor og en lille laserLED der lyser på kanten af
skiven skulle kunne bikses til at virke, det har været omtalt
her i gruppen tidligere.