Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

Hej ., igen ..

Jeg har rodet lidt rundt på nettet for at finde et afladekredsløb hvor
cellerne bliver individuelt afladet, jeg finder naturligvis mange RC
mennesker som har bygget kredsløb til at aflade deres batteripakker, men
dette er ikke optimalt når man bruger 1 - 2 - 3 - 4 celler til forskellige
ting.

Har i links til diagrammer til dette ?
gerne uden extern forsyning .. hvis det er muligt ..
og det er selvfølgelig NiMh celler jeg ønsker af aflade ..

~~Frank .,

Re: Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

Det er kun NiCd celler, der har hukommelseseffekt, og derfor skal aflades
helt en gang imellem. NiMh, Li-Ion etc har ikke dette problem. Batterier
skal helst aflades så lidt som muligt før de oplades igen.

Du skulle derfor hellere finde/bygge en oplader, der kan oplade en
celle af gangen, eller endnu bedre kun bruge de samme celler sammen, og
undlade at blande.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

Iflg. fx AC-TEK (batterier.dk) bør NiMh batterier aflades helt engang i
mellem ..
Hvad er din kilde ?

sådan en lader har jeg allerede .. af samme grund som jeg stiller dette
spørgsmål ..

~~Frank.,

Re: Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

Jeg ikke helt sikker på at du ønsker det. NiMH celler, der ofte bliver
dybdeafladet har en kortere levetid end dem, der bliver vedligeholdt.
Jeg kan anbefale at du mærker dine celler, så de altid bruges i samme
grupperinger. Det gør det osse lettere, når du løbende udskifter. Jeg
har delt mine op i 4 liv. Når jeg køber nye kommer de i gruppe 1, og
efterhånden rykker de fremad..

1. kameraer/blitz, altid hele sæt med 4 eller 6 celler
2. Børnenes CD, walkman etc, hele grupper med 2 celler
3. lommelygter, blandet
4. post mortem dump (genbrugsplads)

Bo //

Re: Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

Iflg Ac-Tek (batterier.dk) bør man også aflade sine NiMh celler engang i
mellem ..
Hvad er din kilde ?

Jeg har mærket dem .. men i grupper af 2, fordi min gamle lader skulle have
2 celler af gangen ..og mit gamle kamera også skulle bruge 2 celler ..

Men hvis man får problemer med at blande dem senere hen .. så hellere aflade
dem engang i mellem.

~~Frank,,

Re: Afladning til enkelt celler AA og AAA ..

GP's tekniker i Sverige. Hvis det kunne betyde noget for cellerene ville
GP's prof ladere også have den facilitet.

En dybdeafladning sikrer IKKE at cellerne har samme kapacitet.