Afladning, kondensator

Jeg sidder lige og fumler lidt med at tvinge 325V ud af et 6.5V batteri.

Jeg har flået elektronikken ud af en gammel blitz, og det virker efter
hensigten - den oplader en 350V kondensator til 300V på et par sekunder.

Når så et mindre experiment er færdigt, ligger der en 300V 400uf kondensator
på mit bord, og jeg venter på at den skal aflade.

Hvor stor en modstand skal jeg bruge til at aflade den? - Jeg gider ikke få
et rap over fingerne (er det forresten sådan *rigtig* farlig, eller får jeg
bare et kæmpe rap over fingerne) så det er lidt træls at have den liggendene
der en 2-5 minutters tid, før den er under 25V, og jeg kortslutter den.

Venligst

Michael

Re: Afladning, kondensator

kondensator

jeg
liggendene

Det har ikke den store betydning, en effektmodstand på 100 ohm til 1 kohm
kan fint klare det.

Hvis du vil se hvor hurtigt den bliver afladet, så download:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

og find siden "Charge curve"

Re: Afladning, kondensator

Jeg ved ikke med rigtig farlig som i liv og helbred, men jeg ved at du får
en forskrækkelse du aldrig glemmer!

Jeg fik engang rørt ved lytten i strømforsynings delen i et fjernsyn, jeg
fik krampe i armen og kunnen ikke flytte den før det hele af afladet gennem
mig. Jeg er blevet med god til at huske at kortslutte alle større lytter
med en skruetrækker før jeg piller ved noget.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Re: Afladning, kondensator

får
gennem

pas på med det...
Ud over brændte lodninger, er det hård kost for elektronikken... spikes og
andet sjov er ikke silicium-venligt
en prøveledning og en passende effektmodstand er MEGET bedre..
Giver dog godtnok ikke helt samme effekt, som med skruetrækkeren...
(sidder og ser på en 1000uF/450V lyt... sikke et knald den vil ku' gi :-)

/Morten

Re: Afladning, kondensator
ikke
får
jeg
Man kan også bruge en el-pære (f.eks. 40 watt) - den er jo sådan set en
effektmodstand - er man heldig kan det være den lyser lidt for én!

/Anders

Re: Afladning, kondensator

gennem

Kom så ikke og sig, at der ikke er noget, der hedder gammel strøm.:-)
Karsten H. Jensen

Site Timeline