afladning af kondensator

Jeg har en 1F 20v kondensator i min bil... Før havde jeg en sikring ved
batteriet og lige efter kondensatoren.. Men så da min forstærker blev
stjålet, tog de den ene halvdel af sikringen med.. og nu hvor jeg endelig
har fundet noget andet, gad jeg nu ikke lige ofte en ny sikring til 200,-
men faktisk så står der i det papir for kondensatoren, at der ikke må sidde
sikring efter kondensatoren.. Jeg ved ikke hvorfor....

Men skulle det nu ske at der sker en kortslutning af de 25kvd ledninger der
går videre fra kondensator... så forsvinder spændingen vel ikke sådan lige
med det samme.. hvis der sker en kortslutning efter kordensatoren, går
sikringen vel ved batteriet, men der er jo stadig strøm i kondensatoren?
hvor meget kan en sådan kondensator indeholde at strøm, eller bliver den
måske smadret ved en kortslutning?

altså når kjondensatoren mister spændingen fra batteriet, vil den så kunne
afgive nok effekt til at lave noget ballade? Jeg har neddroslet til 30A
sikring i motorrummet, så den skulle jo ikke være noget i vejen for.

Re: afladning af kondensator

Det er fordi forstærkeren pludselig kan gerne vil trække rigtigt mange
ampere fra kandensatoren, det vil en sikring jo forhindre ved at springe.

True. Men med en 1F kondensatore er er det altså et eller andet det
giver efter, ved en kortslutning.

Mener du mellem kondensatoren og batteriet? Hvis det er så ja.

Som sagt så tror jeg der er et eller andet det der giver efter ved en
kræftig kortslutning. Det kan være ledningen eller kondensatoren. Man
kan ikke snakke om hvor manget strøm en kondensatore kan indeholde.

Ja det vil, alt efter modstanden i kredsløbet, gå et stykke tid før
kondensatorene er meget afladt. Men det bliver ikke mere farlig af at
mistet forbindelsen til batteriet.

PS: overstående er skrevet før mogenkaffen, og der kan derfor forfindes
fejl og mangler, som andre er meget velkommende til at rette og uddybe.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Re: afladning af kondensator

Nej, men den indeholder så meget energi, at den smelter alt på sin vej - og
så er den sikker afladet. For i øvrigt skal man holde sådanne kondensatorer
kortsluttet, når de ikke er monteret og i brug. Der kan opstå en vis
selvopladning.

Karsten H. Jensen

Re: afladning af kondensator
On Mon, 14 Mar 2005 15:51:46 +0100, "Karsten H. Jensen"

Du må da aldrig kortslutte en kondesator af den kaliber (opladet vel
at mærke), da dette vil smadre kondensatoren (husk ESR modstanden).
Hvor har du det fra?

/Thomas

Re: afladning af kondensator

Det har jeg da heller ikke tænkt mig - ikke uden at anvende en bleeder.
Karsten H. Jensen

Re: afladning af kondensator
On Mon, 14 Mar 2005 00:49:16 +0100, "Bjarke Hansen"

Sikkert fordi det skaber en unødvendig modstand (nogle milliohm), som
jo giver et spændingsfald når der løber en strøm (husk nu: U = R x I).
Lad os nu sige at "kontaktmodstanden" i dit "sikringsskab" er ca.
50mOhm, ja så vil en strøm på 35A (Ikke usandsynligt) give et
spændingsfald over sikringen på 1.75V. Det er du ikke interesseret i,
da du jo lige har monteret en KÆMPE kondensator helt tæt ved
forstærkerens forsyningsterminaler, for netop at gøre op med det
spændingsfald dine forsyningskabler fra batterierne har introduceret.

/Thomas

Site Timeline