Aflade genopladelig batteri

Hej i gruppen,

Jeg har hørt meget om, at det er sundt at aflade batterier fuldstændigt, inden de genoplades igen. Spørgsmålet er så bare, hvordan det gøres nemt og hurtigt...

Jeg har ikke sådan en oplader, der har en afladefunktion.

Man kunne jo bare tilslutte batterierne til et eller andet og tænde for det, men problemet er, at det tager rimelig lang tid på de fleste ting. På den anden side kunne man kortslutte batteriet, men er det nu også så sundt for batteriet?

Håber nogle har nogle ideer :o)

Hilsen Henrik...

Reply to
Henrik Sass Krag

Hej Henrik

det,

sundt

Lad være med at kortslutte det, brug en stor pære med den rigtige spænding, det går stærkt.

Efter det, jeg har lært om genopladelige batterier, så er det ikke noget man "bare" gør. Og det kommer også an på, hvilken type batteri, det er - NiCd, NiMh eller "whatever".

Jeg har fundet denne artikel, som kan give en start på problemstillingen, desværre kun NiCd:

MVH Bo Holmqvist

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden, men lad billedet stå" Alt dette bare for at undgå spam

Reply to
Bo Holmqvist

Prøv evt. at se hvad jeg har skrevet i tråden "Genoplivning af død NiMH celler" fra 20/6

Alex

Reply to
Alex

Det er i hvert fald ikke rigtigt. Der er vist _ingen_ batterier der har godt af, at blive afladet fuldstændigt!

Skal man fx. aflade NiCd, så skal de helst ikke under 1 volt per celle. Aflader man batteripakker helt ricikerer man, at den svageste celle, som bliver tømt før de andre, bliver opladet med modsat polaritet.

--
Kåre
Reply to