Aflade genopladelig batteri

Hej i gruppen,

Jeg har hørt meget om, at det er sundt at aflade batterier fuldstændigt, inden
de genoplades igen.
Spørgsmålet er så bare, hvordan det gøres nemt og hurtigt...

Jeg har ikke sådan en oplader, der har en afladefunktion.

Man kunne jo bare tilslutte batterierne til et eller andet og tænde for det,
men problemet er, at det tager rimelig lang tid på de fleste ting.
På den anden side kunne man kortslutte batteriet, men er det nu også så sundt
for batteriet?

Håber nogle har nogle ideer :o)

Hilsen Henrik...

Re: Aflade genopladelig batteri
Hej Henrik

det,
sundt

Lad være med at kortslutte det, brug en stor pære med den rigtige
spænding, det går stærkt.

Mvh Max

Re: Aflade genopladelig batteri
Efter det, jeg har lært om genopladelige batterier, så er det ikke noget man
"bare" gør. Og det kommer også an på, hvilken type batteri, det er - NiCd,
NiMh eller "whatever".

Jeg har fundet denne artikel, som kan give en start på problemstillingen,
desværre kun NiCd:
http://www.verinet.com/~dlc/battery.htm

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Aflade genopladelig batteri
On Mon, 7 Jul 2003 20:04:34 +0200, "Henrik Sass Krag"
Prøv evt. at se hvad jeg har skrevet i tråden "Genoplivning af død
NiMH celler" fra 20/6

Alex

Re: Aflade genopladelig batteri

Det er i hvert fald ikke rigtigt. Der er vist _ingen_ batterier der
har godt af, at blive afladet fuldstændigt!

Skal man fx. aflade NiCd, så skal de helst ikke under 1 volt per
celle. Aflader man batteripakker helt ricikerer man, at den svageste
celle, som bliver tømt før de andre, bliver opladet med modsat
polaritet.

--
Kåre

Site Timeline