Aflade Capacitor

Hej NG.

Jeg ville hF8%re om jeg tE6%nker rigtigt eller det slet ikke er sE5%dan man
gF8%r.

Dette link viser mine tanker:

http://i31.tinypic.com/10fazyp.jpg

Tanken var at nE5%r indgang I er hF8%j lades punktet P op igennem
modstanden R1. NE5%r I gE5%r lav, aflades punktet P igennem R2 til lidt
under 0,7 V hvor PNP transistoren slE5%r fra.

Kan dette lade sig gF8%re i praksis eller?

Venlige Hilsner
Ron

Re: Aflade Capacitor

Hej NG.

Jeg ville høre om jeg tænker rigtigt eller det slet ikke er sådan man
gør.

Dette link viser mine tanker:

http://i31.tinypic.com/10fazyp.jpg

Tanken var at når indgang I er høj lades punktet P op igennem
modstanden R1. Når I går lav, aflades punktet P igennem R2 til lidt
under 0,7 V hvor PNP transistoren slår fra.

Kan dette lade sig gøre i praksis eller?

Så vidt jeg kan se har du ingen retur vej til gnd for din strøm når du
aflader...

Test det i en simulator, LT spice kan anbefales som lille gratis program:
http://www.linear.com/designtools/software/ltspice.jsp

Det er rimelig nemt at gå til, og jeg kan godt give dig lidt opstarte hjælp
hvis det kniber, så er du klar til mange andre små kredsløbt simuleringer i
fremtiden

Kasper

Re: Aflade Capacitor

Jeg lavede lige simuleringen til dig...

opret en ny fil, sæt dette indhold ind i den og gem den som *.asc

Åben den i simulerings programmet, tryk på den lille mand der løber, så kan
du pege på et sted i diagrammet og se enten spænding eller strømme...

Version 4
SHEET 1 880 680
WIRE 48 80 -160 80
WIRE 128 80 112 80
WIRE 240 80 208 80
WIRE 336 80 240 80
WIRE 240 96 240 80
WIRE 336 112 336 80
WIRE -160 208 -160 80
WIRE 336 208 336 192
WIRE 48 256 48 80
WIRE 272 256 48 256
WIRE -160 336 -160 288
WIRE 240 336 240 160
WIRE 240 336 -160 336
WIRE 336 336 336 304
WIRE 336 336 240 336
WIRE 336 352 336 336
FLAG 336 352 0
SYMBOL diode 48 96 R270
WINDOW 0 32 32 VTop 0
WINDOW 3 0 32 VBottom 0
SYMATTR InstName D1
SYMBOL res 224 64 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 0
WINDOW 3 32 56 VTop 0
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap 224 96 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 1µ
SYMBOL pnp 272 304 M180
SYMATTR InstName Q1
SYMBOL res 320 96 R0
SYMATTR InstName R2
SYMATTR Value 1k
SYMBOL voltage -160 192 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value PULSE(0 5 0 1n 1n 100u 200u)
TEXT -194 376 Left 0 !.tran 10m

Re: Aflade Capacitor

jeg kan ikke se det ikke virker, men hvis Vi bliver ca 6 volt hF8%jere
end Vp sE5% vil transistor lede fra base til emitter .fordi Vbe
breakdown overskrides.. vE6%rdien er typisk 6 volt ,men kan vE6%re hF8%jere=
.
alex

Re: Aflade Capacitor

jeg kan ikke se det ikke virker, men hvis Vi bliver ca 6 volt højere
end Vp så vil transistor lede fra base til emitter .fordi Vbe
breakdown overskrides.. værdien er typisk 6 volt ,men kan være højere.

Jae, måske du har ret, hvis man antager pulsen kommer fra noget der kan
sinke basis strømmen så burde det vel virke, det tænkede jeg ikke lige over
første gang

Kasper

Re: Aflade Capacitor

Hvad repræsenterer det trekantede symbol mellem I og R1?
En diode? Eller en op-amp?

Du kan opnå det samme ved at sætte R2 i serie med en
diode (katode mod I) mellem punkterne P og I
(eller parallelt over R1, hvis trekanten er en op-amp).
Det sparer en transistor.

/Bo.

Site Timeline