Afkobling

Jeg er ved at designe et PCB. Jeg har kun mulighed for at lave 2-lags-print. Mit spørgsmål går nu på placering af afkoblingskondensatorer. Jeg har en større SMD kreds der kræver en ca. 10 afkoblingskondesatorer, disse er også SMD. Det mest plads økonomiske ville være at lave en via og placere kondensatorerne på bagsiden af printet. Mit problem er imidlertid at jeg havde forestillet mig at have stelplan på bagsiden. Det jeg spørger om er hvor stor indvirkning det ville have rent støj mæssigt hvis der kom mindre huller i mit stelplan grundet placeringen af SMD kondensatorerne + via?

Mvh. Terry

Reply to
Terry Andersen

Hej Terry,

Er det en lineær strømforsyning, eller en flere-GHz antenneforstærker ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er et PCB med digital logik, kører op til 20 MHz. Med lineær strømforsyning mener du så at det ikke er switch-mode eller...? Bliver nyssgerrig, hvad skal der tages højde for om man har en lineær strømforsyning eller en GHz-antenneforstærker? Hvorfor vil hullerne i stelplanet være farligere ved de høje frekvenser?

Terry

Reply to
Terry Andersen

Så skal du have dine afkoblinger så tæt som muligt på kredsens forsyningsben. Små huller i stelplanet betyder ikke noget i denne applikation. Var vi oppe og operere i GHz-området kan et hul i stelplanet gøre forskellen på om kredsløbet virker, eller ikke virker.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

forsyningsben.

Oki, så bruger jeg den plads økonomiske-metode :-)

Hvorfor.........?

Mvh. Terry

/Bo.

Reply to
Terry Andersen

Et hul kunne for eksempel danne en kavitet der passer med de frekvenser der findes i kredsløbet, og så har vi en oscillator (sker mest i forstærkere). Derudover er signaler ved meget høje frekvenser mere "sarte" hvad angår returvej. Strømmen skal tilbage til den kilde der genererer signalet, og returvejen skal helst svare nøje til signalvejen. Et hul i stelplanet vil give en ændret impedans, som bl.a. giver reflektioner.

RF print er en videnskab for sig, så ovenstående er kun et par eksempler.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hej Bo

Ja det er jo morsomt når printet pludselig bliver en komponent der er en del af kredsløbet, ikke bare bære den.

Mvh Max

Reply to
Max