Afkobling

Jeg er ved at designe et PCB. Jeg har kun mulighed for at lave 2-lags-print.
Mit spørgsmål går nu på placering af afkoblingskondensatorer. Jeg har en
større SMD kreds der kræver en ca. 10 afkoblingskondesatorer, disse er også
SMD.
Det mest plads økonomiske ville være at lave en via og placere
kondensatorerne på bagsiden af printet. Mit problem er imidlertid at jeg
havde forestillet mig at have stelplan på bagsiden. Det jeg spørger om er
hvor stor indvirkning det ville have rent støj mæssigt hvis der kom mindre
huller i mit stelplan grundet placeringen af SMD kondensatorerne + via?

Mvh.
Terry

Re: Afkobling
Hej Terry,

Er det en lineær strømforsyning, eller en flere-GHz antenneforstærker ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er et PCB med digital logik, kører op til 20 MHz. Med lineær
strømforsyning mener du så at det ikke er switch-mode eller...? Bliver
nyssgerrig, hvad skal der tages højde for om man har en lineær
strømforsyning eller en GHz-antenneforstærker? Hvorfor vil hullerne i
stelplanet være farligere ved de høje frekvenser?

Terry

Re: Afkobling

Så skal du have dine afkoblinger så tæt som muligt på kredsens forsyningsben.
Små huller i stelplanet betyder ikke noget i denne applikation.
Var vi oppe og operere i GHz-området kan et hul i stelplanet gøre
forskellen på om kredsløbet virker, eller ikke virker.

/Bo.

Re: Afkobling

forsyningsben.

Oki, så bruger jeg den plads økonomiske-metode :-)

Hvorfor.........?

Mvh.
Terry

 /Bo.

Re: Afkobling

Et hul kunne for eksempel danne en kavitet der passer med de
frekvenser der findes i kredsløbet, og så har vi en oscillator
(sker mest i forstærkere).
Derudover er signaler ved meget høje frekvenser mere "sarte" hvad
angår returvej. Strømmen skal tilbage til den kilde der genererer
signalet, og returvejen skal helst svare nøje til signalvejen.
Et hul i stelplanet vil give en ændret impedans, som bl.a. giver
reflektioner.

RF print er en videnskab for sig, så ovenstående er kun et par
eksempler.

/Bo.

Re: Afkobling
Hej Bo

Ja det er jo morsomt når printet pludselig bliver en komponent
der er en del af kredsløbet, ikke bare bære den.