Afisolering af spoletilledning

Hej,

På et større antal spoler skal jeg afisolere tilledningerne som er lakerede.
I den forbindelse erindrer jeg have hørt om et elværktøj der efter sigende
skulle gøre jobbet let og smertefrit. Det er mig dog ikke muligt at finde et
sådan værktøj, nu når jeg skal bruge det. Kan i hjælpe?

Torben

Re: Afisolering af spoletilledning

lakerede.
et
fylle opp td ein metallkork med rødsprit å kveike på
Holde ledningen over flammen til lakken har brendt opp
og så dyppe den ned i spriten i korken igjen så den ikkje oxiderer.

Re: Afisolering af spoletilledning

sigende
finde

Hvordan fjerner du eventuelle syrerester fra den brændte lak ?

/JBH

Re: Afisolering af spoletilledning
Hej Torben

Nu er det ikke sådan at de er lavet med loddebar tråd, så du
bare skal fortinne dem ?

Mvh Max

Re: Afisolering af spoletilledning

Hej Max,

Jo, og bedre end det. De kommer med fortinnede tilledninger. Jeg er dog
desværre nød til at fjerne nogle viklinger og som følge deraf afkorte den
ene tilledning. Jeg håber virkelig nogen ligger inde med et anvendeligt fif.
Det bedste jeg har prøvet nu er sandpapir(korn 220 ca. :-)). Dette skal så
trækkes af ledningen mindst 7 gange. Så er tråden acceptabel. Men når flere
hundrede spoler have denne behandling har jeg arbejde til langt ind i min
alderdom.

VH Torben

Re: Afisolering af spoletilledning
Hej Torben

Ok, og du er nødt til at slibe, lakken forsvinder ikke hvis du prøver
at fortinne med en varm loddekolbe ?

Mvh Max

Re: Afisolering af spoletilledning

Der findes afisoleringsværktøj til lakisoleret tråd.

Jeg har for mange år siden brugt et elektrisk roterende værktøj med tre
roterende skråtstillede "knive". Det var noget med at de tre knive var
fjederbelastede, så de åbnede sig ved stilstand, og når værktøjet roterede
trykkedes "knivene" ind mod tråden.

Tranformatorfabrikkerne må bruge sådan noget værktøj. Og på mange ringkerne
trafoer (f.eks. sekundærviklinger med tyk tråd ført direkte ud) kan man se en
afisolering som ligner det ovennævnte værktøj - det ser ud som en fin slibning
rundt om tråden.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afisolering af spoletilledning
Hej Ove

Jeg har en stående, problemet med den er at der er 2 cm ind til
knivene og tynd tråd kræver megen forsigtighed.

Der findes noget med roterende stålbørster hvor man stikker
tråden gennem en plade.

Mvh Max

Re: Afisolering af spoletilledning

Jeg mener at der var meget lidt afskærmning på den maskine jeg havde adgang til
dengang for 20+ år siden.
De tre skær var fuldstændig gemt inderst og ydersiden af armene var pænt
afrundede.

Hvor tynd er din tråd egentlig?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afisolering af spoletilledning
Hej Ove

Nu var det Torben der spurgte, så den kan være
han kan svare.

Mvh Max

Re: Afisolering af spoletilledning

Hej Ove,

Trådens diameter er 0,55 mm.

Torben

Re: Afisolering af spoletilledning

Nu skriver du ikke om diameteren af tråden.
Der fåes lakafskrabere i forskællige størrelser eks.
http://www.hinwebshop.dk/shop/product_card.asp?PageNo=PK_S%D8G&Item=+++++++++++++PST%2D005

Der fåes også en spøjs maskine med 3 små knive er kører rundt i en
cirkel og skærer lakken af, jeg kan dog ikke huske hvad den hedder.
Den er ikke billig.
Er det rigtig mange spoler du skal have under behandling kan den måske
overvejes. HIN i Horsens er et sted at starte søgningen.

/Hans

Re: Afisolering af spoletilledning

Lyder som sådan en her:
http://www.series4.co.uk/prodeqpt/section14/ds14-002.htm

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Afisolering af spoletilledning

Det er netop den type maskine jeg prøvede at beskrive.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afisolering af spoletilledning
hej.
jeg har en afisoleringsmaskine som beskrevet som du må låne (arbejder på en
trafofabrik:-) skal bare lige vide hvor tyk en tråd det drejer sig om, smid
mig en mail hvis du er interesseret.

mvh
ls

Re: Afisolering af spoletilledning

Tak for tilbuddet, men det var Torben der havde opgaven ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afisolering af spoletilledning
jep var jeg godt klar over, tilbudet gælder dog stadig ;-)

Re: Afisolering af spoletilledning
Hej alle,

Tak for de mange svar. Jeg vidste jeg havde hørt en sådan maskine omtalt,
men jeg har aldrig set skyggen ef en. Nu har jeg noget at gå videre med. Og
en speciel tak til dig Lau for dit tilbud. Da det dog er en opgave jeg
sidder med på mit arbejde, og det sikkert ikke er sidste gang den
forekommer, er det mest rigtige at lade firmaet investere i en sådan
maskine. De har råd :-).

MVH

Torben

Re: Afisolering af spoletilledning
helt ok. troede det var privat at problemet var:-)
nævte maskine kan købes hos skaarup imcase.
mvh
ls