Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

Jeg har et kredsløb der kører med 5V som jeg gerne vil havde til
automatisk at slukke når lyset i rummet slukkes.

Jeg har derfor prøve at sætte en "fotosensor modstand" ind og den
slukker fint nok, men den laver for meget modstand når lyser er tændt
(Volt falder til 2.5V ved tændt lys med modstanden monteret)

Er der en anden komponent man kan sætte imellem så kredsløbet enten er
tændt eller ikke alt efter modstanden igennem fotosensoren ?

Hilsen
Jan

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

En komperator og en transistor.

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

Ok, jeg har både nogle photoresistor og phototransistor, hvad er den
grove forskel på de 2 ?

/Jan

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

Fotoresistoren er en modstand der ændrer værdi afhængigt af lysmængden
til den.

Fototransistoren (fotodiode) er bedre til at lede strøm og lettere at
styre, men har et anderledes spændigsfald oversig.

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau
Men begge har desværre for meget modstand til de er ret nyttige uden en
comparator imellem.

Sådan en comparator, er det er et kredsløb man selv skal lave ?
Eller findes der en færdiglavet komponent man kan tilføje ?
Google fandt umidelbart kun en bunke designs af comparators med
forskellige løsninger.

/Jan

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

Du laver den selv med en opamp en en håndfuld modstande, det er ikke så
svært! ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator

Brian

Re: Afbryd kredsløb ved lavt lysniveau

Har vist selv svaret, fandt nogle lm311 der vist kan det der skal
bruges, så de må komme med på næste bestillings liste.

/Jan

Site Timeline