Afbrændt kondensator, erstatning.

Har i Beomaster 8000 fundet en brændt kondensator.
Ja, den er brændt/eksplumfanderet/sveden og lugter ganske fælt :-(
Det er en Rifa 0,33uF  type  PME 271 M 633.
Datablad findes her:
http://www.evoxrifa.com/cap_catalog/emisuppr/pme271me.pdf

Så er mit spørgsmål nu.
Kan den erstattes af to WIMA FKP1 kondensatorer på hhv. 220nF og 100nF.
Jeg er klar over at kapaciteten rammer 10nF ved siden af.
Datablad på disse findes her:
http://www.wima.com/wima_neu/EN/fkp1.htm

Mener selv det burde gå an, men er der noget i databladet jeg overser?

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Der stE5%r fF8%lgende pE5% WIMA kondensatorerne:
220         (gE6%tter pE5% nF)
1600-     (1600VDC ?)
630~       (630VAC  ?)

--20%
mvh
Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Hvad er dens funktion i beomasteren??

/jan

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Sidder parallelt over den store ringkerne trafo.

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Så ville jeg ikke tøve med at sætte en anden størelse på, den tjener
udelukkende til formål at afkoble støj ind og ud af dit app. Støj i form
af AM-modulation der kan brede sig ud på lysnettet (derfor har vi også
nF caps over brokoblinger), og støj ude fra, samme slags.

Så find du bare en tilsvarende cap der som minimum har samme max
spændingen og en kapacitet der er "tæt på". jeg ville ikke tøve med at
sætte en 0.22uF i istedet.

Spørgsmålet er bare, hvorfor er den brændt?? har der været lyn/transient
forbi?? var sikringen gået? hvad hvis du tænder uden den cap i??

mvh

Jan Rasmussen.

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Mht. lyn, så bliver jeg svar skyldig.
Det er en jeg lige har fået på bordet.
Sikringerne var hele, så ikke ud til at være skiftet
De var godt snaskede af det snask der kom fra kondensatoren.
Den tænder ellers godt nok.

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.
De der gennemsigtige Rifa'er brænder ofte af på den beskrevne måde helt af
sig selv, så jeg tror ikke der er en ydre omstændighed der har forårsaget
det.
Som jan skriver ,så find en af ca samme værdi, men den skal kunne tåle
netspændning.
MVH Lars Arup

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Der står følgende på WIMA kondensatorerne:
220         (gætter på nF)
1600-     (1600VDC ?)
630~       (630VAC  ?)

Jeg skal vist til at have skolepengene tilbage.

220 står ikke for 220nF, men for 220pF.

Så jeg skal lede lidt mere ;-)

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Du overser vist at det er en X2 kondensator - sikkerhedstyper til støjfilter.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Jeg må vist på læsekursus :-)

Har kun 470nF X2 kondensatorer.
Men 2 stk. i serie burde virke.

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.
On Fri, 14 Apr 2006 22:19:20 +0200, "Uffe Bærentsen"

Den oprindelige kondensator er en X-kondensator, beregnet til at sidde
i parallel med lysnettet.
Bør kun erstattes med en anden X-kondensator, du kan finde dem hos RS.

Den sidder der KUN for at dæmpe for elektrisk støj, i en gammel BM8000
er det meget teoretisk, så hvis det er din egen eller lidt påskefusk
ville jeg bare glemme det.

Brug IKKE standard kondensatorer til at sætte i parallel med
lysnettet.

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.

Eller finde den på det hjemlige lager.
Har dog kun 470nF, men 2 stk. i serie burde virke.

Er hermed taget til efterretning.
Resultatet kan dog næppe lugte værre end den X2'er der var monteret.

--
mvh Uffe

Re: Afbrændt kondensator, erstatning.
On Sat, 15 Apr 2006 13:36:17 +0200, "Uffe Bærentsen"

Bare sæt een i. Alternativt drop den helt.

Site Timeline