Ætsning af print - Page 2

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Re: Ætsning af print

Quoted text here. Click to load it

Det er vel koncentrationen der er problemet.
Brintoverilte bruges også til at rense sår med, dog i en
langt mildere koncentration.
Måske en kemisk kyndig kunne regne lidt for os.
Den saltsyre der bruges til printætsning er også grum.
Så mindre vand, og mindre koncentration i H2O2 og HCl.
Mon ikke det ville kunne lade sig gøre?
Jeg ved ikke mange hujene fise om kemi, så jeg skal nok
holde mig fra det regnestykke.

Jeg bruger ikke selv metoden, alene på grund af klorudviklingen.
Det er så mit valg.
Jeg kan vente på finætsekrystalprocessen.

/Bo.



Re: Ætsning af print
Hej Bo

Quoted text here. Click to load it

Der er to grunde til at jeg ikke har brugt finætsekrystal,
den ene er tiden, den anden er nødvendigheden af
en grundig rengøring af printet inden ætsningen.
Metoden med saltsyre tager 20 sekunder for ætsningen
og printet kan være både fedtet og korroderet uden
det er noget problem.

Hvis man nu laver et ætsebad med varme og cirkulation,
hvor hurtig er finætsekrystal så ?

--
Mvh Max



Re: Ætsning af print
Quoted text here. Click to load it

hej max.

 fineE6%ts er bare sE5% meget nemmere..
 nE5%r jeg gF8%r det , uden varme i en lille skE5%l uden cirkulation,  tage=
r
det ca 20-30 min alt efter tykkelsen af kobberet.

nemt sikkert problem frit,,  ( og ja det er ikke hutigt

Re: Ætsning af print
Quoted text here. Click to load it

Jeg har ikke ætset print, men messing-, nysølv- og tinbronzeplade
dobbeltsidigt. 0,5 mm messingplade tager ca. 25-30 min i opvarmet bad
med cirkulation, så vidt jeg husker ca. 45 gr C. Messing ætser lidt
langsommere end rent kobber, men er det nemmeste af de tre nævnte
materialer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Ætsning af print
Hej Erik

Quoted text here. Click to load it

Ok, normal print er forsynet med 35 um kobber, så det burde kunne
ætses temlig hurtigt. Det ser ud som om at jeg skal igang med at
lave et ætsebad.

--
Mvh Max


Re: Ætsning af print

Quoted text here. Click to load it

Da jeg var dreng og vi ætsede printplader i ungdomskolen var det faktisk
bare med jernklorid, men så også med en luftsten som dem man bruger i
akvarier. Boblerne løb hen over den plade, der skulle ætses. Jeg syntes
dengang ikke at det tog særligt lang tid.

Mvh /Knud



Re: Ætsning af print
Hej Knud

Quoted text here. Click to load it

Ja jernklorid og skumætsning er en proffesionel teknik som
går rimelig hurtig, men jeg vil ikke bruge jernklorid og skum-
ætsning duer ikke til finætsekrystal.

--
Mvh Max


Site Timeline