Ætsning af print

Jeg har gennem lang tid brugt 1/3 vand, 1/3 saltsyre
og 1/3 35% brintoverilte til at ætse print med. Det er
jo hurtigt og enkelt. Men nu lader det til at terror-
lovgivningen stopper for at brintoverilten er frit til-
gængelig.

Nogen der har andre løsninger ?

Re: Ætsning af print

En måske brugbar vej.
Hvad med en skefuld Vanish i badet?
Eller et eller andet der virker på samme måde.

Jeg vil skynde mig at sige at der skal tages nødvendige forholds regler, da
jeg ikke ved hvordan det vil reagere :-(

--
Uffe Bærentsen

Re: Ætsning af print
Du kan få en tynd opløsning på apoteket, så behøver du ikke at komme vand i.
Hilsen Niels

Re: Ætsning af print

Den oprindelige opskrift jeg har fået, var:

?300 ml 35% saltsyre
?30 ml 30% brintoverilte
?670 ml vand

Hvis koncentrationerne er anderledes må opskriften korrigeres. Jeg
plejede at bruge:

?350 ml 30% saltsyre
?23 ml 40% brintoverilte
?627 ml vand

Det er rigeligt brintoverilte til ætsning af kobber, messing og
lignende, Max' opskrift virker noget hasarderet. Et "træt" bad kan
friskes ved at tilsætte lidt brintoverilte.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Ved en 3% opløsning fra apoteket vil opskriften blive:

300 ml 30 % saltsyre
300 ml 3 % brintoverilte
400 ml vand

Hilsen Niels

Re: Ætsning af print

Brintoverilte bruges svjv også i fødevarebranchen til at sterilisere
produktionsudstyr. Måske du har forbindelser dertil?

- Lars

Re: Ætsning af print

Hej Max

I gamle dage bruge vi jo jernklorid. Det kunne dels købes som et pulver, man
selv op0løste i vand og dels i en færdig opløsning. Selvve ætsningen tager
længere3 tid, men hvis man varmer ferrikloriden op, går det noget hurtigere.

Jeg har muligvis en anden løsning. Vi har et produkt, der er beregnet til at
rengøre aluminium, og det har vist sig, at det også er udmærket til
afrensning af kobbder. Måske kan der eksperimenteres med at få det til at
ætse "lidt hurtigere". Men det indeholder bl.a. en smule flusssyre, og det
er noget grimmer noget, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre. Det må
bl.a. ikke opbevares i glas.
Karsten H. (7870)

Re: Ætsning af print
Hej Karsten

Jeg husker endnu de tæv jeg fik af min moder da jeg brugte
det fandens stof til jernklorid. Det er noget værre svineri at
have med at gøre. Og finætsekrystal har jeg bare ikke tål-
modighedne til mere.

Ja, flussyre er noget gigtigt noget man skal holde sig langt væk fra,
det bruges bl.a til at matere glas med. Og så bruges det sammen
med myresyre til at strippe pulvermaling af med, sjovt nok angribes
jern åbenbart ikke i særlig grad.

Re: Ætsning af print

Nej, man skal holde sig endnu længere væk end det :-(

Flouren går ret hurtigt ind i knoglerne og erstatter kalken ==> "bløde
knogler" ==> amputation for at undgå yderligere skader.

Det er noget forbandet l*****t, men bruges i stor stil til
IC-produktion da det ætser Silicium (Glas = SiO2).

"Hvis der kun er én syre du skal være bange for, så lad der være flussyre (HF)"

Kai

Re: Ætsning af print

Natriumpersulfatopløsning, se
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Som jeg siger, liver er for kort til finætsekrystal.

Re: Ætsning af print

Det tager nu ikke så lang tid. Jeg kan bedre forstå at du ikke vil bruge
ferriklorid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Er det noget du lige har oplevet at du ikke kan købe brintoverilten ?

/Hans

Re: Ætsning af print
Hej Hans

Ja, jeg har lige fået forklaringen i Matas hvor jeg plejer at
købe det. Det er længe siden de gemte det væk fordi det
ikke måtte stå på hylden i forretningen, men nu må de ikke
have det overhovedet.

Det eneste råd man i Matas kunne give, ja det var
nethandel syd for grænsen.

Re: Ætsning af print
http://www.easyteach.dk/shop/brintoverilte-35-%25-597p.html

ser da ikk ud til alle er enige, men det kan jo være et spørgsmå om hvad det
bliver solgt som, og til hvilket brug.

Det bruges antagelig til at rengøre gevir og bleje knogler med.

Eller også er det ikke det rigtige produkt, jeg er ikke den store kemiker.

Hygge
Leo

Re: Ætsning af print
Hej Leo

Det er det rigtige produkt. Men de mangler såmændt nok at
få opdateret deres viden. Når man læser sikkerhedsdatabladet,
ja så tvivler jeg også på at den må sendes med posten eller
den almindelige vognmand.

Re: Ætsning af print

De  print du har billeder af på Sandcastle har jo næsten alle en stel-maske
, den type layout er jo lige sagen ved fræsning. Så måske det er vejen frem.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Ætsning af print
Hej Michael

Er du klar over hvad fræsning koster og hvor lang tid det tager ?

Re: Ætsning af print

Ja da , men det er en dejlig undskyldning til at bygge noget nyt , nemlig en
CNC :o)

Den skal jo også bruges til andet end print sådan en sag , forplader , små
profiler og sikkert mange andre ting.

Personlig bruger jeg Jernklorid til ætsning , det sviner men det kan gemmes
i en beholder og bruges mange gange , der er ingen problemer med dampe eller
lugt og det er billigt i brug.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Ætsning af print
Hej Michael

Jeg har en printfræser til 35.000 stående og jeg gider ikke bruge
den fordi det koster en mindre formue at fræse et print.