ætsning

Hej alle "elektronik fuskere" ;-)
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål: hvad bruger i til at ætse print i ?
Her tænker jeg  på: bakker/beholdere osv... Jeg spørger fordi at et
"rigtigt" kar af de høje smalle, jo koster en national formue.
Jeg kunne selvfølgelig selv lave et, MEN jeg er totalt fumlefingeret når det
gælder savning/limning af acrylplader. Kender i et sted hvor man kan få fat
i et af de høje-smalle kar uden at det koster røven af en jetjager..
   mvh søren

Re: ætsning

En hvilken som helst slags plasticbøtte, der er stor nok.
Opvaskebalje eksempelvis.

Lars

Re: ætsning

   mvh søren

Re: ætsning

Nu er det godt nok meget længe siden, jeg har rodet med den slags, men jeg
brugte jernchlorid, som Matas nok ligger inde med.

Lars

Re: ætsning

   mvh søren

Re: ætsning

Ej heller i Odense
--
Gert

Platform independent bootloader software for PIC16F87xA µControllers:
Re: ætsning

Nåh men egentlig var det "opskriften" et billigt!!! ætsekar jeg søgte, nogle
ideer??
    mvh søren

Re: ætsning
har
nogle

Jeg har bare brugt en plasticbakke hver gang, der kunne være ca. en halv
liter i den...

Du kan evt. bare bruge en dunk du skærer toppen af!

Brian

Re: ætsning
 Der er en rigtig god artikel om faconætsning hvor en del også kan bruges
til print og hvor der er også nogle gode opskrifter på forskellige
ætsevæsker.
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm
mvh niels

Re: ætsning

Nu bruger jeg en blanding af vand, saltsyre og brintoverilte til
at ætse med, det tager 20 sekunder for et print og man behøver
ikke tænke på omrøring og sådan noget, til ætsekar bruger
jeg en plastbøtte der har været 2,5 kg. kærgård i.

Ps: ætsemetoden er giftig som bare fanden, der udvikles klordampe
under ætsningen og får man det i lungerne risikere man at drukne.
Så det foregår udefor i fri luft og man bruger beskyttelses briller
og gummihandsker. Og husk: Syren i vandet, aldrig andet.

Kik hos f.eks.

http://www.vejle-rc.dk /

http://www.el-supply.dk /

efter ætsemaskiner.

Mvh Max

Re: ætsning

Har du en "opskrift" på blandingen et sted?
Mit sidste ætsekrystal havde suget fugt og var blevet ødelagt, så det røg
ud...
Men jeg har stadigvæk en slat brintoverilte 40% stående, og saltsyre kan man
jo købe alle steder!

Brian

Re: ætsning
Hej Brian

Ja, saltsyren har de jo i supermarkedet og brintoverilten er lettest
at få hos Matas.

Jeg blander 1:1:1, det er en blanding der virker fint selv om man
er utålmodig. 1 dl. af de tre dele kan ætse temlig meget print.

Mvh Max

Re: ætsning
... og for lige at genopfriske et gammelt Leth remse : ;)

"Syre i vand - det går an"

"Vand i syre - det er en af de ´dyre´ "

--
Lej en jukeboks - 1400 for en aften - www.pinking.dk

Re: ætsning

det
fat
Hej Søren
Det er ikke så svært. Jeg har i mange år, brugt et ovnfast glasfad til, at
ætse printplader i.
Jeg har også engang brugt jernklorid, men da det ødelagde mit rustfrie
køkkenbord, så holdt jeg op med det.
Det ovnfaste glasfad har den fordel, at det kan tåle og stå på en kogeplade,
for i dag bruger jeg Finætsekrystal 3207 og det skal opvarmes til 40 gr.C Du
kan så under ætsningen bevæge fadet så der bliver lidt uro i væsken, det
fremmer ætsningen.
Hvordan jeg vil klare det i dag, ved jeg ikke endnu. Jeg er lige flyttet og
nu har jeg gas, i stedet for EL-komfur, men de sidste print jeg lavede,
ætsede jeg ved, at varme en gryde med vand op til ca. 70 gr.C og så kom jeg
et tyndt plastlittermål med ætsevæsken ned i gryden og når ætsevæsken var
blevet de 40 gr. så kom jeg printpladen ned i.
For at fremme ætsningen, kom jeg en slange, fra en akvariepumpe, ned under
printet og med luftbobler, skulle det gå lidt hurtigere.

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_SessionID=@@@@0167277093.1144884316@@@@&BV_EngineID=cccfaddhhkmfllicefeceefdffhdfgg.0&cacheID=dkie&332233725933%22337259&catoid=-189288631

Finætsekrystal 3207 har den fordel, at den er helt klar til, at starte med,
men bliver transparens blå efter hånden som du ætser print.

Rigtig god fornøjelse

EA

Re: ætsning

kogeplade,
Du
og
jeg

Linket virker ikke så godt, så :  www.rsonline.dk  og søg på:
Finætsekrystal 3207

EA

med,

Re: ætsning

Jeg selv laver ikke specielt store print. Jeg klarer mig fint med et
stort gammeldags sylteglas fra bilka med en jernchlorid opløsning i. Når
jeg er færdig med et print, lukker jeg glasset og sætter det på hylden,
ikke noget med at hælde frem og tilbage, rengøring osv. selv om der går
lidt tid mellem jeg har brug for det.

Vh. KJ

Site Timeline