Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

Hej,

hvor afleverer man brugt ætsmiddel og fremkalder anvendt ved
printfremstilling - på miljøstationen?

/Thomas

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

Allégade 79, Odense C... ;-) Ellers er en miljøstation vel et godt bud,
taget i betragtning at det drejer sig om nogle blå og brune væsker...

Mvh.
Anders

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?
Hej Anders,

Jeps :)

Afløbet er jo nok ikke så velanvendeligt når der er tale om brugt
"afløbsrens" ...

/Thomas

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

De fleste rensningsanlæg tilsætter faktisk ferriclorid til vandet.

Jeg husker ikke helt hvorfor, vist for at nedbringe mængden af fosfater.

Dette er dog RENT ferriclorid uden kobberrester, og naturligvis styret.

Mvh.

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

Yep, og ferriclorid uden kobber, er vel ikke klar til at blive smidt væk;-)

Mvh
Henrik

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

væk;-)

Lige nøjagtigt!

Mvh.

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

Afløbsrens ( NatriumHydroxid) hælder du bare i kloakken... det bliver
neutraliseret når det løber i rensningsanlægget..

Ætsemidlet bør du aflevere på miljøstationen med tydelig angivelse af hvad
det er ( brug f.eks mærkaten fra emballagen du købte ætsemidlet i )..

Har du brugt finætsekrystal skal du huske at det ikke må opbevares i tæt
lukket emballage, da det fraspalter noget ilt undervejs og kan dermed danne
overtryk i beholderen....

Har du brugt Brintoverilte + Saltsyre vipper du det bare i kloakken, da det
er næsten umuligt at håndtere på en genbrugsstation fordi brintoverilten vil
spaltes rimeligt voldsomt efter nogen tid...  Brintoverilten er væk når den
når til rensningsanlægget og syren neutraliseres..

Når jeg nu siger kloak mener jeg altså risten ude på vejen, ikke noget med
at smide det i håndvasken, toilettet eller lignende.. det kan give grimme
pletter..

/peter

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?
Hej Peter

det
vil
den

Er du klar over hvad kobberen er blevet til når man bruger denne ætsemetode
?

Mvh Max

Re: Ætsmiddel og fremkalder - hvorhen med det?

ætsemetode

Det er vel enten noget kobber-oxid eller chlorid?... Det er næsten 8 år
siden jeg sidst har haft noget med kemi at gøre, såeh?...

Det er som sådan heller ikke kobberet jeg er bekymret for, men nærmere
ustabile vædsker, som kan nedbrydes mere eller mindre spontant.. Det er en
ret kraftig reaktion, og jeg ville nødig være den der stod ved siden af en
dunk, når den letter hatten..

/peter

Site Timeline