Ætsekartermostat.

Hej Gruppe.

   Går og sysler med noget varme til et ætsekar på 5 liter. Har i dag købt
et akvarievarmelegeme på 100W men det er utilstrækkeligt. Der står 100W på
pakken men det måler 530 Ohm - det kan jo ikke give 100w ved 22o V.

   Nu overvejer jeg selv at lave en heater. Har lidt modstandstråd på lager.
Jeg tænker på hvad jeg kan vikle det på og ikke mindst komme udenom.

   Men er der ikke én der har et diagram til en temperaturstyring. Jeg havde
tænkt at bruge et PT100 element og  et SSR relæ som jeg begge har på lager
jeg mangler bare det ind imellem. ( opAmp?  ikke PIC for det bliver et
projekt i sig selv, programmering o.s.v.)

Alle forslag og ideer til projektet modtages med tak.

MVH

Finni

Re: Ætsekartermostat.
Hej Finni

Nej, det giver 99.8113 Watt ved 230 V.

Re: Ætsekartermostat.
Okay Max, måske er jeg lidt for nøjeregnende, men har du ellers nogle gode
ideer?

--
MVH
Finni

Re: Ætsekartermostat.
Hej Finni

Hvad med et ildfast fad på en kogeplade og så overvåge manuelt.

Eller skift til en ætsemetode der går meget hurtigere og
ikke kræver opvarmning.

Mvh Max

Re: Ætsekartermostat.
Hej Max.

Ja, det var bestemt en mulighed.

--
MVH
Finni
..

Hej

Hvordan var den utilstrækkelig? Den kan ikke varme 5 liter "vand" op til
45 grader inden for rimelig tid (vil tager et par timer). Den kan
formodentligt holde temperaturen stabil, når den er først er oppe.

En dypkoger kunne måske bruges, hvis man man kan garantere at den ikke
bliver ætse skadet.
En styring kunne være meget simpel med en komparator med hysterese, så
længe at kogeren ikke er for kraftig (jo kraftigere koger jo mere
overshot men hurtigere risetime, og omvendt).

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Ætsekartermostat.

  Med utilstrækkelig mener jeg den er for længe om at komme op i temperatur.
Det er også besværliggjort af at ætsekarret står i et uopvarmet værksted.
Jeg havde en heater på 300w men på grund af dårlig termisk kontakt med
vandet, brændte den af.
Denne heater var af rustfrit stål og jeg måtte derfor putte den ind i et
keramisk rør som beskyttelse.
Nu prøver jeg en kraftigere akvarievarmer ellers må jeg i gang igen.
Lige nu styrer jeg med en termostat med et kapilarrør, men jeg vil hellere
have en elektronisk styring,
det er lidt bøvlet med det kobberrør.
   En akvarievarmer kan højst gå til 35 grader C, men det kan jeg godt leve
med for så har jeg jo reguleringen også:)
Hvis det skal være en dyppekoger skal det formentlig være en keramisk type,
men det bliver nok for dyrt.
Har søgt på nettet efter en termostat, men har ikke kunnet finde een.

--
MVH
Finni

HM

Re: Ætsekartermostat.
Hej Harald.

Nej, sådan kan jeg ikke gøre. Ætsekarret er af plexigas.

--
MVH
Finni