Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Hej alle.

Jeg har fået bygget et sæt højttalere med subwoofer + 2 satelitter.

Satelitterne har hver sin SAM 1 fra Monacor:
http://www.monacor.de/en/product-detail-page/?artikelid31%14

(Sub'en bruger en SAM 300D)

Imidlertid synes jeg der ska skrues lidt rigeligt op for SAM 1'erne før de
går i aktiv mode.

Jeg har ledt efter et diagram, men har ikke fundet noget.

Et eller andet sted må man kunne 'justere' følsomheden med en modstand eller
en kondensator.

En mulighed er at lave 'reverse engeneering' på printet, men er der nogen
der kender en principskitse, så jeg kan finde ud af hvor jeg skal lede?

Et spændende projekt, hvor jeg lægger en beskrivelse her:
https://sites.google.com/site/ultimatesubwoofer/
(langt fra færdig ;-)

Gode ideer efterlyses.

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Mon acor SAM 1
Hej

Bruger du "line in" eller "Højttaler in"?

Der står i manualen at den slukker efter 7 minutter (side 8)
http://www.monacor.de/de/FLE/SAM1.pdf

Spørgsmålet er om der skal være signal et stykke tid før end den tænder
og ikke nødvendig viis et højt signal i starten (integrationstid)

Hvis du kigger her det er godt nok for SAM-2
http://elektrotanya.com/monacor_sam-2_sch_1.pdf/download.html

Så har du en almindelig spændingsdeler med 2 modstandede der laver
højttaler om til line ... der er nemt at ændre dette forhold

Selve forstærkeren
http://elektrotanya.com/monacor_sam-2_sch_2.pdf/download.html

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Hej igen.

Konstrunktionen er som følger:
B&O fjernsyn (line out) --> Line in på SAM 300D --> reroute til 2 stk SAM1
(full range mode).

Det virker fint, men SAM1'erne agerer først når signalet er, lad sige,
'rimeligt' højt.

Hvis ikke signalstyrken opretholdes slukker de efter de ca. 7 min.

SAM 300D'eren starter op på meget lav styrke, og er helt ok.

Jeg kører ren line-out fra B&O til line in, og rerouter til de 2 SAM1.

Det er sådan set 'triggerpunktet' for power-on jeg ønsker at regulere - ikke
tiden.

Findes der nogle diagrammer over hvordan man 'plejer' at lave en
signalstyret poeron?

(Er lidt rusten udi elektronik, da jeg ikke har rodet så meget med det i ca.
30 år ;-)

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Mon acor SAM 1

Jeg er med på du ikke ønsker tiden ændret ... det jeg mener er blot hvis
dit lydniveau er lavt kunne det være at det måske tog 30 sec eller sådan
for at en kondensator er ladet nok op til at trigger punktet er nået

Du siger du at du kører line out .. men du siger også at der skal skrues
højt op, vil det sige at det er på dit TV du skal skrue højt op?
Line burde vel være et konstant niveau?

Hvis di line signal ænder sig så prøv som Klaus siger at skrue ned på
din SAM

Med det diagram jeg linker må det være relativt simpelt at finde en
modstand man kan ændre til et den er mere følsom.

Vi ved bare ikke om SAM1 er lavet på samme måde som diagrammet for SAM2
men det er et godt gæt

Hvis du kigger på diagrammet så er det den øverste opamp hvor de 2
kanaler bliver lagt sammen og hvor der sidder 2 dioder som via en
modstand lader kondensator (de 7 min når den aflader uden signal) op og
derefter 2 modstande der virker som spændingdeler til næste opdamp som
er dit triggeer kredsløb

på den første opamp sidder der en modstand over den og hvis den ændre
påvirker det følsomheden. (jeg kan ikke læse værdier på billedet)

Hvis du har et scop ville det være her du kunne se hvad der sker :-)

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1
Samtidig svar til Klaus.

Nu skrev jeg line-out, men i virkeligheden er det pre-out.
Der er tale om aktive højttalere analogt med f.eks. Beolab Penta (hvor de
opererer med line-in).

Lydstyrke og tonekontroller (Bas, diskant og loudness) kører over 'line
out'.

Det er prøver, men level regulerer kun følsomheden på line-in (på SAM'en),
ikke hvornår den trigger power on.

Ja, mon ikke de er lavet over samme læst?

Jeg har nærstuderet det (ved at downloade pdf-filen), og der er diagrammet
meget læsbart.

Jeg kan se der sidder en 1K over 100uF, og derefter en spændingsdeler med 2x
1M82.

Skal jeg mon justere de 1K eller spændingsdeleren?

Det ahr jeg desværre ikke mere ;-(

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

HVIS det er laveet på samme måde må det vel være R28 der skal 'justeres' - ?

Dvs. den ene 1M28 hvis du altså kan se diagrammet.

Uanset hvad må jeg prøve at dissekere SAM1'en for at se om det er samme
opbygning.

Indtil videre takker jeg for hjælpen.

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Mon acor SAM 1
Nu har jeg hentet pdf'en

forstærkningen ligger i IC4B den med R24 (10K) og R63(10) for R25 (1M82)
Hvis du skal have større forstærkning skal R25 være størr men det et
ikke sjovt med modstande i M ohm klasssen
Det er meget nemmer at lige add 2x 10K parrallelt med R24+R63 så får du
x2 i forstærkeren :-)

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Jo, men er det ikke korrekt forstået at 'triggeren' ligger i IC4A hvor
R28+R29 er en spændingsdeler?

Nu skal vi lige huske at dem jeg har er SAM1 og ikke SAM2 som diagrammet, så
jeg må prøve at lave lidt 'reverse engenering' for at se om det er bygget
på samme måde.

Lige nu er de fastmonteret på et loft, så de må afmonteres for nærmere åsyn.

Jeg vender tilbage når, eller måske hvis, jeg finder en løsning.

Takker for hjælpen.

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1
Stig Johansen skriver:

Men når du skruer ned for forstærkerdelen, skal du også skrue højere op
på fjernsynet, for at få samme lydniveau som før. Dermed bliver signalet
til SAM'en højere end før og den tænder.

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Ja, præcis, men det er det absolutte lydniveau der er for højt før den
tænder.

De er justeret så de passer med lydniveauet, men som sagt skal der skrues
lidt for meget op for enten fjernsyn eller level før de tænder.

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1
Wiljan:

Da det er DC, kan et multimeter bruges til at måle på IC4B ben 2 og 3.

IC4B forstærker 180 gange, og R28/R29 deler med 2, knap 90 gange i alt.

Jeg er lidt luren på ben 2 på IC4A, hvis transistoren Q2 ikke leder, er
ben 2 næsten 15v, og signal ind skal være ca 15V/90 = 160mV

Leder Q2, er ben 2 15v R30/(R27+R30) = 15V* 56 / (56+274) = 2.5V, og
trigger så 2.5V / 90 = 26mV.

Hvad er ben 2 på stikket fra forstærkeren?

Jeg kunne tro det enten er en følsomhedsjustering DC, en knap til at
override automatisk tænding, eller et signal, der viser at forstærkeren
er tændt, og der skal mindre audiosignal til at holde forstærkeren
tændt end at tænde den.

RC-ledet 1K/100uF oplades til halv spænding på 70mS, så det er ikke
fordi der skal spilles i lang tid.
Afladning (2*1.8MM)/100uF er 250 sekunders halveringstid.
(Kilde: http://ladyada.net/library/rccalc.html )
Jeg spekulerer om man kan æmdre triggerniveauet ved at sætte en
modstand/trimmer over Q2.

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Dem jeg har er SAM1 og ikke SAM2 som diagrammet viser.
Jeg har ikke kunne finde et diagram på SAM1, men håber på de er bygget over
samme læst.

De tænder også med det samme.

Der er også andre forslag, men jeg må lige dissekere disse SAM1, men nu ved
jeg hvor jeg skal lede ;-)

Takker for svarene.

Stig Johansen

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1
Stig Johansen skriver:

Hvad sker der, hvis du skruer ned for volumenkontrollen på SAM'erne og
så op på fjernsynet?

Re: Ændring af power-on level for Monacor SAM 1

Jeg svarer lige under Wiljan's indlæg.

Stig Johansen

Site Timeline