Ændre varighed/længde på puls.

I forbindelse med noget elektronik har jeg en leder hvor der kommer 12v
i 5sek når jeg trykker på en knap.
Dette signal skal jeg have kortet ned til 0.5-1sek.
Hvordan gør jeg det simplest?
Skal bruges i et bil miljø.
Det er ikke muligt at ændre på udgangs signalet da det skal bruges i den
oprindelige længde et andet sted.

Re: Ændre varighed/længde på puls.

Udfra den info du giver, må det mest simple være at bruge den go'e gamle
555'er kreds og koble den monostabilt.

Mvh
Gert K.

Re: Ændre varighed/længde på puls.

 - Noget C-lås styring ifbm. alarm?? - Sæt en kondensator i serie med din
"føler / belastning" ...

Lars / Viborg

Re: Ændre varighed/længde på puls.
Ja, nemlig :)
Takker :)

Re: Ændre varighed/længde på puls.

 - Alt efter tid og belastning, skal du selvfølgelig teste mhp.
kondensatorens størrelse, og alt efter hvad systemerne laver efter
"aktivitet'en" på din modtager og afleverer, kan du være nødt til at aflade
kondensatoren med en bette modstand til stel hist og pist...

Lars / Viborg