Ændre på boks til hæve-sænkebord

Jeg har lige købt mig et hæve-sænkebord, men kunne godt tænke mig at ændre noget i betjeningen af det.

Det er denne boks det handler om

Af sikkerhedsgrunde er det lavet sådan, at man skal trykke på 2 knapper samtidig, før der sker noget. Det vil jeg gerne ændre til at man bare skal trykke på én knap.

Det virker sådan her lige nu:

-- venstre-(venstre) + højre-(venstre) = op venstre-(højre) + højre-(højre) = ned

--
Jeg vil gerne have det sådan her:
--

"JH" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Og lige præcis *derfor* skal du ikke ændre funktionen, så du kan betjene bordet med en enkelt hånd (medens du får den anden i klemme).

Reply to
Allan Soerensen

Tak for rådet. Høre stadigvæk gerne fra folk med en løsning.

Reply to
JH

Hej

Du får det ikke til at virke med de kontakter som systemet er født med. Så skal der et par relæer på, Alternativt montere en 2 polet skiftekontakt.

Nansen

"JH" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Nansen

Kan du udbyde det lidt mere ?

Hvis jeg kigger på de kontakter der er nu, så havde jeg en ide om at der skulle være et sæt (rød og sort) på hver af dem. Og den gule og blå ledning fjernes. Evt. at droppe den ene kontakt, og så sætte de 2 sorte på det ben i midten, og en rød på henholdsvis venstre og højre ben. Det er vel når en rød og sort har kontakt med hinanden, at der er kontakt. Der kan vel ik' ske andet end at man brænder noget af ;)

Reply to
JH

Det er ikke af sikkerhedsgrunde. Knapperne sidder så tæt at det ikke er noget som helst problem at trykke på dem begge med een hånd (Jeg har et bord med samme styring, og jeg kan ikke komme på at jeg nogensinde har brugt begge hænder.). Det er vist mere af økonomiske årsager (man sparer et relæer) man har valgt den løsning.

Mvh Nygaard

Nygaard

Nææ.. det kan jeg nu heller ik' se, jeg forholder mig bare til hvad de skriver i deres vedlagte materiale. Og der nævner de det.

Reply to
JH

Det du skal lave er en h-bro, sådan en kan du bla. lave med en dobbelt skiftekontakt:

  • - | | | | ----------o o------ ---o--------(Motor)--------o--- ----------o o------ | A B | | |

- +

De to omskiftere er del af den samme vippekontakt og koblet så A går op når B går op (læg mærke til at der er byttet om på + og minus i hver side)

Vippe kontakten skal have en neutal midterstilling hvor der ikke er forbindelse til noget.

Alternativt kan du lave det med en trykknap til A og B, i den situation skal de begge to have forbindelse til minus (eller plus) når der ikke bliver trykket på dem.

En hver velassorteret elektronik forretning bør have en dobbelt fjederbelastet vippeomkskifter med midterstilling.

Reply to
Flemming Frandsen

Tak, nu har jeg fattet hvordan det hænger sammen.

Reply to
JH

Cyber Medalje for grafisk fremstilling, hermed givet.

Flot arbejde.

KH KHS

"Flemm>>>Så skal der et par relæer på, Alternativt montere en 2 polet

Reply to
Solid Ground