ændre omløbsretning på 220v elmoter

Er der nogen der har et diagram over hvordan man forbinder en 220v elmoter.

vh

Per Steffensen

Re: ændre omløbsretning på 220v elmoter

Elmotorer til 230 V kan være mange ting. Der findes forskellige typer. Kan
du fortælle lidt mere om fx. klembrædt, start- og eller driftskondensator.

Re: ændre omløbsretning på 220v elmoter

Hvis de er en 3x230/400 V motor ( det står på dataskiltet ) har den en
driftskondensator.

Fase og nul går til to af tilslutningsklemmerne, kondensatoren er forbundet
mellem en af disse og den tredie klemme, for at ændre omløbsretning skal den
ledning der er koblet sammen med kondensatoren flyttes til kondensatorens
modsatte ende.

Det blev lidt kringlet, men jeg håber du forstår det alligevel

Hilsen Aksel

Re: ændre omløbsretning på 220v elmoter

Jeg prøver lige at konvertere det 'kringlet' til ASCII

CW eller CCW

N        L1
|           |
|           ---| |--
|           |        |

N(L3)  L1    L2

CCW eller CW

N        L1
|           |
|           ---| |--
|           |       |

N(L3)  L2    L1

Ovenstående er lige afprøvet på en motor jeg har liggende.

(da en kondensator ikke kan lave 120° faseforskydning med kun 90°
kommer en motor med kondensator til at vibrere/brumme mere ind
en 'ægte' 3 faset/120° forsyning og drift temperaturen, strømforbruget
stiger vidst også lidt.)

Jan Rasmussen

Re: ændre omløbsretning på 220v elmoter

Og er det en universalmotor* ala dem i støvsugere og boremaskiner, skal man
blot venten retningen i enten rotor eller stator.

*Nemlig, de fungerer både på jævn og vekselstrøm. Fungerer som de typiske
jævnstrømsmotorer, dog er permanentmagneten erstattet af en elektromagnet,
så omdrejningsretningen bevares uanset strømretning.

Mvh
Morten

Site Timeline